سبك‌های جديد؛ لازمه موفقيت در مداحی/ مخالفت با غنا نه سبك جديد
کد خبر: 2509012
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹

سبك‌های جديد؛ لازمه موفقيت در مداحی/ مخالفت با غنا نه سبك جديد

گروه اجتماعی: رئيس كانون مداحان و شعرای آئينی كل كشور با تأكيد بر اينكه سبك‌های جديد لازمه موفقيت در مداحی است و يك مداح بايد از سبك‌های جديد استفاده كند، تصريح كرد: ما با غنا مخالفيم نه سبك جديد.

مصطفی خرسندی، رئيس كانون مداحان و شعرای آئينی كل كشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به شناسايی حدود 52 هزار مداح، در خصوص تعداد مداحان فعال در كشورمان، گفت: پيش‌بينی می‌شود حدود 100 هزار مداح اعم از: مداح مقطعی و فصلی(كه فقط در ايام محرم و صفر فعاليت می‌كند) و مداحان دائمی در كشور فعاليت كنند كه اين تعداد طيفی از نوحه‌خوانان ساده تا مداحان حرفه‌ای را در بر می‌گيرد.
وی با تأكيد بر لزوم صدور كارت‌شناسايی معتبر برای تمامی مداحان فعال در كشور، اعلام كرد: هنوز كارت شناسايی برای مداحان صادر نشده و در حال ساماندهی اين مسئله هستيم و اميدواريم از سال 92 صدور كارت‌ها را آغاز كنيم.
خرسندی در ادامه به روند ساماندهی مداحان كشور اشاره كرد و گفت: پس از شناسايی و سطح‌بندی مداحان، كارت شناسايی با چهار عنوان استاد تمام با پيشوند ستايشگر، پيرغلام، ذاكر و بدون پيشوند برای آنها صادر می‌شود كه صدور اين كارت به شناسايی و ارتقای امور رفاهی و سطح علمی ذاكران كمك كرده و استفاده از توانمندی ذاكران خصوصاً اساتيد و نخبگان شهرستانی را تسهيل می‌كند.
رئيس كانون مداحان كشور با تأكيد بر اينكه آموزش‌ مداحان در گذشته سنتی اما كاملاً علمی صورت می‌گرفته است، تصريح كرد: آموزش مداحان در سال‌های گذشته آكادميك نبوده اما كاملاً علمی توسط استادان و پيرغلامان صورت می‌گرفت.
وی ادامه داد: برای آموزش آكادميك مداحی در حال برنامه‌ريزی هستيم و چند مركز، كار بر روی اين طرح را آغاز كرده‌اند از جمله 20 نفر از استادان در شهر قم توسط موسسه قديم‌الاحسان در تلاش هستند كتاب‌های مناسبی را به عنوان كتاب درسی مداحی تدوين كنند.
وی در خصوص لزوم وارد كردن آموزش مداحی در حوزه‌ها و يا دانشگاه‌ها، گفت: بايد قبول كرد كه ذاكران يكی از مؤثرترين نيروها در نظام ما هستند و نياز دارند به صورت كاملاً آكادميك و برنامه‌ريزی شده آموزش ببينند. البته يك فرد برای اينكه به يك مداح خوب تبديل شود، اول بايد از استعداد مداحی برخوردار بوده و صدا و حافظه خوبی داشته باشد تا آموزش وی مثمر ثمر شود.
خرسندی در خصوص بزرگ‌ترين نقطه قوت و بزرگ‌ترين نقطه آسيب مداحی كشور گفت: حضور بزرگانی مانند استادان منصور ارضی، علی آهی، علی انسانی و ... در جامعه ذاكران از بزرگ‌ترين نقاط قوت مداحی كشور است و آسيبی كه ممكن است بر سيستم مداحی وارد شود اين است كه جوانانی بدون آموزش و شاگردی نزد بزرگان اين رشته بخواهند وارد كار مداحی شده به شهرت برسند، اين شهرت ممكن است بدون علم و آسيب‌زا باشد.
وی در خصوص ورود سبك‌های جديد مداحی به اين حوزه گفت: سبك‌های جديد لازمه موفقيت در مداحی است و يك مداح بايد از سبك‌های جديد استفاده كند اما اگر در اين سبك غنايی وجود داشته باشد ما با آن مخالف هستيم.
رئيس كانون مداحان كشور با تأكيد بر اينكه اگر سبك‌های جديد وارد مداحی نشود رشدی صورت نخواهد گرفت، عنوان كرد: ما با غنا مخالفيم نه سبك جديد.
وی با اشاره به نبود حمايت‌های لازم از مداحان، گفت: ذاكرانی داريم كه سنشان از 60 سال گذشته، بيمه نشده‌اند، هيچ‌گونه منبع درآمدی نداشته و با توجه به كهولت سن توانايی خواندن نيز ندارند كه لازم است نسبت به اين افراد توجه لازم صورت گيرد.
خرسندی با تأكيد بر لزوم توجه مسئولان به پتانسيل مداحان كشور خواستار درك پتانسيل مداحان از سوی مسئولان نظام و كمك به تقويت ذاكران در همه ابعاد رفاهی، آموزشی، علمی و ... شد.
وی خطاب به مسئولان كشورمان گفت: بسياری از افراد به واسطه آشنايی با امام حسين(ع)، مسجدی شدند و اين نوكران امام حسين(ع) بودند كه آنها را با اهل بيت(ع) آشنا كرده‌اند و اكنون نيازمند كمك هستند.
وی در پاسخ به اين سؤال كه كدام نهاد يا سازمان بيشترين مسئوليت در خصوص حمايت از مداحان را دارد، خاطر نشان كرد: هيچ مسئولی در نظام نيست كه از نفس ذاكران امام حسين(ع) بی‌‌بهره باشد، پس همه به ميزان توانايی و مسئوليت خودشان برای رفع مشكلات ذاكران مسئول هستند.
captcha