تازه‌ترين شماره از ماهنامه قرآنی «باران» منتشر شد
کد خبر: 2192119
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶

تازه‌ترين شماره از ماهنامه قرآنی «باران» منتشر شد

گروه كودك و نوجوان: يكصد و نود و چهارمين شماره از ماهنامه قرآنی، ادبی و هنری «باران» ويژه نوجوانان به صاحب امتيازی سازمان اوقاف و امور خيريه به پيشخان آمد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در نخستين بخش اين شماره از ماهنامه «باران» به نام «پا به پای يار» گزيده‌ای از كلمات قصار مقام معظم رهبری درباره روزهای پايانی ماه مبارك رمضان، نكوداشت روز عيد فطر، گراميداشت روز جهانی قدس ذكر شده است.
«در گلستان قرآن» نام بخش ديگری از اين ماهنامه است كه در آن با استناد به آيه 9 سوره مباركه اسراء، احاديث، احكام و دانستنی‌های قرآنی مربوط به اين آيه برای آشنايی مخاطبان نوجوان نقل شده است.
سيده افروز ارزه‌گر در بخش «پيام باران» مجله در مطلبی با عنوان «قطره‌های باران دعا بر پنجره می‌خورد» فضيلت رازو نياز و مناجات شبانه را براساس توصيه‌های قرآن و ائمه معصومين (ع) روايت كرده است ضمن آنكه فيروزه سادان اميرمولايی با مطلبی با عنوان «می‌دانی...» نيز نا‌اميد نشدن از رحمت پروردگار و ابرام و پافشاری در خواندن دعا و طلب خواسته از خدا را برای نوجوانان شرح داده است.
روزهای باران عنوان بخش روزشمار اين مجله است كه به وقايع تاريخی و مذهبی شهريور ماه همچون تولد بوعلی سينا، عيدسعيد فطر، وفات حضرت عبدالعظيم حسنی(ع) و... اشاره دارد.
در بخش «ترانه باران» مريم زندی، مهديه علی‌پور،فرح صابری،يحيی علوی فرد و محمدرضا ميرزايی اصفهانی قطعات شعری خود را در وصف مظاهر آفرينش و عظمت خلقت خداوند تقديم كرده اند.
بخش خاكريز عنوان بخشی از اين مجله است كه به روايت داستانی از دوران دفاع مقدس می‌پردازد و اينبار نعيمه سادات جلالی‌نژاد داستانی به نام «سلامتی خدای مهربان صلوات» را كه شور و حال رزمندگان قبل از انجام عمليات است را روايت می كندهمچنانكه هاجر زمانی نيز در بخش داستان مجله، قصه ای را تحت عنوان «كودك و جنگ» كه به موضوع جنگ شهری و بمباران شهرها توسط رژيم بعث اشاره دارد، روايتگر داستانی هستند كه در آن اوضاع و احوال منتظر تولد نوزادی هستند.
معصومه سادات ميرغنی در بخش «آسمانی‌ها» به شرح زندگی شهيد عباس بابايی، خلبان فانتوم جنگنده دفاع مقدس از زمان تولد تا زمان شهادت پرداخته است.
«بوی باران» عنوان بخش معرفی بزرگان ادب و عرفان ايرانی اين مجله است كه در اين شماره و به قلم مجيد محبوبی در مطلبی با نام «آن شب كه همه جا برف آمده بود» به زندگی آخوند ملا عباس تربتی، اديب و عارف سده گذشته هجری شمسی پرداخته است.
مرتضی دانشمند در بخش «باغ باران» مجله و در قسمت دوم تفسير سوره «والعاديات» با نام «تكتازان بامداد» سعی دارد منظور از آيات اين سوره را با يك روايت داستان به نوجوانان تفهيم كند.
قسمت دوم از مجموعه مطالب «ويتامين ياد خدا» به قلم ابراهيم اخوی نيز مجموعه پيشنهادهايی است كه اين نويسنده برای ايجاد آرامش در زندگی كرده است.
مجيد جعفری در مطلبی با نام «وقف در ادبيات»انجام اين حركت خداپسندانه را از سوی برخی از نويسندگان موجب ماندگاری اين آثار می‌داند و می‌گويد كه وقف در ادبيات و ملی اعلام كردن آثار برخی از اديبان در طول تاريخ بوده است كه موجب شده است كه اكنون ما ميراث گرانقدر ادبی داشته باشيم.
نعيمه سادات جلالی‌نژاد در جای ديگری از مجله با عنوان كسی غير از خدا، داستان پيرمرد صيادی را بيان می كند كه برای طلب روزی از خانه خارج می شود و برای اينكه در آن روز ماهی‌های فراوانی روزيش شود توسل به امام رضا(ع) می‌كند ضمن آنكه اين نويسنده با داستان ديگری با عنوان «داناترين مرد» نوجوانان را با گوشه‌ای ديگر از داستان قوم بنی‌اسرائيل آشنا می‌كند.
در بخش «گفت‌و‌گو» ماهنامه باران، علی محمد محمدی با علی اكبر والايی نويسنده كودك و نوجوان درباره هويت بخشی به ادبيات و بومی سازی ادبيات كودك و نوجوان به گپ و گفت پرداخته است.
مريم اسلامی در بخش «گزارش» نوجوانان را با بقعه آقا سيد‌عباس از امامزادگان مدفون در آبادان آشنا می‌كند.
«قول و قرار» عنوان مطلبی در بخش «زيرباران» ماهنامه است كه غلامرضا حيدری ابهری با استناد به آيات و روايات بر ضرورت وفای به عهد و پايبندی به قول و قرار به نوجوانان تأكيد دارد.
كاردستی، سرگرمی، جدول، علمی و معرفی كتاب از ديگر بخش‌های اين ماهنامه قرآنی باران است كه به مديرمسئولی احمد شرفخانی و به قيمت روی جلد 500 تومان عرضه شده است.
captcha