زيارت امام رضا(ع) اهميتی به مثابه حضور در سپاه رسول اكرم(ص) دارد
کد خبر: 2324350
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۱

زيارت امام رضا(ع) اهميتی به مثابه حضور در سپاه رسول اكرم(ص) دارد

آيت‌الله سليمانی در نشست اعضای چهار كميسيون متشكل از علمای اهل تسنن و تشيع، گفت: زيارت امام رضا(ع) اهميتی به مثابه حضور در سپاه رسول اكرم(ص) در جنگ‌های صدر اسلام دارد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومی اداره‌كل تبليغات اسلامی خراسان رضوی، ششمين نشست مشترك علما و روحانيون شيعه و سنی خراسان رضوی طی دو روز در شهرستان سرخس برگزار شد.
در نخستين روز اين نشست اعضای چهار كميسيون متشكل از علمای اهل تسنن و تشيع موضوعات ديدگاه‌های امام رضا(ع) در قرآن، موضوع زيارت از منظر مذاهب اسلامی، شخصيت امام رضا(ع) از منظر مذاهب اسلامی و تعامل گسترده و فرا دينی عالم آل محمد(ص) حضرت رضا(ع) با استناد به قرآن و منابع مستند علمی و روايی شيعه و سنی مورد بحث و بررسی و مورد تأييد قرار دادند.
دومين روز اين نشست با حضور آيت‌الله سليمانی، نماينده ولی‌ فقيه در سيستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، بختياری، وزير دادگستری و جمعی از علما و روحانيون تشيع و تسنن در فرهنگسرای امام رضا(ع) برگزار شد.
آيت‌الله سليمانی در اين همايش با استناد به آيات قرآن تأكيد كرد: خداوند، مراجعه به پيامبر(ص) در توسل، شفاعت و زيارت را تجويز می‌كند. ذات حق می‌خواهد بندگانش را بپذيرد، همچنين مسير ورود به ذات حق مسير ورود به محضر پيامبر(ص) است.
نماينده ولی‌فقيه در سيستان و بلوچستان افزود: البته به صورت فردی نيز امكان رسيدن به خداوند وجود دارد، اما اتصال از راه نبی‌مكرم اسلام(ص) توأم با رحمت الهی است و از شفاعت ايشان نيز می‌توان بهره‌مند شد. قرآن كريم به پيامبر دستور می‌دهد همان‌گونه كه برای خودت طلب مغفرت می‌كنی، برای مؤمنان نيز چنين باش و مؤمنانی را كه از اين سرمايه سرپيچی می‌كنند سرزنش می‌كند. در متون دينی مراجعه به محضر ائمه(ع) امری دائمی است و تنها به زمان حضور ائمه و پيامبران(ع) محدود نمی‌شود، زيرا اين اصل وجود دارد كه اوليای خدا هيچ‌گاه دچار مرگ به معنای از دست دادن حيات نمی‌شوند.
عضو خبرگان رهبری يادآور شد: در مذاهب اسلامی زيارت جايگاه خاصی دارد، زيرا زيارت سنت نبی مكرم اسلام و اوليای خداست. در آيات و روايات ذكر شده كه هدف اصلی زيارت بهره‌مندی فرد زيارت‌كننده از فوايدی مانند بركت چشم، اطمينان قلب و يادآوری آخرت است. در هنگام زيارت، ائمه از ورود و خروج شما كاملاً باخبر می‌شوند و سلام شما را پاسخ می‌دهند و شما را دعا می‌كنند. در اهميت زيارت ذكر اين نكته كافی است كه در اسلام به آن امر شده است، زيرا زيارت، حضور انسان عاشق در محضر معشوق و در واقع اذان ايمان و دينداری است.
سليمانی گفت: از سوی ديگر زيارت اعلام وفاداری صادقانه مريد به مراد است، زيرا انسان بدون حضور مرشد به هدايت نائل نمی‌شود. امام محمدباقر(ع) می‌فرمايند، زيارت امام رضا(ع) اهميتی به مثابه حضور در سپاه رسول اكرم(ص) در جنگ‌های صدر اسلام دارد.
نماينده ولی‌فقيه در سيستان و بلوچستان در ادامه اين نشست با توجه به آيات و روايات شيعه و سنی به اهميت موضوع زيارت پرداخت و تصريح كرد: زيارت وسيله‌ای برای تقرب، اعتراف به گناهان و استغفار به درگاه خداوند است. زيارت سفری مشتاقانه، عزمی آگاهانه، راهی عاشقانه است كه از سرای دل آغاز و از دل عبور و سرانجام به مقصد دل هم می‌رسد.
وی با توضيح سوره مباركه توحيد، گفت: بندگان خدا پس از حمد و ستايش خداوند و پس از «اهدنا الصراط المستقيم» بلافاصله می‌گويند «صراط الذين أنعمت عليهم...» يعنی راه كسانی كه به آنها نعمت دادی و به كمال رسيده‌اند، بنابراين هر كسی كمال طلب است به دنبال اين بزرگواران می‌رود. زيارت نوعی تنفر از چهره‌های پليد كه در مقابل ائمه(ع) قد علم كردند، هم هست، چون ما در زيارت هم تولی داريم هم تبری.
وزير دادگستری نيز در نشست مشترك علما و روحانيون تشيع و تسنن اظهار كرد: انسجام نظام اسلامی و وحدت ملی طليعه ورود به امت واحده اسلامی است و بايد علما و روحانيون فرقه‌های مختلف اسلامی در اين جهت كوشش كنند. امروز همه تحليل‌گران غرب و شرق بر اين نسخه توافق دارند كه اسلام و قرآن دارای قدرت عظيمی است و می‌تواند منشأ تحولات بزرگی در دنيا باشد. هرچه از عمر انقلاب می‌گذرد، توطئه‌های استكبار جهانی بيشتر و خصمانه‌تر می‌شود و تحليل‌گران غربی اعتراف كرده‌اند ايران ديگر فقط منافع غرب را تهديد نمی‌كند، بلكه موجوديت استكبار جهانی را به خطر انداخته است.
وی تأكيد كرد: مهره‌چينی در كشورهای اسلامی از مهمترين رويكردهای استكبار است، به گونه‌ای كه اكنون با همين رويكرد اهداف استعماری خود را در كشورهای مسلمان پياده می‌كند. آنها با مهره‌چينی هم منابع زيرزمينی را می‌بلعند و هم جوان‌ها را مطابق خواست خود پرورش می‌دهند. هم اكنون پشت تمام عمليات تروريستی و انتحاری دست استكبار ملموس است. چرخ كارخانه‌های اسلحه‌سازی آمريكا با نفت عربستان می‌چرخد، در اختيار اسرائيل قرار می‌گيرد تا مسلمانان را بكشد، بنابراين به خوبی می‌توان دريافت كه مهره‌چينی جواب داده است.
بختياری تصريح كرد: نگرانی استكبار جهانی انرژی هسته‌ای نيست، بلكه آنها از رشد انديشه و تفكر دانشمندان ايرانی در اين زمينه نگران هستند. محورهايی كه استكبار جهانی روی آنها عليه ايران مانور می‌دهد، القای اقدام‌هايی چون دسترسی ايران به سلاح هسته‌ای، حمايت ايران از تروريست، نقض حقوق بشر در ايران، تهاجم از سوی ايران به كشورهای منطقه، دخالت ايران در امور ساير كشورها و مخالفت ايران با صلح و ثبات منطقه از مهمترين سياه نمايی‌های غرب عليه ايران است. جريان‌شناسی قرآنی، ما را در تقابل با استكبار بيمه می‌كند و اگر قرآن را محور وحدت خود قرار دهيم بی‌گمان به موفقيت می‌رسيم.
وی همچنين با اشاره به نقش وهابيت در ايجاد تفرقه بين فرق و مذاهب، عنوان كرد: استكبار می‌خواهد بدعت‌ها، تحريف‌ها، تعصبات، اختلاف‌افكنی، خشونت و خرافات را ايجاد كند و تز جدايی دين از سياست يكی از اهداف آنهاست.
مديركل تبليغات اسلامی خراسان رضوی نيز با اشاره به ششمين نشست مشترك علمای تشيع و تسنن، افزود: در اين نشست بيش از 350 نفر از علمای شيعه و سنی حضور يافتند و 4 كميسيون نيز از بدو شكل‌گيری اين همايش، آغاز به كار كردند. تمامی مذاهب اسلامی، به جايگاه خاص امام رضا(ع)، آگاه هستند و تحقيقات عملی و كاربردی زيادی نيز با محوريت امام هشتم(ع) انجام داده‌اند.
حجت‌الاسلام سيدمحمود مرويان حسينی با اشاره به اينكه نشست مشترك علمای شيعه و سنی و همايش های مشابهی كه در آينده‌ای نزديك برگزار خواهد شد، يك تراز علمی جديد در زمينه زيارت ارائه خواهد كرد، يادآور شد: تقريب ميان مذاهب و همچنين تعميق زيارت امام رضا(ع) دو هدف اساسی اين همايش بود. مهمترين راهبرد امت اسلامی وحدت بين فرق و مذاهب است. نشست چهارم و پنجم علما و روحانيون شيعه و سنی در شهرستان‌های تربت‌جام و خواف برگزار شد.
وی عنوان كرد: علما و روحانيون اهل سنت و تشيع تلاشگران عرصه وحدت محسوب می‌شوند و اين عرصه هزينه و شهدايی هم دارد كه شهدايی مانند شوشتری و محمدزاده و شهيدانی از اهل سنت صداقت خود را در مسير وحدت با شهادت اثبات كردند. يكی از جذاب‌ترين، تاريخی‌ترين و گسترده‌ترين مبانی وحدت مقوله زيارت است كه مهمترين آنها زيارت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) در سرزمين خراسان است.
مرويان حسينی ادامه داد: هر ساله 25 ميليون زائر و هر 3 سال كل جمعيت كشور به خراسان رضوی مشرف می‌شوند و مشتاقانه با هزينه‌های فراوان و خودروهای شخصی پابوسی امام هشتم(ع) را انتخاب می‌كنند.
امام‌جمعه اهل تسنن سرخس نيز با بيان اينكه اين نشست‌ها موجب همدلی، وحدت و هماهنگی می‌شود، گفت: همه كسانی كه به عظمت و پيشرفت مسلمانان در جهان علاقه‌مند هستند، لازم است از هرگونه اختلاف و تفرقه‌افكنی خودداری كنند. پيروزی انقلاب اسلامی و شكست توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی با وحدت بين مسلمانان ميسر شده است. بايد از هر اختلافی كه سبب تضعيف مسلمانان می‌شود پرهيز كرد و رهبر انقلاب نيز بارها بر اين امر تأكيد داشته‌اند. پيامبر(ص) می‌فرمايد، اختلاف در ميان امت من رحمت است، منتهی منظور ايشان آن اختلاف نظری است كه توأم با سعه صدر باشد و اختلاف نظری كه همراه با تعصب و تنگ‌نظری باشد مخاصمه و مجادله است.
امام‌جمعه اهل سنت سرخس تأكيد كرد: ائمه(ع) نيز مسلمانان را از چنين اختلاف‌هايی بر حذر داشته‌اند. در طول تاريخ افراد بسياری درباره شخصيت علمی و مذهبی امام رضا(ع) سخن گفته‌اند و اميدواريم شيعيان و اهل سنت امام رضا(ع) را محور وحدت خود قرار دهند.
سپس حجت‌الاسلام حسين ملكی، امام‌جمعه اهل تشيع سرخس، زيارت را ارتباط فكری، علمی و پيوند قلبی و عملی با انسان‌های كامل دانست و اظهار كرد: علت پر بركت بودن زيارت امام هشتم(ع) اين است كه او يك انسان كامل به لحاظ علمی و عقلی است. خروجی اين نشست‌ها بايد به وحدت بين مسلمانان بينجامد، زيرا در جهان وحدت بين فرق و مذاهب يك ضرورت است. بهائيت، وهابيت و فرقه‌های انحرافی با بدعت‌های پی‌در‌پی به دنبال اختلاف بين امت اسلامی هستند تا ذخاير علمی، اقتصادی و فرهنگی مسلمانان را به غارت ببرند.
فرماندار سرخس نيز ضمن ابراز خرسندی از ميزبانی ششمين نشست علما و روحانيون شيعه و سنی از سوی سازمان تبليغات اسلامی استان خراسان رضوی، گفت: سرخس يكی از شهرستان‌های الگو بين شيعه و سنی به ويژه مردم اين شهرستان است. شهرستان سرخس ميقات‌الرضا(ع) است. حضرت رضا(ع) با عبور از اين شهرستان، سرخس را متبرك كرده و حضور اين امام رئوف موجب بركات زيادی برای سرخس شده است.
يادآور می‌شود، در ادامه اين همايش چهار مولوی اهل تسنن به عنوان مسئول كميسيون‌های زيارت از ديدگاه مذهب اسلام، تبيين شخصيت امام رضا(ع) از منظر مذاهب اسلامی، جايگاه قرآن در تعاليم رضوی و تعامل عالم آل محمد(ص) در جايگاه حاضر و بيانيه كميسيون خود را قرائت كردند.
captcha