راه‌اندازی بيمارستان‌های تخصصی برای جانبازان و معلولان قطع نخاعی
کد خبر: 2529970
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹

راه‌اندازی بيمارستان‌های تخصصی برای جانبازان و معلولان قطع نخاعی

گروه سلامت: معاون سازمان بهزيستی اظهار كرد: پس از 30 سال از گذشت جنگ تحميلی و حضور جانبازان قطع نخاعی در كشور همچنان يك مركز تخصصی ضايعه نخاعی در كشور وجود ندارد، بنابراين در تلاشيم تا خدمات مربوطه به اين افراد را در قالب يك بيمارستان تخصصی ضايعات نخاعی به آنان ارائه كنيم.

به گزاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) يحيی سخنگويی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور امروز، 17 ارديبهشت‌ماه در نشست خبری به تشريح‌ برنامه‌های اين مجموعه پرداخت و با تأكيد بر اينكه امور مربوطه به توانبخشی از زمان بروز معلوليت آغاز می‌شود، اظهار كرد: از زمان آغاز مباحث مربوطه به اين حوزه فرد رشد داده می‌شود تا وارد مدارس شود، به لحاظ آموزشی حمايت می‌شود تا وارد دانشگاه شده و پس از آن نيز ارتباط مجموعه تا انتها با افراد ادامه خواهد داشت.
وی با بيان اينكه مجموعه در سه حوزه مراكز روزانه توانپزشكی مراقبتی، شبانه‌روزی و توانمندسازی معلولان در حال فعاليت است، ادامه داد: در سال گذشته بحمدالله اقدامات مناسبی در اين حوزه صورت گرفته بود و بيش از 9 ميليارد تجهيزات توانبخشی ويژه معلولان تهيه و در اختيار استان‌های مختلف قرار گرفته است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور با اشاره به خريد 10 هزار ويلچير برای معلولان كشور تصريح كرد: سابق بر اين در حوزه كاشت حلزون ظرفيت كشور ساليانه 500 فرد نيازمند بوده است ولی با تدابير انديشيده شده هم اكنون توانسته‌ايم هزينه كاشت 1500 حلزون گوش را كه تأمين هزينه آن برعهده سازمان بود را انجام دهيم.
وی با تأكيد بر اينكه خدمات پزشكی، فيزيوتراپی و گفتاردرمانی مجموعه در سال گذشته رشدی 30 درصدی داشته است، بيان كرد: بررسی و ميزان شدت معلولان و كارت‌های صادر شده اين حوزه مربوط به گذشته بوده است ولی در سال جاری طبقه‌بندی نوينی برای معلولان صورت گرفته و با همكاری كارشناسان استانی كارت‌های معلوليت جديد صادر خواهد شد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور با اشاره به توافقات صورت گرفته سازمان بهزيستی با مراكز مختلف در جهت ارائه خدمات به پناهدگان خارجی مستقر در كشور، بيان كرد: تاكنون نيز همايش‌های متعدد كشوری در راستای ارتقای خدمات توانمندسازی و مصاديق اين حوزه تببين و تعريف و نشست‌هايی در خصوص بيماران ضايعه نخاعی و توانمندسازی معلولان برگزار شده است.
وی با بيان اينكه تاكنون بيش از 330 هزار معلول را در سراسر كشور، شناسايی كرده‌ايم، اظهار كرد: در تلاشيم تا خدمات خود را از شهرها به سمت روستاها و شهرهای زير 50 هزار نفر بكشانيم تا بتوانيم به شكل مناسبی شبكه توانبخشی مبتنی بر جامعه(cbr) را به خوبی در سراسر كشور برقرار كنيم.
سخنگويی با اشاره به فعاليت دو هزار و 800 تسهيل‌گر محلی و 145 تشكل شبكه توانبخشی مبتنی بر جامعه(cbr) در كشور خاطرنشان كرد: در حوزه شهريه‌های دانشجويی و كمك‌های تحصيلی نيز سابقا مبلغی در حدود چهار ميليارد و 900 ميليون تومان در اختيار مجموعه بوده كه با پيگيری‌های فراوان اين مبلغ به 13 ميليارد تومان ارتقا پيدا كرده تا تمامی دانشجويان اين حوزه را تحت پوشش قرار بدهيم.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور با تأكيد بر اينكه بايد تساوی حقوق معلولان و افراد سالم را برقرار كنيم، ادامه داد: در سال گذشته بدون هيچ هزينه‌ای توانسته‌‌ايم با رايزنی‌های صورت گرفته با اداره راهنمايی و رانندگی پلاك ويژه معلولان شديد را برای معلولان متوسط نيز دريافت كنيم.
سخنگويی در بخش ديگری از سخنان خود به فعاليت مراكز توانبخشی و شبانه‌روزی مجموعه نيز اشاره كرد و گفت: در چند سال اخير حضور بيماران روانی و مزمن در خانواده‌ها به عنوان معضل مطرح و صفحات حوادث روزنامه‌های كشور سرشار از اتفاقات ناخواسته اين افراد بود ولی امروزه با ساماندهی اين افراد توانسته‌ايم خانواده‌ها را از اين معضل راحت و جامعه را امن‌تر كرده و محيط مناسبی را برای اين افراد رقم بزنيم.
وی با تأكيد بر اينكه برای پوشش تمامی معلولان جامعه نياز به اعتبارات بيشتری داريم، عنوان كرد: رويكرد ما از نگهداری در مراكز به سمت ترخيص پيش می‌رود، ما در تلاشيم تا نگرش افراد به سمت درمان در خانواده‌ها گسترش پيدا كند و معلول در خانواده حضور داشته باشد و نيروهای مجموعه با حضور در جمع اين افراد به ارائه خدمات توانبخشی مورد نياز بپردازند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور در ادامه افزود: پس از 30 سال از جنگ تحميلی و حضور معلولان و جانباران ضايعه نخاعی در كشور همچنان يك مركز تخصصی ضايعه نخاعی در كشور وجود ندارد بنابراين در تلاشيم تا خدمات مربوطه به اين افراد در قالب يك بيمارستان تخصصی ضايعات نخاعی به آنان ارائه شود تا فرد با فراگيری و ارائه خدمات مورد نياز حضور مناسبی در جامعه داشته باشد.
سخنگويی در بخش ديگری از سخنان خود با تأكيد بر اينكه خدمات در سه مرحله ارائه خواهد شد، بيان كرد: در مرحله ابتدايی افراد جديدالورود كارت‌های معلوليت خود را براساس دستورالعمل جديد دريافت خواهند كرد، در مرحله دوم كارت‌های صادر شده در سال‌های قبل بازنگری خواهد شد و در مرحله سوم نيز پايش برنامه صورت خواهد گرفت تا ميزان اثربخشی برنامه مشخص شود.
وی با تأكيد بر نهادينه شدن قانون جامع حمايت از معلولان تصريح كرد: هم اكنون نيز هزار و 345 مورد مسكن، 431 ماشين و 29 موتور مناسب‌سازی شده و اطلاعات مربوط به افراد واجد شرايط در خصوص واردات چهار هزار و 700 خودرو خارجی مناسب‌سازی شده با معافيت گمركی 30 ميليونی برای ارائه به گمرك آماده شده است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور با تأكيد بر اينكه تاكنون بيش از 15 هزار جانباز و معلول ضايعه نخاعی در كشور شناسايی شده‌اند، اظهار كرد: در اين بين پنج هزار و 966 نفر از حق پرستاری استفاده می‌كنند كه در تلاشيم در سال جاری نفرات بيشتری تحت پوشش اين طرح قرار گيرند.
captcha