«طریق استوار»؛ طرح ترویج حدیث عرضه دین حضرت عبدالعظیم(ع)
کد خبر: 2764403
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۷

«طریق استوار»؛ طرح ترویج حدیث عرضه دین حضرت عبدالعظیم(ع)

گروه جامعه: عرضه دین به افراد دین شناس، راهی است برای اطمینان از صحت مبانی اعتقادی؛ امری که حضرت عبدالعظیم(ع) با انجام آن مهر تأیید امام هادی(ع) را بر اعتقادات خود دریافت کرد و اینک مسئولان آستان آن حضرت با هدف ترویج این حدیث، طرح طریق استوار را برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) یکی از احادیث ارزشمندی که از امام هادی(ع) نقل شده حدیث عرضه دین است. بر اساس این حدیث حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نزد امام هادی(ع) مشرف شده و می فرمایند: «ای پسر پیامبر؛ میل دارم دینم را بر شما عرضه بدارم، که اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا به لقای خداوند عزّوجل برسم». با پذیرش این درخواست از سوی امام هادی(ع)، حضرت عبدالعظیم مبانی اعتقادی خود در خصوص توحید، نبوت، امامت، معاد و ... بیان می کند.

پس از شنیدن این مبانی اعتقادی، امام هادی(ع) می فرمایند: «ای ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را برای بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت باش، خداوند، تو را بر طریق ثابت در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد».

با توجه به اصول اعتقادی مهمی که در این حدیث مطرح شده است، اداره کل برنامه‌های فرهنگی و آموزشی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، در راستای گسترش و ارتقای فرهنگ دینی و افزایش شناخت مردم ولایتمدار و ایجاد بسترهای لازم جهت آشنایی هرچه بیشتر آنان با شخصیت حضرت عبدالعظیم علیه السلام طرح ترویج حدیث «عرضه دین» را برگزار و فراخوان این طرح را ارائه کرده است.

اهداف فراخوان:
گسترش و ارتقای فرهنگ ترویج احادیث نورانی معصومین علیهم‌السلام، بهره گیری از عنصر خلّاقیت در ارتقای فرهنگ مذکور، آشنا کردن عموم مردم با آثار ترویج و فرهنگ عرضه دین، گسترش زمینه های فرهنگی و هنری نسبت به مقوله حدیث

موضوعات فراخوان:

مقاله
داستان کوتاه
مسابقه ادبی شعر
برداشت آزاد از حدیث
مسابقه پوستر و طرح های گرافیکی
فیلم کوتاه

بخش‌های فراخوان:
هنرهای تصویری (فیلم کوتاه و عکس)
هنرهای تجسمی (طراحی و نقّاشی)
ادبیات (مقاله نویسی، شعر، داستان کوتاه)
ایده‌های اثربخش برای ترویج عرضه دین
مسابقه حفظ حدیث «عرضه دین» (عربی و فارسی) و مفاهیم حدیث
هنرهای تصویری

عکس
موضوع: متناسب با موضوعات مندرج در فراخوان
تکنیک اثر: سیاه و سفید یا رنگی، دیجیتال یا نگاتیو – در شیوه دیجیتال: بدون ویرایش نرم افزاری فایل
ابعاد: عکس چاپ شده در ابعاد ۲۰×۳۰- عکس دیجیتال حداقل dpi ۳۰۰ فرمت jpg بر روی DVD یا CD  تعداد عکس مجاز جهت شرکت در بخش عکس: با شیوه نگاتیو و دیجیتال، حداکثر پنج عکس.
شاخص‌های داوری : ترکیب بندی و چیدمان عناصر – خلاقیت و نگاه متفاوت در عکاس – بیان مفاهیم در گفتمان عکاسانه (محتوا) – رعایت اصول و مبانی عکاسی (کیفیت) – اهمیت و انتخاب موضوع و تناسب آن با موضوعات مندرج در فراخوان فراخوان

نحوه ارسال اثر: شرکت کنندگان باید فرم شرکت در فراخوان و فایل اثر را از طریق پست الکترونیکی و یا در قالب لوح فشرده از طریق پست به نشانی info@abdolazim.com ارسال کنند.
فیلم کوتاه
موضوع : متناسب با موضوعات مندرج در فراخوان
تکنیک اثر: آزاد است – فیلم ها با یکی از فرمت های تصویری mpg یا Avi بر روی DVD ارائه شود.
شرایط شرکت: زمان فیلم ها حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ دقیقه است . حداکثر زمان آثار برای فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه خواهد بود .
شاخص های داوری: فیلم نامه (تم و ایده، داستان، دیالوگ) کارگردانی (انتخاب فیلم نامه، دکوپاژ، انتخاب بازیگران) تصویر و صدا (ترکیب بندی و کیفیت تصاویر، نورپردازی، صدا) تدوین (تداوم، ریتم، رعایت اصول تدوین).
نحوه ارسال اثر: شرکت کنندگان در این بخش باید آثار خود را با فرمت mpg یا Avi قابل پخش در DVD player در قالب DVD به همراه فرم شرکت در فراخوان، بیوگرافی کارگردان همراه عکس پرسنلی، عکس صحنه و پشت صحنه از طریق پست ارسال کنند.
هنرهای تجسمی
طراحی و نقاشی: 
موضوع : متناسب با موضوعات مندرج در فراخوان
تکینک اثر: آزاد (مدادرنگی ، اکریلیک ، گواش ، آبرنگ)
ابعاد: حداکثر A۳
شاخص‌های داوری: ارتباط اثر با موضوع ، استفاده از عناصر تجسّمی و نشانه های ایرانی اسلامی ، ایده و خلّاقیت
نحوه ارسال اثر: شرکت کنندگان باید اصل اثر و یا CD آن را به همراه فرم شرکت در فراخوان از طریق پست ارسال کنند. 
طراحی پوستر (ارتباط تصویری)
موضوع: متناسب با موضوعات مندرج در فراخوان
تکنیک اثر: آزاد (پوسترها باید توسط یکی از نرم افزارهای گرافیکی اجرا شده باشد.

ابعاد: ۷۰×۵۰ عمودی – ارائه پوستر در ابعاد واقعی (حداکثر سه اثر) فایل پوستر با وضوح dpi۳۰۰ با دقت CMYK با فرمت TIFF بر روی DVD یا CD
شاخص‌های داوری: ایده نو و خلاقیت – توانایی جذب مخاطب – تناسب موضوع و محتوا – گویایی و رسایی پیام – رعایت اصول زیبایی شناسانه – تکنیک اجرا – ارتباط اثر با موضوع – شناخت و استفاده از عناصر تجسمی و نشانه های ایرانی – اسلامی و به کارگیری صحیح ابزار کار.
نحوه ارسال اثر: شرکت کنندگان باید اصل اثر و یا CD آن را به همراه فرم شرکت در فراخوان از طریق پست ارسال کنند .
ادبیات
داستان کوتاه
موضوع : متناسب با موضوعات مندرج در فراخوان
تکینک اثر: رعایت ساختار فنّی داستان نویی در این رشته الزامی و کپی برداری از آثار نویسندگان ممنوع است.
شرایط شرکت : علاقه مندان این رشته لازم است داستانهای ارسالی را به همراه فرم تقاضای شرکت در فراخوان به دبیرخانه ارسال کنند . حجم داستان های ارسالی نباید بیش از ۲۰ صفحه A۴ باشد . داستان به صورت تایپ و فونت B zar تهیه شود . و اثر را در ۳ نسخه تایپ شده A۴ یک رو ارسال کنند . محدودیّتی در تعداد آثار وجود ندارد .
شاخص های داوری: تطابق و پیوستگی با موضوع فراخوان ، موضوع و فکر اصلی، شخصیّت پردازی ، انتخاب صحیح و دقیق کلمات – تازگی و زنده بودن – بی پیرایگی – ایجاز – یکدستی نثر – تناسب نثر با موضوع قصّه – غنا – یکدست بودن نوشته .
نحوه ارسال اثر: شرکت کنندگان باید فرم شرکت در فراخوان و فایل اثر را از طریق پست الکترونیکی و یا در قالب لوح فشرده از طریق پست ارسال کنند.
آدرس پست الکترونیکی : info@abdolazim.com

شعر
موضوع : متناسب با موضوعات مندرج در فراخوان.
تکنیک اثر: رعایت ساختار فنّی اشعار در این رشته الزامی و کپی برداری از آثار شاعران ممنوع است.
شرایط شرکت: اشعار در قالب های سنّتی – آزاد (نیمایی ، سپید) – کودک ونوجوان – شعر محاوره (شکسته) و شعر بومی (زبان های محلّی) ارسال شوند . سروده ها در حداقل دو و حداکثر شش قطعه شعر الزامی است.
شاخص های داوری: بدیع بودن اشعار، خلاقیّت و تازگی سروده ها، رعایت قواعد فنی شعر، تطابق و پیوستگی با موضوع فراخوان، یکدست بودن اشعار .
نحوه ارسال اثر : شرکت کنندگان باید فرم شرکت در فراخوان و فایل اثر را از طریق پست الکترونیکی و یا در قالب لوح فشرده از طریق پست ارسال کنند.
آدرس پست الکترونیکی : info@abdolazim.com
ایده های اثربخش برای ترویج عرضه دین :
موضوع : متناسب با موضوعات مندرج در فراخوان . 
تکنیک اثر: رعایت ساختار فنّی در این رشته الزامی است . 
شرایط شرکت : اثر ارسالی تایپ شده با فونت B zar یک رو به آدرس دبیرخانه ارسال شود . محدودیّتی در ارسال تعداد ایده ها وجود ندارد .
شاخص های داوری : تطابق و پیوستگی با موضوع فراخوان ، پرداخت و انتخاب ایده ، شخصیّت پردازی، پرداخت نهایی متن و فکر خلّاقانه ، تطابق و پیوستگی با موضوع فراخوان ، متناسب با سبک و زبان نوشتاری .
نحوه ارسال اثر: شرکت کنندگان باید فرم شرکت در فراخوان و فایل اثر را از طریق پست الکترونیکی و یا در قالب لوح فشرده از طریق پست ارسال کنند .
آدرس پست الکترونیکی : info@abdolazim.com
حفظ حدیث «عرضه دی» (عربی – فارسی) و مفاهیم حدیث:
موضوع: متناسب با موضوع مندرج در فراخوان . شرایط شرکت: حفظ نکردن حدیث . (حدیث عرضه دین در صفحه هشت ضمیمه می باشد.
شاخص های داوری: حضور در دبیرخانه و قرائت حدیث  ( پس از هماهنگی قبلی با دفتر دبیرخانه و تعیین وقت برای آزمون حفظ.

مقاله
موضوع: متناسب با موضوعات مندرج در فراخوان .
تکنیک اثر: آزاد- رعایت ساختار فنّی مقاله نویسی در این رشته الزامی است . کپی برداری از آثار نویسندگان ، شاعران و … ممنوع است .
شرایط شرکت: مقاله در قالب‌های مختلف نوشتاری ارسال شوند. حجم متون نباید بیش از ۵ صفحه A۴ باشد . مقاله با فونت B zar و در سه نسخه تایپ شده A۴ یک رو به آدرس دبیرخانه ارسال شود. محدودینی در ارسال تعداد اثر وجود ندارد .
شاخص های داوری: تطابق و پیوستگی مقاله با موضوع فراخوان ، موضوع و فکر اصلی، خلاقیّت در طرح و موضوع مقاله – انتخاب صحیح و دقیق کلمات – تازگی و زنده بودن – بی پیرایگی – ایجاز – یکدستی نثر – تناسب نثر با موضوع مقاله
نحوه ارسال اثر: شرکت کنندگان باید فرم شرکت در فراخوان و فایل آن را از طریق پست الکترونیکی و یا در قالب لوح فشرده از طریق پست ارسال کنند.
لازم به ذکر است: فرصت ارسال آثار تا 12 اردیبهشت ماه سال 94 مصادف با میلاد امام علی(ع) است. 
متن حدیث عرضه دین را اینجا بخوانید!

captcha