برنامه‌ریزی برای اعزام ۷۷۰ هزار زائر عمره‌گزار/ محدودیت صدور ویزا نداریم
کد خبر: 2611336
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
اوحدی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

برنامه‌ریزی برای اعزام ۷۷۰ هزار زائر عمره‌گزار/ محدودیت صدور ویزا نداریم

گروه جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این مطلب که محدودیت ویزا برای اعزام عمره‌گزار به عربستان نداریم، گفت: برنامه‌ریزی اولیه برای اعزام ۷۷۰ هزار زائر صورت گرفته است.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیم عربستان مبنی بر کاهش سهمیه عمره به دلیل ساخت‌وسازهای مسجد‌الحرام تأثیری در کاهش اعزام زائران ایرانی خواهد داشت، گفت: در بحث عمره محدودیت‌هایی به دلیل طرح توسعه مسجد‌الحرام به طور طبیعی در تمام فصول عمره وجود داشته است.
وی ادامه داد: بر همین اساس امسال برنامه‌ریزی اولیه اعزام عمره‌گزار برای اعزام 770 هزار زائر صورت گرفته است ولی اگر شرایط پذیرائی از زائر هم در حوزه خدماتی که شرکت‌های خدماتی عربستان باید به زائران ارائه کنند و هم در رعایت آداب پذیرائی از مهمان در داخل خاک عربستان مناسب باشد، قطعاً این عدد قابل افزایش به 850 هزار نفر خواهد بود و محدودیت ویزا نداریم.
اوحدی در خصوص نحوه آسیب‌شناسی مشکلات عمره با هدف عدم تکرار آسیب‌ها در عمره بعدی، عنوان کرد: در موسم حج امسال هفت کارگروه در حوزه‌های مختلف آموزشی، اطلاع‌رسانی، خدمات درمانی، حمل و نقل، اسکان و ... و تشکیل و آسیب‌شناسی‌ها انجام شد اما بخش عمده خدمات ارائه شده به عمره‌گزاران در داخل کشور عربستان انجام می‌شود و با توجه به پروژه‌هایی که دولت عربستان در حال انجام است و محدودیت‌هایی که وجود دارد نمی‌توان آنها را رفع کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته بخشی از کاستی‌های موجود در عمره حل شود.
رئیس سازمان حج و زیارت به تخریب 30 درصد ظرفیت هتل‌های مدینه به دلیل توسعه صحن نبوی اشاره و عنوان کرد: این موضوع بر قیمت مسکن و بر همین اساس بر قیمت عمره سال جاری تأثیر گذاشت اما با دقت و تلاش کمیته مسکن فقط 100 هزار تومان هزینه عمره افزایش یافت.
وی در خصوص زمان آغاز سفر اربعین نیز گفت: در حال حاضر روزانه به صورت متوسط 300 تا 400 نفر از سه مرز ایران وارد عراق می‌شوند که این تعداد در در روزهای منتهی به اربعین افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
اوحدی افزود: حرکت کاروان‌های اربعین معمولاً از 10 صفر (12 آذر) آغاز می‌شود، البته با توجه به اینکه دولت عراق برای اربعین ویزای یک ماهه صادر می‌کند، تعدادی از زائران از هم‌اکنون راهی عتبات عالیات شده‌اند.

captcha