برنامه‌های اتاق تعاون برای ارتقای سهم بخش تعاونی در اقتصاد
کد خبر: 2856189
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
ماشاءالله عظیمی تشریح کرد:

برنامه‌های اتاق تعاون برای ارتقای سهم بخش تعاونی در اقتصاد

گروه اقتصاد: دبیرکل اتاق تعاون ایران در تشریح اهمیت تعاون در اقتصاد کشور گفت: سهم تعاون ‌اکنون ۷ درصد است و رسیدن به سهم ۲۵ درصدی نیازمند اهتمام جدی همگانی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط‌عمومی اتاق تعاون مرکزی ایران، ماشاءالله عظیمی درباره اهمیت بخش تعاون گفت: انقلاب اسلامی ناشی از یک تعاون معنوی، دینی و سیاسی است. حضرت امام‌خمینی(ره) رئیس یک حرکت انقلابی و اسلامی بوده‌اند و  این به این معنی است که اگر پای ارزش‌ها میان باشد، مردم حاضر هستند از تمام ارزش‌های خود بگذرند.
عظیمی با اشاره به اصل 43 و 44 قانون اساسی، گفت: براساس این اصل اقتصاد کشور باید بر سه رکن دولتی، خصوصی و تعاونی پایدار باشد. این مسئله نشان می‌دهد از بدو انقلاب اقتصاد ایران عارضه‌های تمرکزی داشته است که حتی با وجود قوانینی مانند قانون اساسی هنوز نتوانسته‌ایم از این عارضه خروج پیدا کنیم.
عظیمی افزود: آسیب‌شناسی درباره موانع موجود برای عدم تحقق سهم تعاون حاکی از عدم باور و فرهنگ تعاون است. این دو مقوله در بین مردم و حتی کارگزاران و نخبگان وجود دارد. در مرحله اول باید قوانین اساسی را به قوانین اجرایی طی مدت یک ساله و پنج ساله تبدیل کنیم. پس از آن باید با نظارت فعالیت‌ها با خط کمی بررسی کنیم.
دبیرکل اتاق تعاون ایران اظهار داشت: علیرغم اینکه مقام معظم رهبری بارها درباره افزایش بخش تعاون در اقتصاد اشاره کرده‌اند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. اینکه مقام معظم رهبری بیان می کنند "من به تعاون اعتقاد دارم" اما باز هم می‌بینیم چرخه تعاون در بخش غیر دولتی و خصوصی هنوز به تحرک نیفتاده است.
عظیمی گفت: البته معتقد هستم بخش غیر دولتی در اقتصاد ایران ضعیف است. اگرسهم اقتصاددولتی و شبه دولتی در ایران را 80 درصد بدانیم تنها 20درصد باقی می‌ماند که حدود 7درصد سهم بخش تعاون و 13 درصد سهم بخش خصوصی است، یعنی حتی بخش خصوصی فعالی هم نداریم و تمام تولید ناخالص داخلی متأثر از فعالیت دولتی است که چندین عارضه دائمی و عارضه مقطعی هم دارد.
وی با اشاره به بحث تحریم گفت: بحث تحریم را می توان تنبیهی برای اقتصاد دولتی قلمداد کرد. ایستادگی در برابر تحریم تنها ایستادگی میدانی نیست بلکه ایستادگی بنیانی است و ایستادگی بنیانی به معنی مردمی کردن اقتصاد است. ایستادگی میدانی یعنی تحریم را دور بزنیم، اگر در ایستادگی بنیانی به موفقیت برسیم نیازی به ایستادگی میدانی نیست.
دبیرکل اتاق تعاون با اشاره به اینکه برای تحقق ایستادگی بنیانی باید زیرساخت‌های مقاومت، رشد تولید مورد توجه قرار گیرد گفت:حتی دانش ما برای اینکه اقتصاد تهاجمی داشته باشیم باید دانش بنیان باشد. بخش تعاون بخش بهره‌بردار است. یعنی آن بخشی که قانون برایش موظف کرده است که مشارکت بخش تعاونی و خصوصی در اقتصاد است که باید از سوی دولت عملیاتی شود.
وی درباره راهکارهای خروج از اقتصاد نفتی با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور افزود: اقتصاد مقاومتی یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه بر این مسئله است که اقتصاد را مقاوم کنیم. تعاونی‌ها در اقتصاد بدون نفت می‌توانند نقش موثری داشته باشند. به عبارت دیگر تقویت بخش مردمی اقتصاد می‌تواند تحریم شکن باشد.
عظیمی گفت: در تعاونی‌های تولیدی ضریب نفوذ اشتغال را بالاتر بوده و با هزینه کمتری اشتغال ایجاد می‌شود، چون در آن نفع شخصی وجود ندارد. هر جا که مشارکت مردم بالاتر برود مقاومت در آن بیشتر خواهد شد ضمن اینکه رویکرد انقلاب اسلامی هم بر پایه اقتصاد غیردولتی است.
دبیرکل اتاق تعاون ایران با اشاره به بند 2 ماده 29قانون اجرایی کردن اصل 44 مبنی بر تخصیص 30درصد درآمد واگذاری‌ها به تعاونی‌ها گفت: این مسئله باید با الویت تعاونی‌های فرا استانی در مناطق کمتر توسعه یافته محقق شود. به نظر من به جز آنچه در سهام عدالت آمده است که محل اظهار نظرهای متعددی است که عده ای تعاونی‌های سهام عدالت را تعاونی نمی‌دانند و بنده اعتقاد دارم تعاونی است. اگر تعاونی‌های سهام عدالت را نادیده بگیریم سوال اینجاست آیا از این 30 درصد حتی 2 درصد واگذاری به تعاونی محقق شد؟
وی با بیان اینکه تحقق سهم 25درصدی به اهتمام ویژه ای نیاز دارد گفت: برون‌سپاری واقعی باید صورت گیرد. پیش از این، مسئولان اعتقاد جدی به بخش تعاون نداشتند و اتاق تعاون موفق عمل نکرده بود. تلاش خواهیم کرد تا عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شده و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، اهداف اتاق تعاون ایران که همانا مشارکت بیشتر مردم است محقق شود.
وی از شورای پول و اعتبار، شورای اصل 44، شورای رقابت، شورای گفت‌وگو و شورای عالی صادرات به عنوان شوراهایی نام برد که اتاق تعاون در آنها حضور دارد و تصریح کرد: در حال حاضر اتاق تعاون ایران در بیش از 30 شورای ملی و تخصصی عضویت دارد.
عظیمی توجه به ارتقای سهم بخش تعاون و راه کارهای عملیاتی در تدوین برنامه ششم توسعه یکی از اقدامات اتاق در سال 94 است گفت:اتاق تعاون مسئولیت اجرایی برای ارتقای سهم بخش ندارد.بلکه مسئولیت اتاق تعاون سیاست گذاری است. انتظار جامعه تعاون کشور این است که سهم و جایگاه قابل توجهی در برنامه ششم و بودجه سال 94 در اختیار بگیرد که تلاش خود را می کنیم.
دبیرکل اتاق تعاون ایران با بیان اینکه اگر در کشور تعاونی اعتبار نظارت شده داشته باشیم کمتر شاهد بروز مشکلات منابع مالی در کشور هستیم، گفت: قصد داریم با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی که اتاق عضو هیئت امنا است و از ظرفیت بانک ها که اتاق عضو شورای پول و اعتبار است برای تقویت بخش تعاون حداکثر استفاده شود.
وی با تأکید بر اینکه بخش تعاون به دلیل نو پا بودن نمی‌تواند از تسهیلات گران استفاده کند و باید تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار تعاونی قرار گیرد، بیان داشت: در ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت توصیه به حمایت حداکثری از تولید داخل شده و اولویت دولت در حمایت از تولید، تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌هاست، بنابراین باید در به ظرفیت رساندن بنگاه‌ها نقش ایفا کنیم.
عظیمی با اشاره به تقویت کمیسیون تخصصی در هیئت‌رئیسه اتاق، گفت: از دیگر برنامه‌های دیگر اتاق تعاون پایدار کردن واحد نمایشگاهی است. اتاق تعاون ایران، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مختلف را برای شرکت در نمایشگاه تقویت می‌کند. قانون صراحت دارد که برگزاری نمایشگاه داخلی و خارجی بر عهده اتاق است که این کار را در دستور کار داریم. یکی از روش‌های موفق بازاریابی برگزاری نمایشگاه است. برگزاری نمایشگاه منجر به انعقاد قرارداد می‌شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان بازوی حاکمیتی بخش تعاون و اتاق تعاون هم به عنوان پارلمان مردمی این بخش در گذشته بنا به دلایلی همکاری‌ کمتری داشتند که سعی داریم این تعاملات و همکاری در راستای اهداف از پیش تعیین‌شده گسترش یابد.

captcha