شرکت‌های دانش‌بنیان منابع مهمی برای درآمد، اشتغال و توسعه اقتصادی هستند
کد خبر: 2908532
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
وزیر علوم:

شرکت‌های دانش‌بنیان منابع مهمی برای درآمد، اشتغال و توسعه اقتصادی هستند

گروه دانشگاه: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اعطای سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان را منابع مهمی برای درآمد، اشتغال و توسعه اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اعطای سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با اشاره به اینکه زمینه‌های شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری هستند، اظهار کرد: بیش از 10 سال از راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری در کشور می‌گذرد و اکنون 36 پارک علم و فناوری و 150 مرکز رشد در کشور ایجاد شده که به راستی در این زمینه صاحب سبک بوده‌ایم.

وزیر علوم با بیان اینکه موتور حرکت پیشرفت‌های فناوری، ایده‌های خلاقانه‌ای است که از ذهن مبتکران شکل می‌گیرد و با پیگیری جدی کارآفرینان در قالب کسب و کار جدید شکوفا می‌شود، افزود: این شرکت‌هایی که توسط محققان شکل گرفته‌اند نیازهای صنعت در بخش‌های مختلف را برآورده می‌کنند.

دکتر فرهادی با اشاره به اینکه اکنون 20 هزار کارآفرین در مراکز رشد هستند، افزود: میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل هر کارآفرین در این پارک‌ها 40 تا 50 هزار تومان بوده است، در حالیکه سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل خارج از این پارک‌ها در کشور چندین برابر است.

وی در ادامه گفت: اسناد بالادستی کشور، سند راهبردی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، همگی حوزه اقتصاد دانش‌بنیان را از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار عنوان کرده‌اند و توسعه این بخش‌ها را نیز از اولویت‌های موجود کشور دانسته‌اند.

دکتر فرهادی بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری زیرساختی هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان با تجاری‌سازی نتایج تحقیقاتی می‌توانند گام مهمی در اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کنند و همچنین ایجاد فرصت و اشتغال‌زایی یکی از اهداف اصلی این پارک‌هاست.

وزیر علوم با تأکید بر درک و شناخت عمیق از عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان و عوامل موفقیت آن‌ها در کشور گفت: آگاهی از عوامل اصلی در موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان موجب هموار شدن فعالیت‌های پیش رو می‌شود و مجموعه دولت باید مشکلات و قوانین و مقررات را در این زمینه بررسی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص برنامه‌های وزارت علوم اظهار کرد: ارتقای کیفی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، توانمندسازی کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان و تشویق و ترغیب شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید و صادرات محصولات خود از برنامه‌های وزارت علوم در حوزه علم و فناوری به‌شمار می‌رود.

وزیر علوم در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه هم‌اکنون در کشور سالانه یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل داریم، گفت: ما از دست‌اندرکاران اعطای جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری می‌خواهیم که در مسیر الگوسازی و ارتقای توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنند تا در آینده شاهد حضور فارغ‌التحصیلان کشور در این شرکت‌ها و شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور باشیم.

captcha