«در‎سنامه حفظ ترتیبی قرآن» با رویکرد مرور آیات و تثبیت حفظ منتشر شد
کد خبر: 2926847
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
حکیمی:

«در‎سنامه حفظ ترتیبی قرآن» با رویکرد مرور آیات و تثبیت حفظ منتشر شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤلف کتاب «در‎سنامه حفظ ترتیبی قرآن» گفت: این کتاب درباره حفظ و مرور آیات، تثبیت و مباحثی مورد نیاز حافظان قرآن و مربیان حفظ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی جامعةالقرآن الکریم و اهل‌بیت(ع) قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از انتشار «در‎سنامه حفظ ترتیبی قرآن» خبر داد و گفت: این کتاب جزو جدیدترین کتب درسی است که پیرامون حفظ و مرور آیات، تثبیت و مباحثی که مربوط به حافظان قرآن کریم و مربیان حفظ است، منتشر شده است.

مؤلف کتاب «در‎سنامه حفظ ترتیبی قرآن» اظهار کرد: این کتاب با همکاری خانم مؤذن و پس از سه سال کار پژوهشی توسط انتشارات جامعةالقرآن الکریم و با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و نخبگان این عرصه به چاپ رسیده است.

حکیمی اظهار کرد: این کتاب به شکل درسی شامل هشت فصل و در قالب 18 درس تنظیم شده است و با رویکرد آسان کردن روش حفظ قرآن برای مشتاقان این عرصه که می‌خواهند با ایده‌ها و شیوه‌های دقیق حفظ آشنا شوند، تألیف شده است.

وی با تأکید بر اینکه در هر درس، خلاصه مطالب نیز ذکر شده است، بیان کرد: از این جهت که این کتاب حاوی خودآزمایی است می‌تواند کمکی سازنده به حافظان و مربیان انجام دهد.

بیان فضلیت و فواید حفظ قرآن

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی جامعةالقرآن الکریم و اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: از طرف دیگر فرد تمایل به حفظ قرآن دارد و می‌خواهد فضلیت و فواید حفظ قرآن را بداند که فواید حفظ قرآن از زبان اهل‌بیت(ع) و فرمایشات مقام معظم رهبری(دامت برکاته) در ابتدای هر درس بیان شده است که مربی حدیثی را در ابتدا می‌خواند، توضیح می دهد و با استناد به فرمایش ائمه اطهار(ع) و مقام معظم رهبری وارد هر درس می‌شود.

حکیمی تأکید کرد: نکته دیگری که از آن غافل هستیم، فعالیت گروهی حافظان است که باید چگونه باشد و فواید حفظ گروهی از جمله مباحثه و شرکت در جلسات قرآنی مورد تأکید قرار گرفته است.

مؤلف کتاب «در‎سنامه حفظ ترتیبی قرآن» تصریح کرد: همچنین در زمینه تسلط حافظان بر حفظ آیات مشابه نیز 20 راهکار بیان شده است که راهکارهای مطلوبی است و بیشتر جنبه مفهومی دارد تا از این طریق مسلط به آیات مشابه شوند.

چگونگی نگهداری آیات در حافظه کوتاه مدت و تصویری

وی همچنین در زمینه چگونگی نگهداری آیات در حافظه کوتاه مدت و تصویری، تقویت حافظه و حتی مواردی که مورد تضعیف حافظه است، گفت: این مبحث به عنوان درس در کتاب آمده است. همچنین در این مجموعه از نظر روانشناسان در زمینه حفظ استفاده شده است که می‌تواند مؤثر باشد.

حکیمی بیان کرد: در این کتاب سعی شده به سؤالاتی که در دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن پرسیده می‌شود و مورد توجه است پاسخ داده شود. این کتاب به عنوان کتاب درسی در شعب جامعةالقرآن الکریم کل کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: مدرسان و صاحب نظران این عرصه می‌توانند نقدها و نظرات خود را از طریق تماس با مرکز جامعةالقرآن الکریم در اختیار ما قرار دهند.

یادآور می‌شود، کتاب «در‎سنامه حفظ ترتیبی قرآن» توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، معاون پژوهشی جامعةالقرآن و با مقدمه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین طباطبایی منتشر شده است و به همت انتشارات جامعةالقرآن الکریم قم در قطعه وزیری به چاپ رسید.

همچنین این کتاب در یک جلد و به قیمت شش هزار تومان عرضه می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب به صورت تلفنی از طریق مرکز انتشارات جامعة‌القرآن الکریم و اهل‌بیت(ع) در قم با شماره 02537746882 اقدام کنند.

captcha