بار واقعی شدن تعرفه‌ها نباید بر روی دوش مردم باشد
کد خبر: 2615961
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
رئیس‌زاده:

بار واقعی شدن تعرفه‌ها نباید بر روی دوش مردم باشد

گروه سلامت: رئیس بسیج جامعه پزشکی با تاکید بر اینکه گام سوم طرح تحول سلامت در پی جلوگیری از دریافت‌های آنارشیسم گونه است، گفت: اگر قرار باشد در این مرحله از طرح چنین دریافت‌هایی کم و بیش وجود داشته باشد مطمئنا این امر ظلم مضاعف به مردم و حوزه بهداشت و درمان است.

محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به آغاز گام سوم طرح تحول سلامت و تصمیم جدی وزارت بهداشت برای برخورد با دریافت‌های خارج از تعرفه و زیرمیزی، عنوان کرد: متاسفانه سابق بر این تعرفه‌ها و ارزش گذاری خدمات غیرواقعی بود و مسلما زمانی که امری غیرواقعی باشد به راحتی دور زده می‌شود.

سابق بر این در حوزه تعرفه بی‌قانونی وجود داشت
وی با تاکید بر اینکه در گذشته در حوزه تعرفه‌ها، بی قانونی وجود داشت، ادامه داد: این بی‌قانونی باعث می‌شد تا از مردم دریافت‌های غیرمتعارف انجام شود و هر فردی به هر میزان و به هر شکلی از مردم مبالغ خارج از تعرفه را دریاف می‌کرد چرا که در این زمینه قانونی و یا تعرفه‌ای که بتوان بر روی آن تاکید کرد وجود نداشت.

گام سوم طرح در پی جلوگیری از دریافت‌های آنارشیسم گونه است
رئیس‌زاده با تاکید بر اینکه کتاب ارزش گذاری خدمات و گام سوم طرح تحول سلامت در پی جلوگیری از آنارشیسم است، تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف طرح تحول نظام سلامت لازم است حالا که خدمات به شکل واقعی ارزش گذاری شده‌اند پس باید جلوی دریافت‌های غیرمتعارف نیز گرفته شود.

ادامه زیرمیزی‌ها در گام سوم طرح تحول سلامت ظلم مضاف به مردم است
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد چنین دریافت‌های کم و بیش وجود داشته باشد و این کتاب نیز موجود باشد مطمئنا این امر ظلم مضاعف به مردم و حوزه بهداشت و درمان است.

بار واقعی شدن تعرفه‌ها نباید در سال‌های آینده بر روی دوش مردم باشد
وی خاطرنشان کرد: بدین منظور لازم است در این گام به دو نکته مهم توجه داشته باشیم. نخست اینکه با کمترین دریافتی غیرمتعارف به شدت برخورد شود و دوم اینکه در سال‌های آینده هم نباید بار واقعی شدن تعرفه‌ها بر روی دوش مردم باشد و دولت و نظام باید مبالغ آن را تامین کنند.

رئیس‌زاده خاطرنشان کرد: در گذشته به دلیل اینکه قانون و تعرفه واقعی وجود نداشت مبالغ هنگفتی به شکل زیرمیزی از مردم دریافت می‌شد ولی هم اکنون مقرر شده است تا جلوی پرداخت‌های زیرمیزی از مردم گرفته شود و به صورت واقعی، شفاف و حقیقی و آن هم از سمت دولت به جامعه پزشکی ارائه شود.

لزوم تامین منابع پایدار برای طرح تحول نظام سلامت/ نمی‌توانیم قصاص قبل از جنایت کنیم
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی‌های مبنی بر اینکه بودجه طرح تحول نظام سلامت در سال‌های آینده تامین نشود و شاهد بر زمین ماندن گام‌های برداشته شده این طرح در آینده باشیم، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم قصاص قبل از جنایت کنیم. اگر ما هر اقدام درستی را شروع کنیم و نگران آینده باشیم پس هیچ کار درستی نباید انجام شود. ما نمی‌توانیم به صرف نگرانی از آینده یک امری را که تصور می‌کنیم باید انجام بدهیم را انجام ندهیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تاکید کرد: وزارت بهداشت کار درستی را شروع کرده است و در آینده هم باید تلاش کنیم که منابع پایدار برای آن طراحی شود. ترس از عدم تامین منابع پایدار در آینده ما را نباید از حرکت به سمت اصلاح فرایندها باز دارد.

captcha