چگونه می‌توان نظر هیئت داوران مسابقات ترتیل و تحقیق قرآن را جلب کرد؟
کد خبر: 2910890
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
رحیم خاکی پاسخ می‌دهد:

چگونه می‌توان نظر هیئت داوران مسابقات ترتیل و تحقیق قرآن را جلب کرد؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از داوران بخش صوت با اشاره به اینکه قاریان برای جلب نظر داوران از تلاوت‌های معنامحور استفاده کنند، گفت: رشته ترتیل در سی‌وهفتمین مسابقات سراسری قرآن ‌مشکلات فنی جدی داشت.

رحیم خاکی، داور بخش صوت در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل سی‌وهفتمین مسابقات سراسری قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، در مورد کیفیت متسابقان این دوره از مسابقات، گفت: در بخش تلاوت، رقابت بسیار تنگاتنگ است و اکثر شرکت‌کننده‌ها هم‌سطح و هم‌ردیف در حال رقابت هستند.
وی افزود: انتخاب نفرات برگزیده در هر دوره واقعاً سخت‌تر است، اما آنچه که مسلم است این است که تلاوت‌های اصیل و تلاوت‌هایی که کمترین انحراف از تلاوت‌های اصیل را دارد مورد توجه است و تلاوت‌های عجیب و غریبی که این روزها رواج یافته است قطعاً مورد توجه هیئت داوران نیست.

ملاک هیئت داوران تلاوت خاشعانه و معنامحور
‌داور بخش صوت سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تصریح کرد: قطعاً هیئت داوران تلاوت‌های خاشعانه و معنامحور را ملاک و مبنای انتخاب قرار خواهند داد و طبیعتاً این تفکر، کار را برای هیئت داوران سخت خواهد کرد.
خاکی در مورد رشته ترتیل که مسابقات آن روز گذشته با معرفی نفرات برتر پایان یافت، تصریح کرد: در بخش ترتیل واقعاً با یک ترتیل باکیفیت به معنای ترتیلی که استانداردها در آن رعایت شود مواجه نبودیم و این رشته به لحاظ فنی دچار مشکلات جدی شده است.

هیچ ترتیل شاهکار و استعداد جدید در مسابقات نیافتیم
وی در پاسخ به این سؤال که در این دوره در رشته قرائت و ترتیل با استعدادهای جدید نیز مواجه بوده‌ایم یا خیر؟ اظهار کرد: واقعیت را بخواهید که نه؛ هیچ تلاوت شاهکار و یا استعداد جدید در این چند روز دیده نشده است.
این قاری بین‌المللی کشورمان بیان کرد: تلاوت قاریان در برخی ابعاد همچون رعایت تکنیک‌های صوتی بهتر شده است به این معنا که در رعایت تکنیک‌ها خوب عمل می‌کنند، اما باید این را بدانند که تلاوت قرآن صرفاً آوازخوانی نیست که فقط با صوت پر‌شود بلکه حس و حزن و ادا الحان، ادای معانی بسیار مهم است که این عنصر متأسفانه کم شده است.
این داور بخش صوت سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: توصیه من به قاریان این است که به ردیف تلاوت‌های اصیل توجه جدی داشته باشند و از تحریرهای اضافی نیز پرهیز جدی داشته باشند؛ چرا‌که گنجینه الحان و نغمات قرآنی به اندازه‌ای قوی هست که نیازی به ایجاد مسیر انحرافی در تلاوت نباشد. هر چقدر تلاوت‌ها معنامحور و خاضعانه باشد هیئت داوران نیز بیشتر نظرشان جلب خواهد شد و هم اینکه مورد توجه خداوند نیز خواهد بود.

captcha