معرفی مطالعات قرآنی در غرب به جامعه ایرانی؛ هدف تألیف دانشنامه جهان اسلام
کد خبر: 2757868
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
مهرداد عباسی اظهار کرد:

معرفی مطالعات قرآنی در غرب به جامعه ایرانی؛ هدف تألیف دانشنامه جهان اسلام

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام در توضیح فعالیت‌های مجموعه مطالعات قرآن و حدیث، گفت: هدف از تدوین این مجموعه‌، معرفی کم و کیف مطالعات قرآنی و حدیثی غرب به جامعه ایرانی است.

مهرداد عباسی، عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در رابطه با پژوهش‌های که به تازگی انجام داده‌ است، گفت: مجموعه مطالعات قرآن و حدیث با همکاری انتشارات حکمت چاپ می‌شود. تا به حال سه شمار‌ه از آن منتشر شده است و دو شماره دیگر در دست چاپ است.

وی افزود: کتاب شماره چهار، تاریخ‌گذاری حدیث و کتاب و کتاب شماره پنج نیز رهیافت‌هایی به تاریخ تفسیر قرآن است. دبیر این مجموعه نیز خودم هستم. کتاب چهارم را دکتر آقایی ویراستاری کرده است و جمعی از مترجمان نیز به‌صورت گروهی آن را ترجمه کرده‌اند. 
عباسی عنوان کرد: کتاب تاریخ‌گذاری حدیث، روش‌ها و نمونه‌ها به‌طور کلی ترجمه است. این کتاب ترجمه‌ای از مطالعات غربی‌ها در این زمینه است. ویراستار کتاب رهیافت‌هایی به تاریخ تفسیر قرآن نیز خودم هستم. آن کار نیز کاملاً ترجمه است.

عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام در توضیح فعالیت‌های مجموعه، گفت: مجموعه‌ای که راه‌اندازی کرده‌ایم بیشتر هدفش معرفی مطالعات قرآنی و حدیثی در غرب به جامعه ایرانی است.

زمان آماده‌سازی سومین دایرة‌المعارف قرآن

وی اظهار کرد: دو جلد دایرة‌المعارف قرآن نیز تا بحال آماده شده است. قرار است تا زمان نمایشگاه کتاب که اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، جلد سوم آن نیز آماده شود.

عباسی ادامه داد: هر سال یک جلد از دایرة‌المعارف قرآن منتشر می‌شود که آن هم کاملاً ترجمه از آثار غربی است. در واقع محملی و آینه‌ای است برای نشان دادن مطالعات انجام شده در غرب به زبان فارسی.

عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام گفت: انتقال فضای مطالعاتی که ما داریم به فضایی که در دنیا اتفاق می‌افتد، همچنین ورود خوانندگان و پژوهشگرانمان به جرگه‌ای که در عرصه بین‌المللی در حال انجام است، از اهداف مجموعه است.

وی استقبال از این مطالعات را مطلوب دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه تنها یکی، دو سال است که این فعالیت‌ها آغاز شده اما به نظر می‌آید که اقبال خوبی شده است و علاقه‌مندان را نسبتاً قانع کرده است. مطالبی در این باره نیز نوشته شده است. همچنین مجموعه مقالاتی با موضوع مطالعات قرآنی که در غرب انجام شده تألیف شده و نیز نشست‌هایی برگزار شده است. هنوز این فعالیت‌ها به‌طور کامل به بار ننشسته است، تألیف دایرة‌المعارف هنوز در نیمه راه خود است و سومین جلدش زیر چاپ است.

captcha