محققان نسخ خطی عراق از دارالحديث بازديد كردند
کد خبر: 2240628
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳

محققان نسخ خطی عراق از دارالحديث بازديد كردند

گروه انديشه و علم: جمعی از محققان نسخ خطی «مكتبه و دارالمخطوطات العتبه العباسيه المقدسه» شنبه، 26 آذرماه ضمن بازديد از پژوهشكده علوم و معارف حديث، با حجت‌الاسلام و المسلمين «طباطبايی» ديدار و گفتگو كردند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه دارالحديث، 10 نفر از محققان نسخ خطی كتابخانه حضرت ابوالفضل(ع)، در شهر كربلا با هدف آشنايی با روش پژوهش، آشنايی با شخصيت‌های علمی، فعاليت‌های پژوهشی و همچنين روش تحقيق كتاب كافی ضمن بازديد از بخش‌های مختلف پژوهشكده علوم و معارف حديث، با رئيس پژوهشكده گفتگو كردند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمين «سيدمحمد كاظم طباطبايی»، به معرفی گروه‌های پژوهشی پژوهشكده علوم و معارف حديث و رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصيلی دانشكده علوم حديث پرداخت.
وی در خصوص پژوهش «دانش‌نامه قرآن و حديث» توضيح داد و تصريح كرد: قرار است اين دانش‌نامه كه بزرگترين فعاليت پژوهشی مجموعه دارالحديث است تا 100 جلد منتشر شود.
رئيس پژوهشكده علوم و معارف حديث، در ادامه به معرفی ديگر آثار پژوهشكده پرداخت و افزود: «دانش‌نامه امام حسين(ع)»، در 10 جلد عربی، 14 جلد عربی ـ فارسی و «دانش نامه امام علی(ع)» از ديگر آثار اين مجموعه است. ضمن اينكه تمامی نسخ كهن نهج‌البلاغه شناسايی شده و ارائه چاپ نهج‌البلاغه و همچنين تحقيقی از كتاب «من لا يحضره الفقيه» از برنامه‌های آينده پژوهشكده است.
در ادامه اين نشست، محققان در خصوص مراحل تحقيق و تأليف كتاب كافی سؤالاتی مطرح كردند، حجت‌الاسلام «طباطبايی»، به سؤالات آنان پاسخ گفت.
گفتنی است، كتابخانه حضرت ابوالفضل(ع) در كربلا، يا همان «مكتبه و دارالمخطوطات العتبه العباسيه المقدسه» از سال 1963 ميلادی توسط مرحوم سيدعباس كاشانی تأسيس شد. در اين كتابخانه آثار ارزشمند قديمی، از جمله 150 هزار كتاب خطی، چاپی و چاپ سنگی احيا شده است. اين مركز علاوه بر توليد و نشر كتاب، با مراكز گوناگون مطالعاتی نيز همكاری و تبادلات فرهنگی دارد.
captcha