ظرفیت خط معلی در کتیبه‌‌نگاری عاشورایی مغفول مانده است
کد خبر: 2612086
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
محمدسعید نقاشیان:

ظرفیت خط معلی در کتیبه‌‌نگاری عاشورایی مغفول مانده است

گروه هنر: با وجود ارتباط فرمی و معنایی که میان خط معلی با مفاهیم و معنویت عاشورا وجود دارد اما از ظرفیت‌های این خط در حوزه هنرهای عاشورایی و به‌ویژه کتیبه‌نگاری استفاده شایانی نشده است.

محمدسعید نقاشیان، هنرمند خوشنویس، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: خوشنویسی اصلی‌ترین عنصر  در هنر کتیبه‌نگاری که بیشترین کاربرد آن در اشاعه عبارات و مفاهیم فرهنگ عاشوراست، محسوب می‌شود که البته از مجموع آثاری که تاکنون خلق شده و مورد استفاده قرار گرفته است، مخاطبان بیشتر این کتیبه‌ها را  با خط نستعلیق و در قالب سیاه‌مشق و چلیپا دیده‌اند.
وی ادامه داد: این در حالیست که خطوط دیگری همچون خط معلی نیز مناسب کتیبه‌نگاری عاشورایی است و علت این امر نیز آن است که اساساً خاستگاه این خط پرداختن به مفاهیم عاشورا بوده است و وجه تسمیه این خط براساس عبارت کربلای معلی است که بارها و بارها از آن استفاده می‌کنیم اما فلسفه وصف کردن کربلا به این صفت را نمی‌دانیم.
نقاشیان تصریح کرد: خط معلی در رسم‌الخط خود دارای فراز و فرودهای چشم‌نوازی است که ویژگی بارز آن در قامت بلند الف‌های آن بروز بیشتری دارد؛ برای تقریب ذهن شما را متوجه تیتراژ مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» می‌کنم که عبارت زیبای قرآنی «وسیعلم الذین ظلموا أیّ منقلب ینقلبون» با زیبایی هر چه تمامتر با خط معلی نوشته شده است و الف‌های موجود در این عبارت همچون شمشیرهای آخته‌ای به نظر می‌رسند که بالا رفته تا بر پیکر ظلم فرود آیند.


وی در ادامه گفت: با وجود این، از ظرفیت بالای این خط در پرداختن به هنرهای عاشورایی آنگونه که انتظار می‌رود، استفاده نشده و به غیر از مواردی که «حمید عجمی» به عنوان مبدع این خط در خوشنویسی عبارت «السلام علیک یا اباعبدالله» از آن بهره برده که خوشبختانه در بیرق‌ها و پرچم‌نگاری عاشورایی جا افتاده است، به اثر شاخصی نمی‌توان اشاره کرد.
نقاشیان گفت: من شخصاً با خط معلی سطرنویسی زیارت عاشورا را تجربه کرده‌ام و تجاربی را هم در زمینه کتیبه‌نویسی عاشورایی به انجام رسانده‌ام؛ با این وجود تصور می‎کنم که باید از سوی مسئولان فرهنگی اهتمامی ویژه در زمینه بسط و ترویج استفاده از این خط در حوزه هنرهای عاشورایی انجام پذیرد.
وی در پایان در مورد سایر فعالیت‌های خود در حوزه هنرهای عاشورایی گفت: به اتفاق چند تن از دوستان هنرمند نمایشگاه خط‌نقاشی «در حلقه مستان» را با مضمون عاشورا چندی پیش برپا کرده بودیم که  زمان این نمایشگاه تمدید شده است و تا امروز در برج میلاد برپاست.

captcha