داشتن گواهينامه قرآنی جهت تدريس كافی نيست/ حضور مربيان متخصص لازمه ارتقای سواد قرآنی جامعه
کد خبر: 2482686
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
بررسی راهكارهای ارتقای سطح مربيان قرآن در مؤسسات قرآنی ـ مردمی/37

داشتن گواهينامه قرآنی جهت تدريس كافی نيست/ حضور مربيان متخصص لازمه ارتقای سواد قرآنی جامعه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مسئول مؤسسات و مراكز قرآنی دارالقرآن سازمان تبليغات اسلامی استان تهران با بيان اينكه گذراندن دوره تربيت معلم قرآن برای تدريس اين رشته‌های قرآنی لازم، اما كافی نيست، افزود: حرفه‌ای كردن مربيان قرآن و استفاده از اساتيد متخصص لازمه ارتقای سواد قرآنی جامعه است.

علی حيدری، مسئول مؤسسات و مراكز قرآنی دارالقرآن سازمان تبليغات اسلامی استان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در رابطه با نحوه گزينش مربی قرآن در مؤسسات قرآنی گفت: ارتقای سطح سواد علمی اولين چيزی است كه يك مدير برای بررسی توانمندی مربی نياز دارد.
وی در ادامه بيان كرد: برای شناخت توانايی و مهارت مربی قرآن به تخصص نياز است، در نتيجه مديران مؤسسات و مراكز قرآنی يا بايد سواد قرآنی خود را بالا ببرند و يا از كارشناسان سازمان تبليغات اسلامی در اين حوزه كمك بگيرند، زيرا با توجه به اينكه كار قرآن با اعتقادات مردم ارتباط دارد، نياز است تا در اين مركز توانايی اين مربيان جهت تدريس در كلاس‌های آموزش قرآن مشخص شود.
حيدری با بيان اينكه گذراندن دوره تربيت معلم قرآن برای تدريس اين رشته لازم، اما كافی نيست، افزود: يقينا تمامی نكات لازم برای تدريس را نمی‌توان در دوره‌های تربيت مربی قرآن فراگرفت، در نتيجه با توجه به نيازهای متغيير متقاضيان و فراگيران قرآن نياز است، تا اين گروه با صرف زمان بيشتر خود را به يك مربی كامل تبديل كنند.
وی در رابطه با متمايز بودن مربيان دوره‌های آموزشی خردسالان از ديگر مربيان قرآن رشته‌های بزرگسالان گفت: با توجه به اينكه كار كردن با خردسالان كاری تخصصی است و زبان و شخصيت كودك مانند نهالی است كه تازه می‌خواهد شكل بگيرد، لازم است اين مربيان پس از گذراندن دوره‌های تربيت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن وارد دوره تربيت مربی پيش‌دبستانی شده و علاوه بر آشنايی با آموزه‌های اين رشته، روانشناسی كار با كودك را هم آموزش ببينند.
مسئول مؤسسات و مراكز قرآنی دارالقرآن سازمان تبليغات اسلامی استان تهران توانايی معلمان قرآنی كه در مؤسسات قرآنی مشغول به فعاليت هستند را در زمينه ايجاد شور و اشتياق در جوانان نسبی دانست و افزود: در برخی از مؤسسات شاهد حضور مربيانی هستيم كه با انجام دادن كار خود از صميم قلب به عنوان راهگشايی برای اين گروه عمل می‌كنند و در عين حال در برخی ديگر از مؤسسات مربيانی فعاليت می‌كنند كه توانايی ايجاد شور و اشتياق قرآنی در اين گروه را ندارند.
وی با مهم ارزيابی كردن حرفه‌‌ای كردن مربيان قرآن بيان كرد: متأسفانه اين مورد تا اندازه‌ای مورد غفلت قرار گرفته است و اين در حالی است كه مشاهده می‌شود در جامعه تا چه اندازه برای ارتقای سواد قرآنی تلاش می‌شود و سازمان تبليغات اسلامی نيز با توجه به اين موارد برای سال جديد برنامه‌های خوبی را برای مربيان قرآن در نظر گرفته است.
حيدری مهمترين دغدغه مربيان قرآن را افزايش تعداد اين گروه دانست و افزود: تا كنون مشكل بيمه مربيان قرآن و عدم حمايت از مربيان قرآن در دادن معرفی‌نامه به اين گروه برای ارگان‌هايی كه مشغول به فعاليت هستند حل شده است، اما برگزاری دور‌ه‌های تربيت معلم قرآن با توجه به وجود متقاضی و ازدياد اين گروه به دغدغه‌ای برای فعاليت مربيان قرآن تبديل شده است.
وی در ادامه در رابطه با راهكارهای ارتقای سطح توانمندی مربيان قرآن گفت: می‌توان با برنامه‌ريزی و برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب اطلاعات مربيان قرآن را با توجه به اينكه جامعه نسل به نسل و ثانيه به ثانيه عوض می‌شود افزايش و شيوه‌های نوين آموزش را در اختيار اين گروه قرار داد.
مسئول مؤسسات و تشكل‌های مردمی دارالقرآن سازمان تبليغات اسلامی استان تهران در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه مربيان قرآن، جبهه اول در حوزه قرآن هستند، ارتقای سطح اطلاعات دينی و اعتقادی اين گروه می‌تواند در ارتقای سطح دانش جهانی آنان جهت مبارزه با جنگ نرم تأثير به سزايی داشته باشد.
captcha