گزارش ایکنا از آئین بهره‌برداری طرح بازسازی بقعه امامزاده عون‌بن‌علی درتبریز
کد خبر: 2779919
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸

گزارش ایکنا از آئین بهره‌برداری طرح بازسازی بقعه امامزاده عون‌بن‌علی درتبریز

گروه اجتماعی: آئین بهره‌برداری طرح بازسازی بقعه امامزاده عون‌بن‌علی تبریز که بر فراز رشته‌کوه عون‌بن‌علی معروف به عینالی در شمال تبریز و در ارتفاعی به بلندی هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است، امروز نهم بهمن به همت اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌ شرقی صورت پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، آرامگاه عون‌بن‌علی که به «عینالی» و «عینال، زینال» نیز معروف است، از بناهای تاریخی شهر تبریز و مربوط به دوره ایلخانان است. این آرامگاه که بر فراز رشته‌کوه سرخاب در ارتفاعی به بلندی هزار و 800 متر از سطح دریا بنا شده، به شیوه ایلخانی ساخته شده‌ و بنابر گفته درویشان، دو تن از فرزندان علی‌بن‌ابی‌طالب به نام‌های «عون‌بن‌علی» و «زیدبن‌علی» در‌این مکان آرمیده‌اند. اگرچه درتحقیقات انجام‌یافته درمحوطه آرامگاه مشخص شده که این دو فرد از فرزندان نخستین امام شیعیان نیستند و به احتمال زیاد از دوستداران وی بوده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این بنا که در گذشته بیش‌تر به‌ منظور انجام مراسم‌های مذهبی کاربرد داشته‌، در زمان‌های دورتر آتشکده و عبادتگاهی بوده که پس از اسلام به زیارتگاه تبدیل شده‌ است. یادمان هشت تن از شهدای گمنام که از شهیدان ایرانی جنگ ایران و عراق هستند نیز در کنار آرامگاه عون‌بن‌علی قرار گرفته‌ است که بنای این یادمان از سال ۱۳۸۱ خورشیدی آغاز شده و در ۳۰ شهریور ۱۳۸۵ خورشیدی به بهره‌برداری رسیده‌ است.

امروز، نهم بهمن نیز آئین بهره‌برداری طرح بازسازی بقعه امامزاده عون‌بن‌علی به همت اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌ شرقی و باحضور آیت‌الله مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام حسینی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان، پورمهدی، معاون عمرانی استاندار، سعیدی، منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و عموم مردم تبریز در محل بقعه امامزاده عون‌بن‌علی برگزار شد.











 

امامزاده عون‌بن‌علی محفلی برای رشد معنوی و اخلاقی مردم می‌شود
براساس این گزارش، در ابتدای مراسم مداحان به مداحی در رثای امامان معصوم(ع) و امام حسن عسگری(ع) پرداختند و سپس، حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه امامزادگان مأمن و پناهگاه معنوی مردم هستند، اظهار کرد: بازسازی و آبادانی امامزادگان و درراستای آن اجرای برنامه‌های شاخص در این اماکن اولویت این نهاد برای فراهم آوردن محفلی برای عبادت و نشاط روحی مردم است.

وی بازسازی و آبادانی بقعه امامزاده عون‌بن‌علی را در سایه همت آن نهاد و خیٌر نیکوکار حاج حسن حسین‌نژاد دانست و افزود: برای فراهم کردن فضای مطلوب دراطراف مقبره، بیش از 120 سانتی‌متر خاک‌برداری که ازسنگ‌های محکم و بزرگ تشکیل شده بود، انجام گرفت و درجنب آن مکانی برای حسینیه خواهران ایجاد شد که در روزهای آتی نیز کفشداری در کنار آن احداث می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی بام تبریز را جایگاه تلألو پیکر هشت شهید گمنام عنوان کرد که باید با برگزاری مراسم معنوی ندبه‌خوانی، زیارت عاشورا و... درجوار آن والامقامان، محفلی برای رشد معنوی و اخلاقی مردم به‌خصوص نسل جوان فراهم آورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

بهره‌برداری از مساجد و امامزادگان باید باهدف ترویج و تبلیغ معارف غنی اسلامی باشد
به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز در این آئین با اشاره به روایات و احادیث اسلامی، مساجد و بقاع متبرکه را مأمنی برای آرامش مسلمانان عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری از مساجد و امامزادگان باید برای اسلام و باهدف ترویج و تبلیغ معارف غنی اسلامی باشد.

وی با تأکید بر حفظ قداست امامزاده عون‌بن‌علی و رعایت مسائلی همچون حجاب اسلامی و برخی منکرات، اظهار کرد: مجموعه عون‌بن‌علی به سه عنوان مسجد، امامزاده و محل دفن شهدای گمنام مزین بوده و قداست بسیاری دارد؛ لذا انتظار می‌رود با برگزاری برنامه‌ها و مراسمات مذهبی و قرآنی، در کنار توجه به ورزش همگانی و سلامت جسمی، زمینه تعالی روح و اخلاقیات را در جوانان فراهم شود.

امام جمعه تبریز به نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا اشاره کرد و ادامه داد: این نامه پیام‌های پرمحتوایی دارد که یکی از آن‌ها توجه به ذات و فطرت پاک جوانان در برابر تبلیغات مختلف رسانه‌ای است؛ بنابراین مراکز تبلیغی و قرآنی باید تلاش کنند تا جوانان را که در معرض خطرات گوناگون تهاجم فرهنگی جهان استکبار قرار دارند، به این اماکن و محافل سوق داده و به تربیت اسلامی و انسانی آنان بپردازند.

آیت‌الله مجتهد شبستری همچنین خواستار برپایی نمازهای یومیه و فراهم کردن تمهیداتی درجهت ساخت فضای وسیع مسقف در جوار مسجد، امامزاده و مزار شهدای گمنام عون‌بن‌علی برای کوهنوردان و جوانان شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

صرف دو میلیارد ریال برای بازسازی امامزاده عون‌بن‌علی
حجت‌الاسلام حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در حاشیه برگزاری این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه از سال‌های پش دغدغه بازسازی و ترمیم این امامزاده را داشته است، گفت: اطراف این امامزاده با حکم دادگستری در اختیار اداره اوقاف قرار گرفت که در اولین اقدام سردر و ورودی این امامزاده روبه مزار شهدای گمنام بازسازی و ترمیم شد، همچنین برای آسایش زائران درطواف قبور، 20 سانتی‌متر از اطراف مقبره‌ها خاکبرداری شد و دیوارهای اطراف نیز با فنون خاص مهندسی ساخته شد که برداشتن سنگ‌های بزرگ اطراف قبور، آسیبی به گنبد و دیگر دیوارها وارد نکند.

وی از احداث محراب درمسجد این امامزاده خبر داد و افزود: ورودی قبلی این امامزاده تبدیل به محراب شده و آجرکاری خواهد شد. درقسمت پشتی آن نیز مکانی ایجاد می‌شود که به‌عنوان مجموعه فرهنگی عون‌بن‌علی از آن استفاده خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خاطرنشان کرد: برای این اقدامات تاکنون دو میلیارد ریال هزینه شده که 700 میلیون ریال آن ازطرف سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به‌عنوان هبه و وام برای بازسازی این امامزاده تخصیص یافته و مابقی توسط اداره‌کل اوقاف استان و خیٌران تأمین شده است.

حجت‌الاسلام حسینی همچنین برای احداث مکانی مسقف و بدون دیوار برای برگزاری برنامه‌های متنوع مذهبی و فرهنگی در فصل تابستان در جوار این امامزاده قول مساعد داد و این اقدام را تبدیل این تفرجگاه به مکانی برای تأمین نشاط معنوی مردم ذکر کرد.

captcha