عزاداری سيدالشهدا(ع) عاملی برای قرب انسان به خدا است
کد خبر: 2227681
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۷

عزاداری سيدالشهدا(ع) عاملی برای قرب انسان به خدا است

گروه سياسی و اجتماعی: امام جمعه بابل، گفت: عزاداری محرم نزديك‌ترين عاملی است كه انسان را به خدا نزديك خواهد كرد و پيامی را در درون خود دارد كه اثرگذار در آحاد جامعه بوده و بر معنويت نوجوانان و جوانان و زن و مرد افزوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)نمايندگی بابل شعبه مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمين«حسن روحانی»،‌امام جمعه بابل در نخستين گردهمايی ياوران عاشورايی و حاميان ولايت كه پيش از ظهر امروز چهارشنبه دوم آذرماه 90 در حوزه علميه خاتم الانبيا(ص) برگزار شد، ضمن تقدير از دست‌اندركاران برگزاری عزاداری سيد و سالار شهيدان، گفت: از زحمات و خدمات افرادی كه تلاش می‌كنند تا ايام عزاداری سيدالشهدا به بهترين نحو و با حجم گسترده مردم برگزار شود و اداره مجلسی با اين گستردگی بر عهده آن‌ها است، قدردانی و سپاسگذاری می‌كنم.
وی ضمن بيان اظهار تأسف از ناديده گرفتن خدمات دست اندركاران از سوی بعضی از افراد، افزود: بعضاً اتفاق می‌افتد ضمن عدم قدردانی از تلاش و زحمات دست اندركاران برپايی مراسم عزاداری امام حسين(ع)، در پايان مراسم تهمتی هم به آن‌ها نسبت می‌دهند و به خاطر مشكلات طبيعی كه ممكن است در هر برنامه‌ای رخ دهد، مجموع زحمات آنان را زير سوال می‌برند.
روحانی با اشاره به اينكه يقيناً زحمات خالصانه آن‌ها مورد عنايت سيدالشهدا(ع) و جدش رسول الله(ص) واقع می‌شود، اظهاركرد: عزاداری سيدالشهدا(ع) صرفاً يك عادت و رسم نيست و مبادا كسی بگويد كه به رسم عادت در مراسم عزا سينه زنی می‌كنم بلكه عزاداری عبادت بوده و همانند ديگر عبادت‌هايی چون نماز، روزه و واجبات ديگر بر تربيت ما اثرگذار خواهد بود و زمينه نزديكی و قرب به خدا را فراهم خواهد كرد.
وی با اشاره به اينكه امام خمينی(ره) فرمودند: «عزاداری اقرب قربا می‌باشد»، افزود: عزاداری محرم نزديك‌ترين عاملی است كه انسان را به خدا نزديك خواهد كرد و پيامی را در درون خود دارد كه اثرگذار در آحاد جامعه بوده و بر معنويت نوجوانان و جوانان و زن و مرد افزوده می‌شود و اگر بگوييم كه در عرضه عبادت جزء برجسته‌ترين عبادات بوده مبالغه‌ای صورت نگرفته است.
امام جمعه بابل با اشاره به اينكه خمينی(ره) ضمن بيان اين نكته كه عزاداری سيد‌الشهدا(ع) از سرمايه‌های بزرگ الهی است، تصريح كرد: حضرت محمد(ص) فرمودند:«شما مجلس می‌گيريد، اقامه عزا می‌كنيد و از اين طريق معارف ما را به مردم منتقل می‌كنيد و امور ما احيا می‌شود و اولياء الهی برای تك تك شما طلب رحمت خواهند كرد»، ما با يك عملی روبرو می‌باشيم كه از جمله سرمايه‌های بزرگ جامعه بوده و اين درحالی است كه ديگر اديان فاقد اين سرمايه الهی هستند و ما موظفيم به بهترين نحو از اين سرمايه استفاده كنيم.
روحانی هدف اساسی و اصلی عزاداری امام حسين(ع) را هدايت و تربيت سازی عنوان و بيان كرد: محوريت مجلس عزاداری سيد و سالار شهيدان، پيام رسانی و هدايت‌سازی است و شهدا ما نيز احيا و تربيت شده همين مجلس بودند.
وی با اشاره به اينكه مجموع افرادی كه در اين محفل حضور دارند هماهنگ با يكديگر عمل كنند، افزود: ايجاد دو دستگی و بروز اختلافات جلوگيری كند و افراد گسترده‌ای كه حضور پيدا می‌كنند بايد به گونه شايسته و بايسته پذيرايی مادی و معنوی شوند.
امام جمعه بابل با اشاره به اينكه موضوعی ديگری كه به عنوان نگرانی و دغدغه مطرح بوده استفاده از ابزار آلات و ادوات موسيقی در مراسم عزاداری امام حسين(ع) است، اذعان كرد: استفاده از اين ابزار در مراسم عزاداری علاوه بر اين كه مشكل شرعی دارد، حرام بوده و نتيجه بی‌توجهی ما هم در بعضی موارد باعث سرايت كردن و گسترش آن در مراسم ترحيم است كه متأسفانه در حال رشد می‌باشد.
وی افزود: دسته‌های عزاداری و تكايا مكانی برای اين برنامه‌ها نيست و ما نبايد عبادت را با گناه مخلوط كنيم و بلكه بايد از عادت‌هايی كه با انتشارش زمينه كج فهمی را نسبت به عزاداری سيد‌الشهدا(ع) فراهم می‌كند، جلوگيری شود و قمه‌زنی و برپايی علم نمونه‌هايی از اين عادت‌ها است كه طبق فرموده رهبر جزء منكرات بوده و باعث سوء استفاده دشمنان از اين موضوع می‌شود.
روحانی، جدی گرفتن عزاداری در روز تاسوعا و عاشورا و منحصر نكردن عزاداری در تكايا و نماز ظهر عاشورا و قرار ندادن مجالس را برای ميدان دهی به كانديدای انتخابات و گرفتن مدار و محور مجلس از سوی آنان را از مسئولان و دست‌اندركاران برپايی عزاداری ماه محرم خواستار شد.
captcha