سوگواره «خمسه» باید به بسط کمی و کیفی آثار توجه کند
کد خبر: 2621963
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
حسین عاطفی:

سوگواره «خمسه» باید به بسط کمی و کیفی آثار توجه کند

گروه هنر: یکی از مواردی که توقع می‌رود سوگواره «خمسه» در دوره‌های آتی به آن توجه کند، بسط کمی و کیفی آثار است؛ لازمه تحقق این انتظار نیز آن است که همه نهادهای فرهنگی در برگزاری این سوگواره مشارکت داشته باشند.

حسین عاطفی، عضو هیئت انتخاب نخستین سوگواره نمایشی «خمسه»، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در میان آثار نمایشی که متقاضی شرکت در این سوگواره بودند، آثار قابل تأمل و شاخصی هم وجود داشتند که مورد تحسین من و سایر همکارانم قرار گرفتند و احساس می‌کنم حضور این آثار به اعتبار این سوگواره خواهد افزود.
وی با اشاره به اینکه آثار نمایشی در سطح متوسط و ضعیف نیز متقاضی شرکت در این سوگواره بودند، گفت: این خاصیت جشنواره‌هاست که در کنار آثار پرقدرت نمایشی شاهد نمایش‌های ضعیف و سطح پایین هم باشیم که اغلب از سوی هنرمندان نسل جوان که در ابتدای راه هستند، ارائه می‌شوند و باید برنامه‌ای برای قوام و کیفیت‌بخشی به آنها تدارک دیده شود.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران تصریح کرد: در شرایطی که فعالیت در حوزه نمایش های مذهبی و عاشورایی به حداقل خود رسیده است، ایحاد چنین سوگواره‌ای که دوره نخست برگزاری خود را تجربه می‌کند، بارقه امید و مجالی است برای فعالان نمایشی که دغدغه کار دینی و مذهبی را دارند؛ هنوز برای قضاوت در مورد توفیق این سوگواره زود است اما بررسی شیوه اجرایی آن می تواند در آینده ضعف و نواقص  احتمالی آن را برطرف سازد.
عاطفی در ادامه گفت: یکی از مواردی که توقع می‌رود سوگواره «خمسه» در دوره‌های آتی به آن توجه کند، بسط کمی و کیفی آثار است؛ لازمه تحقق این انتظار آن است که تنها متولی برگزاری آن نهاد خاصی همچون سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای ابن‌سینا نباشد و همه نهادهای فرهنگی مرتبط با موضوع عاشورا و قیام حسینی نیز پای کار باشند.
وی در پایان گفت: توجه به گونه‌های خاص نمایش آئینی، تنوع‌ دادن به بخش‌های گوناگون و فراگیری نه در محدوده چند تالار نمایشی تهران بلکه امکان اجرای این آثار در ظرف دو ماهه محرم و صفر در شهرستان‌های مختلف از جمله مسائلی است که سوگواره «خمسه» باید به آن توجه کند که صدالبته باید برای آن تأمین اعتبار صورت گرفته و همه دستگاه‌های مربوطه پای کار باشند.

captcha