امسال؛ تخصیص ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه
کد خبر: 2917900
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
کوششی طی نشستی خبری تشریح کرد:

امسال؛ تخصیص ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور با اشاره به برنامه‌های سال آینده، از تربیت یک هزار معلم با تخصص سبک زندگی دینی در سال آینده خبر داد تا اقدام به برگزاری دوره‌های سبک زندگی دینی ـ اسلامی در مؤسسات کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سالیانه اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور صبح امروز 11 اسفندماه، با حضور حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه و با موضوع ارائه گزارش سال 93 و توضیح برنامه‌های سال 94 این اتحادیه برگزار شد.

کوششی با اشاره به برنامه‌های سال آینده و رویکرد اتحادیه در سال 94 اضافه کرد: فعالیت‌های این اتحادیه در سه بخش تدوین شده‌اند آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و ترویجی، فعالیت‌های آموزشی که عنوان پیشانی کار اتحادیه قرار دارد که می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران مؤسسات در راستای به‌روزرسانی و توانمندسازی آنها و همچنین برپایی دوره‌های تربیت معلم سبک زندگی قرآنی، اسلامی و دینی اشاره کرد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی، مردمی کشور بیان کرد: اگر بخواهیم به جامعه سبک زندگی دینی را آموزش دهیم افراد مکفی نداریم تا بتوانند بر این اساس افراد را آموزش دهند لذا برگزاری این دوره‌ها براساس کارگروه‌ها پیش‌بینی شده تا آئین‌نامه برای آن تدوین کند که جامعیت و سهولت در اجرا داشته باشد و به محض آماده شدن نسبت به این دوره‌ها اقدام می‌شود.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم حدود یک هزار معلم با تخصص سبک زندگی دینی آموزش دهیم تا در مؤسسات نسبت به برگزاری این دوره‌ها اقدام کنند.
کوششی اضافه کرد: در بخش پژوهش نیز شناسایی توانمندی پژوهشی مؤسسات قرآنی، مردمی، شناسایی و ساماندهی فعالان کشور و رتبه‌بندی مؤسسات بر اساس توانمندی‌های موجود آنها از جمله این موارد است.

برگزاری مسابقات قرآن ویژه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی

وی با اشاره به شناسایی توانمندی پژوهشی مؤسسات قرآنی ــ مردمی، ادامه داد: ساماندهی این امر می‌تواند ما را برای واگذاری کارهای پژوهشی به مؤسسات یاری کند. همچنین در بحث رتبه‌بندی مؤسسات نیز هر مؤسسه در حوزه‌ای چون حفظ، آموزشی، برپایی دوره‌های تربیت‌معلم و برخی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قوی هستند و رتبه‌بندی و سطح‌بندی مؤسسات موجب می‌شود تا براساس آن توانمندی کارها به آنان واگذار شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ــ مردمی کشور بیان کرد: در راستای فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی جلسات مدیران استان‌ها را ادامه می‌دهیم و در نظر حوزه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی را تقویت کنیم و در این راستا تقویت خبرگزاری داخلی اتحادیه یکی برنامه‌های جدی است.

کوششی گفت: مسابقات قرآن در رشته‌های تلاوت، حفظ و مفاهیم بین تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی که تا کنون انجام نشده با همکاری دستگاه‌های مختلفی چون سازمان اوقاف و امور خیریه که در مسابقات دارای تجریه هستند، برای اولین بار در سال آینده برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین برگزاری مراسم تکریم و تجلیل از فعالان قرآنی به طور خاص که تا کنون انجام نگرفته شده در سال آینده انجام می‌شود و این فعالان قرآنی چه در زمینه رسانه‌ها که جلودار این بحث‌ها هستند و چه در حوزه قانون‌گذاری و چه فعالان قرآنی در شوارهای شهر را شامل می‌شود.

ترویج اخلاق قرآنی به انسجام و اتحاد جامعه قرآنی برمی‌گردد

کوششی با اشاره به مأموریت این اتحادیه در فعالیت خارج از مرزهای کشورمان، ادامه داد: برخی از مؤسسات در برخی یاز کشورها داری شعبه هستند چنانکه در آذربایجان غربی این اتفاق افتاده است و اتحادیه نیز راه‌هایی را ایجاد تعامل با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی هنگامی که بسترهای آن مهیا و فراهم شود، برقرار می‌کند و در حال حاضر از طریق فضای مجازی این امر امکانش مهیا شده است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ــ مردمی کشور تصریح کرد: پایگاه اینترنتی اتحادیه نیز با همان آدرس به فضای جدید انتقال پیدا کرد که ظرفیت بالایی دارد که نیازمندی‌های اتحادیه را در سطح استان‌ها و بارگذاری اخبار مؤسسات را به راحتی فراهم کرده است و اتوماسیون اداری را نیز در اتحادیه‌های سراسر کشور راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به ترویج اخلاق قرآنی در دستگاه‌های قرآنی، ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای در زمینه انجام فعالیت‌های قرآنی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده است که در این برنامه و مسابقاتی که در اسفندماه دارند و مؤسسات نقش جدی دارد. همچنین برپایی دوره‌های مختلف به ویژه سبک زندگی دینی ـ اخلاقی قرآن باید به صورت عملی ترویج شود چون همه به صورت نظری آن را می‌دانند.

کوششی بیان کرد: ترویج اخلاق قرآنی به انسجام و اتحاد جامعه قرآنی برمی‌گردد بکه یکی از وسیع‌ترین جوامع کشور در حوزه دین است و لذا اتحادیه مؤسسات قرآنی می‌تواند سراسر کشور را با رویدادهای فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی مقاوم کند.

وی ادامه داد: از فعالیت‌های دیگر امضاء سندی در هفته گذشته با دبیرخانه مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌ها فرهنگی ـ اجتماعی کلان‌شهر‌ها در شوراهای اسلامی بوده است که طی آن هماهنگی در راستای حمایت فعالیت‌های قرآنی انجام گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی، مردمی کشور تصریح کرد: پیرو این امر مقرر شد که از فعالیت‌های قرآنی حماتی صورت گیرد و توسعه این فعالیت‌ها در کلان‌شهرها انجام گیرد که پس از ابلاغ و تصویب‌ نهایی در شوراها شاهد انجام آن خواهیم بود.

برطرف شدن موانع روند ثبت مؤسسات قرآنی با یکپارچه شدند فرآیند صدور مجوز

کوششی با اشاره برطرف شدن موانع روند ثبت مؤسسات قرآنی با یکپارچه شدند فرآیند صدور مجوز، عنوان کرد: دلیل برخی از مشکلات صدور مجوز و ثبت مؤسسات نقص مدرک و پرونده متقاضیان است تا دتسگاه‌های هماهنگ‌کننده چرا که مؤسساتی را  داریم که طی 10 روز کاری توانسته‌اند از زمان اقدام برای تشکیل پرونده تا فرآیند ثبت مؤسسه، مجوز  دریافت کنند و بعضاً مؤسساتی نیز هستند که یک سال به دلیل همین نقص پروند در نوبت است.

وی با تأکید بر اینکه طرح ادغام اتحادیه‌ها پس از 5 سال در حال حاضر با مستندات قانونی بر روی ریل خودش  قرار گرفته است، گفت: به عقیده من مستندات ادغام فضاسازی رسانه‌ای بوده است تا اقدام عملی برای تسریع در انجام این عمل و آنگونه که فضاسازی شد محقق نشد.

کوششی با اشاره به اینکه در یان زمینه تا کنون جلسات زیادی گذاشته شده و پیش‌نویس‌هایی نیز تهیه شده است که اصل اینها درباره شیوه ادعام انجام شده است و مکانیزم اجرایی مورد اختلاف بوده است که بحمدلله طی تصمیمی که در شورای توسعه گرفته شده است بحث ادغام اتحادیه‌ها در کانالی قرار گرفته است که به زودی محقق می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور بیان کرد: مؤسسات قرآنی چهار گروه هستند برخی از آنها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب تشکل‌های قرآن و عترت کشور مجوز دریافت کرده‌اند، برخی دیگر در قالب سازمان تبلیغات اسلامی و در قالب مؤسسات قرآنی ـ مردم نهاد و برخی دیگر نیز در قالب ENG که از وزارت کشور مجوز دریافت کرده‌اند و برخی دیگر که هنوز مجوز ندارند اما فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه این پراکندگی‌ها نگاه اقتصادی به فعالیت‌های قرآنی را فراهم می‌کند، اظهار کرد: همچنین هیئت مدیره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی  پس از تصویب شورای توسعه به وجود آمد که کارش رسیدگی به امور تمامی مؤسسات، تشکل‌ها و خانه‌های قرآن حتی در نهادهای غیردولتی است که مأموریت‌های مختلفی چون صدور مجوز، حمایت و سایر موارد دیگر را برعهده دارد که بحث ادغام اتحادیه نیز یکی دیگر از مأموریت‌های آن است.

کوششی با تأکید بر اینکه بالاترین مرجع تخصصی در امر فعالیت‌های قرآنی این هیئت است، ادامه داد: امیداوریم هرچه زودتر این هیئت تشکیل جلسه دهد که طی آن آئین‌نامه و اساسنامه به تصویب برسد وسپس ابلاغ و اجرایی شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنم که تا مرحله نهایی حداقل شش ماه زمان لازم است که اگر به سرعت انجام نگیرد باید به دوره بعدی انتخابات هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور که در تیرماه سال آینده برگزار می‌شود.

سلیقگی عمل کردن مدیران در زمینه قانون حق انشعاب رایگان مؤسسات قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی، مردمی کشور با اشاره به اینکه این هیئت متشکل از 9 نفر که شامل دو نماینده از سازمان تبلیغات، دو نماینده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک نماینده از اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، یک نماینده از اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، یک نماینده از حوزه علمیه قم، یک نماینده از شورای توسعه و یک نماینده از سازمان اوقاف و امور خیریه است، گفت: محل استقرار دبیرخانه اتحادیه مدغم مشخص شد.

کوششی ادامه داد: طی رأی گیری که انجام گرفت از 14 رأی شورای توسعه، 9 رأی سازمان تبلیغات و پنج رأی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است که طی آن دبیرخانه اتحادیه مدغم در سازمان تبلیغات مشخص شد. همچنین هیئت رسیدگی به امور مؤسسات نیز در سطح استان‌ها انجام می‌شود و رئیس این هیئت سازمان فرهنگ وارشاد اسلامی است.

وی بیان کرد: دبیر این هیئت رسیدگی به امور مؤسسات پس از برگزاری اولین جلسه‌اش تعیین می‌شود و مجوزها به محض اینکه این مصوبه از شورای توسعه ابلاغ شود همزمان با آن دستگاه‌های ثدور مجوز را متوقف می‌کنند و تا زیمانی که این هیئت شکل جدیدی از صدور مجوز را سامان دهد که مجوزها بعد از آن با دو امضای سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ارائه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی، مردمی کشور ادامه داد: با جلساتی که با مسئولان شورای توسعه و سایر نهادها داشتیم، 4 میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه برای فعالیت‌های مؤسسات قرآنی از بودجه سال 93 کشور تخصیص داده شده است که پس از پرداخت این بودجه، هزینه‌های مربوطه به نهادها و مؤسسات براساس برنامه مشخص پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیمه فعالان قرآن به دو صورت است، گفت: بخش از آن مرتبط با فعالان قرآنی است که شاید شاغل در مؤسسات نیز نباشند که از طریق مراجعه به صندوق هنرمندان بیمه می‌شوند و بیمه فعالان دیگر نیز که براساس مصوبه مجلس و انتشار این مصوبه در روزنامه رسمی کشور است که براساس آن مراکز و مؤسسات قرآنی می‌توانند با دریافت کد کارفرما دولت حق کارفرما را از محل تأمین بودجه کارفرمایان ساختمان‌ها پرداخت می‌کند.

کوششی با اشاره به نقض قانون حق انشعاب رایگان مؤسسات قرآنی از طریق برخی از نهادهای مرتبط، تصریح کرد: در این زمینه برخی از نهادها به صورت سلیقگی عمل می‌کنند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید!

captcha