مقابله مؤثر با جریان افراطی‌گری در جهان اسلام نیاز به برنامه‌ نظام‌مند فرهنگی دارد
کد خبر: 2885719
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱
جهانگیر الماسی:

مقابله مؤثر با جریان افراطی‌گری در جهان اسلام نیاز به برنامه‌ نظام‌مند فرهنگی دارد

گروه هنر: هر از چند گاهی شاهد بروز رفتارهایی اعتراضی و یا تولید و عرضه محصولات فرهنگی و هنری در اعلام انزجار از پدیده‌ای افراط‌گرایانه در جهان اسلام هستیم؛ در حالی که اگر این آثار پیوستگی فرهنگی نداشته باشند، تأثیرشان مقطعی است.

جهانگیر الماسی، بازیگر نمایش آئینی «غبار» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با مثبت ارزیابی کردن تولیدات فرهنگی و هنری که می‌تواند قدرت تمییز دادن را برای تشخیص حق از جبهه باطل به مخاطب بدهد، گفت: «غبار» از آن دسته آثار نمایشی است که با دستمایه قرار دادن برهه‌ای از تاریخ اسلام و نقش شخصیت‌های تأثیرگذار و برجسته در روند پرفراز و نشیب آن قادر است با ارائه مستندات، ابزاری برای بینش عمیق مخاطبان به دست دهد.
وی با بیان این مطلب افزود: البته ناگفته نماند که تولید چنین آثاری تنها حکم جرقه‌ای را دارد که می‌تواند جریان‌ساز باشد، به شرط اینکه با یک پیوستگی فرهنگی شاهد تولید آثاری با چنین ماهیتی باشیم، در غیر این صورت در کوتاه‌مدت تنها حرکتی شکل گرفته است و به زودی رنگ می‌بازد.
الماسی به ظهور جریاناتی خشن و دهشتناک همچون بروز گروه تروریستی داعش که به اسم اسلام در حال جنایت هستند اشاره کرد و گفت: چگونه ممکن است که در فاصله  کمی بیش از یک دهه شاهد تشکیل گروه‌های مختلف تروریستی همچون طالبان و داعش باشیم که وجه مشترک همه آنها این است که هسته آنها را تفکر اسلامی و کشورهای مسلمان با اتکا به درآمد نفتی شکل داده‌اند و مگر نه اینکه دین اسلام دین رأفت و مهربانی است و پیامبر اسلام(ص)، رحمت للعالمین است؟ به نظر می‌رسد که چنین جریانی کاملاً مهندسی شده است، به این دلیل که بزرگترین مانع بر سر راه جامعه مدرن، پست مدرن و چه بسا پساپست مدرن غربی که هیچ چیز در آن مهم نیست، نه از دین خبری است و نه از اخلاق دین اسلام با همه شکوه و قداست آن. باید ماهیت این دین را برخلاف واقع زشت و وحشتناک جلوه دهند.

رفتار فرهنگی مقطعی اثر دامنه‌دار ندارد
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: قدر مسلم زمانی که با پدیده‌ای یکسان در طول این سال‌ها روبرو هستیم که روی جزء به جزء آن از سوی ایادی استکبار فکر شده است و به شکل نظام‌مند و سازماندهی شده سعی در خشن جلوه دادن چهره اسلام و جامعه مسلمانان دارد، باید به شکلی نظام‌مند، فراگیر و با داشتن برنامه‌ای مستمر به پیش رفت و رفتار فرهنگی مقطعی ما در عین شایستگی نمی‌تواند تأثیر دامنه‌دار و سازنده‌ای در خنثی‌سازی این جریان جعلی داشته باشد.
الماسی گفت: جامعه غرب بیش از هر چیزی از اتحاد و همبستگی جوامع اسلامی واهمه دارد؛ چرا که یک بار ضربه مهلکی از این اتحاد و هم‌صدایی مسلمانان در تاریخ معاصر خورده است. 36 سال پیش همین همبستگی و یکی شدن مسلمانان ایرانی بود که بساط حکومت طاغوت را در هم شکست، بنابراین باید کاری کنند که این تار و پود در هم تنیده شده این اتحاد به وسیله‌ای از هم بگسلد و چه چیز بهتر از درگیر کردن جامعه اسلامی با اندیشه‌های جعلی و افراطی که با فرهنگسازی، آن را منسوب به اسلام می‌کنند.

تنها راه مقابله با هجمه دشمنان پیوستگی فرهنگی است
این پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه اظهار کرد: به هر حال در هر برهه‌ای از زمان شاهد بروز کج‌روی‌ها و انحرافات در جوامع بشری خواهیم بود و این ناشی از یک انسجام فرهنگی و اندیشه‌ای است که ریشه در گذشته خیلی دور دارد سرچشمه‌ای که از اسلام و اندیشه پاک آن منزجر است و درصدد انتقامجویی است. باز هم تأکید می‌کنم که تنها راه مقابله با چنین جریان نظام‌مندی، پیوستگی فرهنگی و حرکتی مستمر برای خنثی‌سازی همه تبلیغات منفی است.
وی در پایان تأکید کرد: ابراز امیدواری می‌کنم که مسئولان فرهنگی به این موضوع مهم که باید از اقدامات مقطعی و زودگذر دست شست و با یک خیزش فرهنگی و با سلاح فرهنگ غنی آموزه‌های اسلامی به جنگ با این انحرافات بروند واقف شوند و جامعه هنری هم تصور می‌کنم در حد بضاعت خود و در صورت حمایت مسئولان آمادگی لازم در این زمینه را داشته باشد. 
یادآور می‌شود، نمایش آئینی «غبار» به کارگردانی محمدرضا مداحیان از سه‌شنبه، 5 اسفند در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.

captcha