نشست علمی ـ تخصصی استادان و قاريان قرآن فردا آغاز می‌شود
کد خبر: 2315712
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۲

نشست علمی ـ تخصصی استادان و قاريان قرآن فردا آغاز می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: نشست علمی ـ تخصصی استادان و قاريان قرآن كريم فردا، 13 ارديبهشت‌ماه، از سوی شورای عالی قرآن آغاز می‌شود و تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، نشست تخصصی پيش‌كسوتان و قاريان بين‌المللی و ممتاز جمهوری اسلامی ايران به همت شورای عالی قرآن فردا، چهارشنبه، 13 ارديبهشت‌ماه، در حسينيه الزهراء(س) مجتمع امام خمينی(ره) برگزار می‌شود.
بنابر اين گزارش، اين نشست در راستای توجه تخصصی به ابعاد مختلف تلاوت قرآن كريم به عنوان يكی از وظايف شورای عالی قرآن برگزار خواهد شد، همچنين نشست علمی تخصصی با محوريت دو موضوع طی دو روز برگزار می‌‌شود.
اين برنامه با حضور استادان و قاريان ممتاز از سراسر كشور برگزار خواهد شد و دو موضوع «خاستگاه اصطلاحات تجويدی» و «خشوع در تلاوت» با ارائه چند مقاله علمی توسط تعدادی از استادان برجسته قرائت همچنين با مشاركت حاضران به بحث و بررسی و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.
بر اساس برنامه‌ريزی‌های انجام شده، روز 13 ارديبهشت‌ماه به موضوع «خاستگاه اصطلاحات تجويدی» و روز 14 ارديبهشت‌ماه به مقوله «خشوع در تلاوت» اختصاص خواهد يافت و در اين زمينه استادان فن به بيان ديدگاه‌های خود خواهند پرداخت، همچنين صاحبان مقالات منتخب ضمن تقدير فرصت ارائه مطالب خود در اين نشست را خواهند يافت.
يادآور می‌شود، در موضوع «خاستگاه اصطلاحات تجويدی و تحقيق در مبادی شكل‌گيری آن‌ها» محورهای «آيا نشانه و پيشينه‌ای از صنايع تجويدی قبل از نزول قرآن كريم وجود دارد؟»، «اولين اصطلاحات تجويدی كه وضع شده‌اند و مربوط به چه زمان و توسط چه شخصی بوده است؟»، «آيا اصطلاحات تجويدی از ابتدای وضع آن‌ها تاكنون، بدون آن كه دستخوش تغيير شوند، به دست ما رسيده و اينك هم‌چنان بر مدلول اصيل خود دلالت دارند؟»، «خاستگاه اصطلاحات تجويدی را بايد در كتب نحوی جستجو كرد يا در كتبی كه مخصوصاً در اين فن نگارش يافته‌اند؟»، «آيا می‌توان شواهدی مبنی بر اعمال تجويد مرسوم در تلاوت قرآن يا قرائت نماز نزد رسول اكرم(ص) و اهل‌بيت(ع) پيدا كرد؟» و «آيا در مكتوب قرآن از قديم، دلالتی بر وجود رعايت تجويد وجود دارد؟ به عبارت ديگر قرائت مجوّد در صدر اسلام بر مكتوب آن اثر گذاشته يا خير؟» تعيين شده است.
همچنين «استعلاء و تفخيم در كتب مرجع تجويدی، مدّ در كتب مرجع تجويدی، احكام نون ساكنه و تنوين در كتب مرجع تجويدی، مخارج حروف در كتب مرجع تجويدی، صفات ذاتی و عارضی در كتب مرجع تجويدی، تقليل و اماله در كتب مرجع تجويدی، ادغام و اخفاء در كتب مرجع تجويدی، تسهيل همزه در كتب مرجع تجويد و مباحث ديگر در كتب مرجع تجويدی از ديگر محورهای موضوع «خاستگاه اصطلاحات تجويدی» است.
در موضوع «خشوع در تلاوت قرآن كريم» محورهای «كلام وحی قول معصومين(ع) درباره خشوع در تلاوت»، «مقايسه بين تلاوت جديد، يعنی رسانه‌ای و تلاوت‌های قديم به اصطلاح سنتی و بررسی شاخصه‌ها و لوازم هر كدام»، «بررسی چگونگی اجرای خشوع و خشيت در تلاوت‌های سنتی و غير رسانه‌ای»، «بررسی چگونگی اجرای خشوع و خشيت در تلاوت‌های جديد، يعنی رسانه‌ای و «بررسی و پاسخ به اين سؤال كه آيا اخبار وارده درباره تلاوت خاشعانه، تلاوت‌های امروزی را كه با ويژگی‌های متفاوت نسبت به گذشته اجرا می‌شوند، دربر می‌گيرد؟» تعيين شده است.
همچنين «بررسی اصل اقراء بر مردم و لوازم آن به ويژه در عصر حاضر و كنكاش در مجالس قرآنی و آسيب‌شناسی محافل انس با قرآن»، «بررسی جايگاه لحن و نغمه و صوت در خشوع»، «بررسی جايگاه حركات و سكنات قاری به هنگام تلاوت» و «بررسی جايگاه شأن و شخصيت قاری در خشوع» از ديگر محورهای با موضوع «خشوع در تلاوت قرآن كريم» است.
captcha