هدايت و شناسايی جلسات عمومی قرآن؛ مهم‌ترين رسالت مديران مؤسسات قرآنی
کد خبر: 2468048
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
نقش مؤسسات قرآنی در مديريت ظرفيت‌های مردمی/6

هدايت و شناسايی جلسات عمومی قرآن؛ مهم‌ترين رسالت مديران مؤسسات قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: رسالت اصلی هدايت و شناسايی جلسات بر عهده مديران مؤسسات قرآنی است و چون مديران آشنايی چند ساله و چند دهه با اين جلسات عمومی دارند بهتر می‌توانند آنها را شناسايی و راهنمايی كنند.

علی حيدری، مسئول امور مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در رابطه با اين كه مؤسسات قرآنی چگونه می‌توانند بر روند فعاليت جلسات عمومی و غير رسمی بازرسی و نظارت داشته باشند، گفت: مدتی است كه مؤسسات قرآنی به حمايت از جلسات خانگی الزام شده‌اند، زيرا جلسات خانگی معمولاً از اساتيد مجرب برخوردار نيستند و ارائه آموزه‌های قرآنی در آنها به‌صورت صحيح انجام نمی‌شود، به همين منظور مؤسسات قرآنی تشويق می‌شوند كه جلسات را شناسايی كرده و با آنها همكاری كرده و برنامه‌های لازم را به آنها ارائه دهند.
وی در ادامه همگام شدن مؤسسات قرآنی با جلسات غير رسمی قرآنی را از عوامل تأثيرگذار در روند كارآيی جلسات قرآنی عنوان كرد و افزود: همچنين مقرر شده است كه اگر اين جلسات توانايی مؤسساتی شدن را دارند به آنها مجوز داده شود و اگر توانايی ندارند به عنوان خانه قرآن شهری به فعاليت بپردازند.
حيدری با مؤثر دانستن نقش مؤسسات و مديران متخصص قرآنی در جهت‌دهی عملكرد و فعاليت‌های قرآنی غير رسمی در جامعه عنوان كرد: رسالت اصلی هدايت و شناسايی جلسات بر عهده مديران مؤسسات قرآنی است و چون مشغله مديران مؤسسات زياد است كمتر به اين كارها سمت و سو می‌دهند، مديران و مسئولان اين جلسات بايد مجاب شوند، چون مديران آشنايی چند ساله و چند دهه با اين جلسات دارند، بهتر می‌توانند آنها را شناسايی و راهنمايی كنند.
وی درباره نقش نهادهای متولی امور قرآنی در ساماندهی جلسات غير رسمی قرآن بيان كرد: ايجاد انگيزه و برداشتن موانع می‌تواند از وظايف متوليان باشد و معمولاً جلسات به دليل مراحل اداری كه ممكن است داشته باشند، خواهان تحت پوشش قرار گرفتن نيستند و به همين دليل نهادها از طريق مؤسسات می‌توانند بهتر به فعاليت آنها نظارت داشته باشند و مديران خانه‌های قرآن بايد تفهيم شوند كه دليل نظارت بر آنها اين است كه ناخالصی جلسات آنها برطرف شود.
مدير مؤسسات قرآنی استان تهران در رابطه با اين كه چگونه می‌توان در راستای هم‌افزايی فعاليت‌های قرآنی، شيوه‌ها و روش‌های آموزشی قرآن را در جلسات غير رسمی و عمومی هماهنگ كرد، گفت: تا وقتی جلسات عمومی شناسايی نشوند، عملاً هماهنگ كردن روش آنها بيهوده است و گام اول در اين راه شناسايی آنها و ايجاد رغبت و انگيزه در آنهاست و سپس بايد جلساتی برای تفهيم و آموزش مديران اين جلسات برگزار شود.
وی ضمن تأكيد بر جلوگيری از سليقه‌ای عمل كردن جلسات عمومی قرآن گفت: هر يك از جلسات عمومی قرآن وقتی به كارگاه‌ها ورود پيدا كردند، بايد روش‌های آنها يكسان‌سازی شود و مهمترين مشكل جلسات سليقه‌ای عمل كردن آنهاست و متأسفانه خيلی از مربيان و مديران جلسات در صورتی كه خودشان آموزه‌های لازم را نديده‌اند آغاز به فعاليت می‌كنند.
حيدری در مورد تأثير آموزش‌های غير رسمی قرآن بر پيشرفت قرآن‌آموزان تصريح كرد: يقيناً بسياری از جرقه‌ها از جلسات عمومی قرآن صورت پذيرفته و مثمر ثمر بوده‌اند و هستند و حتی بعضی‌ها بيشتر از مؤسسات قرآنی به فعاليت می‌پردازند و برخی در محله‌ها نفوذ بسياری دارند.
وی در پايان درمورد اين كه چگونه می‌توان از ظرفيت جلسات عمومی قرآن در راستای شناسايی و جذب فعالان قرآنی و اطلاع‌رسانی در زمينه امور قرآنی استفاده كرد، گفت: يقيناً جايی كه استاد و فعال قرآنی باشد و زمينه‌ای برای آموزش باشد حتماً افرادی جذب می‌شوند و يكی از رسالت‌ها شناسايی فعالان قرآنی و اطلاع‌رسانی مناسب در زمينه برگزاری جلسات قرآنی است تا علاقمندان اطلاع پيدا كنند و بتوانند در جلسات حضور يابند.
captcha