تشكيل كارگروه‌های فكری توسط مؤسسات؛ پل ارتباطی نخبگان قرآنی با جامعه
کد خبر: 2476733
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
مؤسسات قرآنی و پرورش استعدادهای قرآنی كشور/8

تشكيل كارگروه‌های فكری توسط مؤسسات؛ پل ارتباطی نخبگان قرآنی با جامعه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مسئول مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران معتقد است كه تشكيل كارگروه‌های فكری در مؤسسات قرآنی، موجب ورود نخبگان قرآنی به دنيای بيرون از مؤسسات قرآنی می‌شود و اين مورد موجب سرخوردگی اين افراد نخواهد شد.

علی حيدری، مسئول مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با بيان اين مطلب كه مؤسسات قرآنی منبع و مكان خوبی برای پرورش و نخبه‌پروری قرآنی به شمار می‌روند، تأكيد كرد: مؤسسات قرآنی ـ مردمی برای پرورش خلاقيت‌های قرآنی بايد از اطلاعات و مهارت‌های لازم برخوردار باشند، چراكه اولين قدم در اين زمينه داشتن تجربه و مهارت‌های تخصصی است.
اين فعال قرآنی ضمن بيان مطلب فوق دومين گام در نخبه‌پروری قرآنی از سوی مؤسسات قرآنی ـ مردمی را توانايی و انگيزه كافی نام برد و افزود: مؤسسات قرآنی در وهله اول بايد دارای توانايی لازم برای جذب نخبگان قرآنی باشند، سپس با در اختيار داشتن راهكارهای جديد و اصولی، به نخبگان انگيزه دهند.
وی در ادامه يادآور شد: برخی از نخبگان قرآنی پس از شركت در كلاس‌های آموزش قرآن، سرخورده می‌شوند و اين موضوع از عدم علم و دانش كافی و توانمندی مؤسسات قرآنی ـ مردمی در حوزه استعدايابی قرآنی نشأت می‌گيرد.
حيدری ضمن بيان مطلب فوق كه هر مؤسسه قرآنی پيش از نخبه‌پروری قرآنی بايد دارای علم و دانش كافی و همچنين توانمندی‌های لازم باشد، اظهار كرد: حركت مؤسسات قرآنی به سوی تكامل و پيشرفت‌های مختلف در حيطه استعداديابی قرآنی، مستلزم مديريت دقيق و برنامه‌ريزی صحيح است.
مسئول مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران سومين گام در نخبه‌پروری قرآنی را استمرار مدرس قرآن در نوع تدريس دانست و بيان كرد: مؤسسات قرآنی برای پرورش خلاقيت قرآنی، بايد دارای توانايی لازم جهت تدريس دروس قرآنی و استمرار و علاقه به اين موضوع را داشته باشند تا نظم و ترتيب در ارائه روش‌های آموزشی ايجاد شود.
اين كارشناس قرآنی در پاسخ به اين سؤال مبنی بر اين مطلب كه مؤسسات با در اختيار داشتن چه امكاناتی می‌توانند سطح هوشياری افراد را در جهت نخبه پروری قرآنی بسنجند، گفت: پس از ساماندهی مؤسسات قرآنی در حوزه‌های تجربه، توانايی و انگيزه و استمرار مدرس در نوع آموزش بايد به حمايت اين دست از مراكز قرآنی بپردازيم.
وی اضافه كرد: حمايت و كنترل مؤسسات قرآنی از دو طريق مالی و معنوی سازمان‌های متولی جريان‌های قرآنی كشور صورت می‌گيرد كه می‌توان به عنوان يك بازه اوليه، امكاناتی را در اختيار مؤسسات قرار دهيم تا پس از آن به‌صورت خودجوش عمل كنند و از طرق مختلف به عملكرد آنان نظارت و بازرسی دقيق داشته باشيم.
اين مدرس قرآن عملكرد مؤسسات قرآنی ـ مردمی در زمينه پرورش استعدادهای قرآنی را متكی به مراجعه نخبگان قرآنی نام برد و افزود: همواره برخی از مؤسسات قرآنی برای استعداديابی قرآنی در كشور به دنبال جذب نخبگان قرآنی نيستند و تنها به واسطه تبليغات گسترده به پرورش خلاقيت‌های قرآنی می‌پردازند؛ زيرا افراد بسياری داريم كه دارای استعدادهای بی‌شماری هستند اما به‌دليل ندانستن، هيچ‌گاه به توانايی خود پی‌ نخواهند برد.
وی در پاسخ به اين سؤال مبنی بر اين موضوع كه آيا تشكل كار گروه‌های فكری در مؤسسات قرآنی می‌تواند در استعداديابی قرآنی كشور نقش موثری داشته باشد، بيان كرد: تشكيل كارگروه‌های فكری در مؤسسات قرآنی ـ مردمی برای نخبه‌پروری قرآنی نقش مطلوبی به‌جای خواهد داشت كما اينكه بايد يادآور شد كه هدف از تشكيل كارگروه‌های فكری در مؤسسات قرآنی ورود نخبگان قرآنی به دنيای بيرون از مؤسسات قرآنی است.
حيدری ورود نخبگان قرآنی به دنيای بيرون از مؤسسات قرآنی را يكی از عوامل تأثيرگذار در يكپارچگی ارائه دروس علوم قرآنی جهت خلاقيت‌های قرآنی كشور عنوان و تصريح كرد: اگر مؤسسات قرآنی بتوانند يك كارگروهی برای نخبگان قرآنی تشكيل دهند، اين افراد می‌توانند به استعداديابی قرآنی در كشور بپردازند و با برنامه‌ريزی به توانايی خود بيافزايند.
اين مسئول در رابطه با اين موضوع كه آيا نيروهای انسانی مؤسسات قرآنی برای پرورش خلاقيت‌های قرآنی دارای صلاحيت لازم هستند، اظهار كرد: متأسفانه بسياری از مؤسسات قرآنی نگاه محدودی به تأسيس مؤسسه‌شان دارند؛ در واقع برخی از اين مراكز تنها به دليل آموزش قرآن در كشور مجوز گرفته‌اند و در نظر ندارند كه به پرورش خلاقيت‌های قرآنی بپردازند.
مسئول مؤسسات قرآنی استان تهران اضافه كرد: از اين رو اولين گام در ايجاد نگرشی جديد در حول آموزش و پرورش مؤسسات قرآنی نيازمند اساتيد برجسته و متخصص قرآنی هستيم تا با در اختيار داشتن ساختاری نظام‌مند و چارچوب اساسی به پرورش نخبگان قرآنی بپردازند.
اين مدرس قرآن در ادامه تأسيس نهادی متمركز برای تحقيقات گروهی نخبگان قرآنی از سوی مؤسسات قرآنی ـ مردمی را سازنده دانست و افزود: اگر پس از پرورش نخبگان قرآنی به دنبال تأسيس نهادی باشيم كه اين افراد با در اختيار داشتن تجهيزات لازم و امكانات كافی به انجام فعاليت‌های قرآنی و دينی بپردازند، همواره استعداديابی قرآنی در جامعه رشد و ترقی می‌كند.
captcha