بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان رهبری/ انتخاب رئیس مجلس خبرگان
کد خبر: 2964187
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته/

بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان رهبری/ انتخاب رئیس مجلس خبرگان

گروه سیاسی: سخنان مهم رهبر معظم انقلاب درباره محیط زیست، دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب، واکنش ظریف به نامه ۴۷ سناتور و انتخاب آیت‌الله یزدی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری از جمله مهم‎ترین رویدادهای سیاسی هفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، مهمترین رویدادهای سیاسی هفته جاری به شرح ذیل است:

آغاز تدوین سیاست های کلی برنامه ششم توسعه در مجمع تشخیص

بررسی و تدوین سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور روز شنبه با قرائت نامه رهبر معظم انقلاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.
در بخشی از این نامه آمده است: بدیهی است قوای سه گانه و سایر دستگاه های کشور خصوصاً قوه مجریه باید بتوانند به طور شفاف، اولویت های مدیریتی کشور را از سیاست های کلی ابلاغی برای پنج سال به درستی دریابند و بر آن اساس، به وظایف قانونی خود همت گمارند.

دیدار روحانی و وزیر امور خارجه اردن

رئیس جمهوری روز شنبه در دیدار ناصرجوده، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن، با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید برای حل و فصل معضلات و مشکلات دست به دست هم دهند، اظهار کرد: ایجاد امنیت و ثبات پایدار در منطقه در صورتی امکان پذیر است که تمامی کشورهای منطقه سهم و نقش مثبت خود را ایفا کنند.
دکتر روحانی ضمن بیان اینکه در سالهای اخیر رنج مردم فلسطین، غزه، لبنان و کل منطقه از ظلم و جنایات صهیونیست ها افزایش یافته، تاکید کرد: امنیت و ثبات کشورهای خاورمیانه زمانی به حد قابل قبول خواهد رسید که فشارهای بین المللی و منطقه ای، به صورتی هماهنگ، رژیم صهیونیستی را وادار کند که دست از تجاوز و جنایات خود بردارد.
رئیس جمهوری با اشاره به حضور شمار زیادی از پناهجویان فلسطینی در اردن و میزبانی خوب ملت و دولت این کشور در سالیان دراز گذشته، اظهار کرد: همواره آماده‌ایم تا در زمینه احقاق حقوق کامل ملت فلسطین، آینده و استقلال فلسطین و آزادی قدس شریف همکاری و همفکری داشته باشیم.
روحانی حل معضلات منطقه را در گرو فهم دقیق از واقعیت‌ها، شناخت ریشه مشکلات و نیز همکاری جمعی دانست و گفت: متوسل شدن به گروه‌های تروریستی و از جمله القاعده برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت، زیان‌های بلندمدتی برای کل منطقه خواهد داشت.
وزیر امور خارجه اردن نیز گفت: معتقدیم جمهوری اسلامی ایران همسایه بسیار مهمی برای جهان عرب محسوب می‌شود.
وزیر امور خارجه اردن با اشاره به موضوع فلسطین، افزود: ملت فلسطین باید از این حق برخوردار شود که دولت خود را در وطن خود به پایتختی قدس شریف ایجاد کند و این موضع، ستون اصلی سیاست خارجی اردن را تشکیل می‌دهد.

دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی با رهبر معظم انقلاب

مسئولان، مدیران و جمعی از دست‌اندرکاران محیط زیست، منابع طبیعی و فضای سبز، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و نیرو، شهرداری و استانداری تهران روز یکشنبه با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
رهبر انقلاب در این دیدار حل مسایل و مشکلات زیست محیطی همچون آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست اندازی به جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاههای مرتبط دانستند.
ایشان با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اهمیت حفظ زمین و ثروت های عمومی کره خاکی گفتند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسئولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تأکید کرده‌اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است.
ایشان افزودند: مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جنگل‌ها و مراتع به عنوان ریه‌های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک، از دست اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی به خصوص در شمال کشور ابراز تأسف شدید کردند و افزودند: دستگاه‌های مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل‌سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.
ایشان، پدیده زمین‌خواری و اخیراً کوه‌خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج‌آور و اسف‌بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه‌ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم به شدت برخورد شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است، افزودند: تهیه سند ملی برای محیط زیست، پیوست محیط زیستی برای همه طرح‌های عمرانی، صنعتی و تجاری، پالایش و بازنگری قوانین برای جرم‌انگاری تخریب محیط زیست و تقویت نظارت‌های بی‌اغماض از مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست و مقابله با سودجویان و قانون‌شکنان است.

سخنرانی رئیس جمهور در دومین کنگره ملی بزرگداشت شهدا

دومین گنگره ملی بزرگداشت روز شهید روز دوشنبه با حضور رئیس جمهور برگزار شد.
روحانی در این مراسم اظهار کرد: یک سری مسایل در کشور ملی است، سرداران رشید شما دیروز در میدان جنگ در برابر دشمن ایستادند و از کشور دفاع کردند و امروز سرداران دیپلماسی شما در میدان مذاکره از منافع کشور دفاع می کنند.
وی تصریح کرد: جهاد فقط با شمشیر نیست، با زبان هم جهاد انجام می‌شود، جهاد دنیای وسیعی دارد با قلم هم جهاد است و اگر کسی برای نان حلال کار کرد، آن هم جهاد است.
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: جایی که می‌بینیم بحث ملی، کشور، استقلال، ارزش و آرمان است، آنجا دیگر بحث جناح نیست، حال در انتخابات آقای الف انتخاب شود یا ب، آنجا اشکالی ندارد که دعوای جناحی و بحث کنیم.
وی به مظلومیت‌های ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و یادآور شد: دفاع مقدس ایستادگی در برابر تجاوز و متجاوز بود، ما به کسی حمله نکردیم، نمی‌خواستیم وارد سرزمینی شویم و کشور را گسترش دهیم و شهری را اشغال کنیم.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: کربلا الگوی بزرگ ما در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود و امروز و فردا نیز الگوی ما خواهد بود و ملتی که الگویش حضرت امام حسین (ع) و تاریخ عاشورا و کربلا است، هرگز در برابر زورگویان سرخم نمی‌کند و تسلیم نمی‌شود بلکه مقاومت می‌کند و خداوند نیز این ملت را پیروز خواهد کرد.
وی با بیان این که در دنیا جنگ‌های زیادی بوده و خواهد بود و هیچ وقت در میان جوامع صلح و برادری برای همیشه مستقر نشده است، خاطرنشان کرد: همیشه شرایطی وجود دارد که خود را برای ایثار و فداکاری آماده کنیم.
رییس قوه مجریه افزود: بعضی از جنگ‌ها از دید جهانیان ارزشی ندارد و کشته‌هایش هم ارزش‌گذاری نمی‌شوند؛ آیا کسانی که به ویتنام حمله کردند و سال‌ها مرتکب تجاوز شدند ارزش داشت؟ آنهایی که عراق و افغانستان را به خاک و خون کشیدند و امروز در منطقه هم تجاوز می‌کنند و کشته می‌دهند، این اقدام آنها تجاوز است.
روحانی تاکید کرد: آن وقتی شهادت معنا می‌یابد و جنگ و ایثار ارزش‌گذاری می شود که دارای اهداف مقدسی باشد. ما به همه آنهایی که در دفاع مقدس و صحنه‌های شهادت حضور یافتند، می‌بالیم و افتخار می‌کنیم. ما به فرمانده کل قوا در آن زمان که امام راحل بود و امروز که رهبر معظم انقلاب اسلامی است می‌بالیم.
وی عنوان کرد: ما در دوران دفاع مقدس هیچگاه اخلاق را فراموش نکردیم اخلاقی و مظلومانه جنگیدیم. هنگامی که سرباز عراقی اسیر می شد رزمنده ما در حالی که خود تشنه بود قمقه آبش را به او می داد. رزمندگان ما مظهر اخلاق بودند و اخلاق اسلامی و انسانی را در میدان جنگ در عمل نشان دادند.
وی یادآور شد: در زمان جنگ به اردوگاه‌های اسرای عراق سرزده ام که یا در حال ورزش بودند یا فیلم تماشا می کردند اما دژخیمان با آزادگان ما چه کردند؟ ما می‌دانستیم که آنها با اسرای ما چه می‌کنند، می‌دانستیم که برخلاف تمام قوانین بین‌المللی وزیر نفت ما را به اسارت بردند، شکنجه کردند و کشتند.
رئیس جمهوری با تاکید بر این که ما اخلاقی جنگیدیم، گفت: همه انبیا، اولیا و بزرگان از پیامبر اسلام (ص) تا موسی و عیسی برای ما الگو هستند اما در دوران دفاع مقدس برای رزمندگان ما هیچ الگویی بالاتر از کربلا و امام حسین (ع) نبود.
روحانی ادامه داد: بدانید امام حسین (ع) فقط امام شما شیعیان نیست امام همه آزادگان عالم است و روز عاشورا می‌بینید ارامنه، مسیحی‌ها و زرتشتی‌ها عزاداری می‌کنند و یهودی‌ها متاثر می شوند. شبه قاره هند در روز عاشورا تعطیل عمومی است و هندی ها هم عزاداری می کنند.

انتصاب فرمانده جدید نیروی انتظامی از سوی فرمانده کل قوا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا روز دوشنبه در حکمی سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری را به سمت فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب و از تلاش‌های بی‌دریغ و مؤثر سردار سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم در دوره تصدی فرماندهی این نیرو تشکر و قدردانی کردند.

سفر منطقه‌ای لاریجانی به کویت و قطر

رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه عازم سفر به  کویت و قطر شد.
وی در این سفر دو روزه ضمن دیدار با همتای کویتی خود، با جمعی از مقامات ارشد سیاسی این کشور نیز دیدار و پیرامون روابط دوجانبه در حوزه‌های منطقه‌ای گفت وگو کرد.
لاریجانی در دیدار امیر کویت با تاکید بر این که ایران و کویت ریشه‌های فرهنگی و تاریخی زیادی دارند اظهار امیدواری کرد: روابط دو کشور در همه زمینه‌ها افزایش یابد.
رییس قوه مقننه بعد از سفر به کویت، برای دیدار با مقامات قطری عازم این کشور شد.
لاریجانی در دیدار امیر قطر بر افزایش روابط اقتصادی میان دو کشور و ضرورت حل مسایل منطقه تاکید کرد.
شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر نیز در این دیدار اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هرگز ایران برای ما مشکلی ایجاد نکرده و روابط دو کشور بسیار خوب بوده است اما متاسفانه برخی از کشورهای منطقه از صدام حمایت کردند و موجب بروز جنگی شدند که به ضرر هر دو ملت ایران و عراق شد.
وی افزود: اکنون نیز ما طرفدار گفت‌و‌گو برای رفع مشکلات منطقه هستیم.

واکنش ظریف به نامه 47 سناتور آمریکایی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، نامه اخیر 47 سناتور آمریکایی را فاقد هر گونه ارزش حقوقی دانست و آن را صرفا یک ترفند تبلیغاتی ارزیابی کرد.
ظریف اظهار کرد: جالب‌تر اینکه در حالی که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده و توافقی حاصل نشده، گروه‌های فشار در آمریکا آن چنان نگران شده‌اند که با توسل به شیوه‌های غیرمتعارف بیش از هر چیز نشان می‌دهند که همانند نتانیاهو با هر نوع توافقی مخالفند.
ظریف با اظهار تعجب از این که چگونه ممکن است برخی نمایندگان مجلس یک کشور علیه رئیس جمهور و دولت خود به رهبران کشور دیگری نامه بنویسند، اظهار کرد: نامه سناتورهای مزبور نشان می‌دهد که آنها نه تنها با مقررات حقوق بین‌الملل بیگانه‌اند، بلکه حتی به طور کامل با ریزه‌کاری‌های قانون اساسی خود در مورد اختیارات رییس جمهور آمریکا در اجرای سیاست خارجی نیز آشنا نیستند.
وی افزود: این سناتورها باید بدانند که دنیا معادل آمریکا نیست و روابط بین الملل بر اساس موازین حقوق بین الملل و تعهدات و تکالیف بین‌المللی دولت‌ها تنظیم می‌گردد، نه بر اساس قوانین داخلی ایالات متحده. ممکن است سناتورهای امضاکننده نامه فوق الذکر به صورت کامل آگاه نباشند که در حقوق بین‌الملل، دولت‌ها نماینده کل حاکمیت و مسئول روابط خارجی کشور خود و ملزم به اجرای تعهداتی هستند که در روابط با دیگر دولت‌ها می‌پذیرند و نمی‌توانند به بهانه مقررات داخلی از اجرای تعهدات بین‌المللی خود سرباز زنند.
ظریف افزود: خوبست این سناتورها بدانند که بر اساس حقوق بین الملل کنگره نیز در آینده نمی‌تواند مفاد توافق را تغییر دهد و بدیهی است که هر اقدام کنگره در جلوگیری از اجرای توافق احتمالی دولت آمریکا به مثابه نقض تعهدات بین‌المللی آن دولت خواهد بود.
47 نفر از سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی اخیرا در نامه‌ای سرگشاده به مقامات ایران، نوشتند: رئیس جمهور بعدی آمریکا به راحتی می‌تواند با حرکت خودکار این توافق را به طور کلی لغو کند و کنگره نیز می‌تواند مفاد این توافق را در زمان دلخواه تغییر دهد !

سفر هیئت پارلمانی ایران به انگلیس

اعضای ارشد گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران، روز دوشنبه ضمن استقبال از سفر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به لندن، اظهار داشتند، این گروه فراحزبی که از نمایندگان مجالس عوام و اعیان تشکیل شده است در تلاش هست که مناسبات دو کشور را گسترش دهد.
هیئت پارلمانی ایران، شامل عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان، عباس قائد رحمت عضو کمیسیون اجتماعی، حجت‌الله درویش پورعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، سید شکرخدا موسوی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و حمید رضا عزیزی فارسانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه  وارد لندن شد.
سفر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به کشور انگلیس بعد از سفر هیئت پارلمانی انگلستان در سال گذشته به تهران و دعوت صورت گرفته از هیئت ایرانی برای سفر به لندن صورت گرفت.
همچنین هیئت پارلمانی ایران در این سفر با رئیس مجلس عوام انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.
جان برکو، رییس مجلس عوام انگلیس، در این دیدار، ضمن تاکید بر اهمیت توسعه روابط لندن و تهران، گفت: امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد بازگشایی سفارتخانه‌های هر دو کشور باشیم .
جان برکو افزود: ما به اهمیت روابط دوجانبه واقف هستیم و برای همین منظور تمام تلاش خود را برای از سرگیری روابط دو کشور به کار خواهیم گرفت.
عباسعلی منصوری آرانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نیز در این دیدار با اشاره به وجود برخی مشکلات در روابط دو کشور گفت: لندن باید برای حل مشکلات یاد شده و در جهت اعتماد‌سازی، حرکت کند.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس افزود: دولت انگلستان بایستی اراده خود را برای بهبود فضای مناسبات دوجانبه نشان دهد.
وی با اشاره به خطر گروه تروریستی داعش برای منطقه و غرب گفت: داعش توسط غرب بوجود آمده و حمایت شده است و امروز این گروه مبدل به یک خطر جدی شده است .
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینها واقعیت‌های صحنه هستند که باید به آنها توجه شود. اما ما علاقه‌مند نیستیم که در گذشته توقف کنیم و منتظر اقدامات مثبت شما هستیم.

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جدید مجلس خبرگان

هفدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری صبح روز سه‌شنبه با حضور اعضا و به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس خبرگان از دستور کارهای روز اول این اجلاس بود که در نهایت آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان نامزدهای ریاست مجلس خبرگان رهبری اعلام آمادگی کردند که پس از رأی‌گیری از مجموع 73 رأی مأخوذه آیت الله محمد یزدی حائز 47 رأی شد و به عنوان رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.
بنابر انتخابات هیئت رییسه مجلس خبرگان نیز، آیت الله موحدی کرمانی به عنوان یکی از نواب رئیس انتخاب شد و به جمع اعضای سابق هیئت رئیسه پیوست.
همچنین محمد جواد ظریف و سردار جعفری مدعوین اجلاس امسال خبرگان رهبری بودند.

نامه سناتورها و روسیاهی آمریکا

جو بایدن، معاون باراک اوباما با صدور بیانیه شدیداللحنی نامه 47 سناتور آمریکایی به دولت ایران را اهانتی به خود دانست و گفت: این نامه حاوی پیام ناتوانی رئیس جمهوری آمریکا در احترام به تعهدات بین‌المللی خود خواهد بود و به سیاه‌رویی آمریکا منجر خواهد شد.
وی تلاش این سناتورها برای تحقیر مقام ریاست جمهوری آمریکا و دخالت در نظام قانون اساسی این کشور چه از نظر سیاسی وچه به لحاظ اصولی اهانتی به خود دانسته است وتصریح کرده است که اگر مذاکرات هسته‌ای در اثر دخالت کنگره آمریکا به شکست بی‌انجامد این آمریکا است که مورد سرزنش قرار خواهد گرفت و چهره منفوری ازاین کشور درجهان به جای خواهد گذاشت.
بایدن حاصل چنین شکستی را تداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانست و گفت که در چنین صورتی آمریکا نه تنها قادر به اعمال تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران نخواهد بود بلکه حتی حمایت و اتحاد بین‌المللی لازم در مورد تحریم‌های جاری را نیز از دست خواهد داد.

سید احمد خاتمی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، خداکرم جلالی، ریس سازمان جنگل‌ها و مراتع و حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی، رئیس بنیادشهید سخنرانان پیش از خطبه‌ها خواهند بود.

دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب

پس از پایان اجلاس دو روزه خبرگان رهبری، اعضای این مجلس روز پنجشنبه با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای، تحقق «اسلام کامل» را خواست پروردگار متعال و هدف اصلی نظام جمهوری اسلامی خواندند و با اشاره به ضرورت ارائه اسلام ناب در مقابل تلاش مستکبران برای ترویج اسلام هراسی در میان ملتها تأکید کردند: در بررسی علل و راه حلهای چالشهای موجود، باید از سطحی نگری پرهیز کرد و با ریشه یابی مسائل، به مدیریت منطقی آنها پرداخت.
ایشان با اشاره به شخصیت، سوابق و خدمات آیت الله یزدی، انتخاب رئیس جدید خبرگان را انتخابی مناسب و بجا خواندند و خاطرنشان کردند: این انتخابات، بسیار متین، و بدون حاشیه های رایج برگزار شد و می تواند الگویی برای دیگر دستگاهها باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به آیات متعدد قرآن مجید توجه به همه ارکان و احکام دین را، مطالبه اسلام برشمردند و تأکید کردند: در معارف اسلامی، چیزی به نام دین حداقلی نداریم و باید تحقق همه اجزاء اسلام و تحقق کامل دین مبین را هدف قرار داد و در این مسیر تلاش و حرکتِ رو به پیشرفت انجام داد.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به چالشهای موجود میان ایران و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله موضوع هسته ای، افزودند: باید با پرهیز از سطحی نگری، چالشها و مشکلات موجود را ریشه یابی کرد و از این طریق به راه حل منطقی دست یافت.
ایشان به عنوان یک مثال عینی، به صدمات ناشی از تحریم ها اشاره و خاطرنشان کردند: موشکافی دقیق، آشکار می کند که علت آسیبهایی که بخاطر تحریم متحمل شده ایم، وابستگی کشور به نفت و اقتصاد دولتی و عدم حضور مردم در متن اقتصاد است.
رهبر انقلاب با طرح سئوالاتی مهم افزودند: آیا اگر اقتصاد کشور و زندگی ملت را به درآمد نفتی وابسته نمی کردیم و با پرهیز از ادامه اشتباه اوایل انقلاب مبنی بر دولتی شدن همه مسائل، مردم را حقیقتاً وارد فعالیتهای اقتصادی می کردیم دشمن می توانست با تحریم نفتی و تحریم دستگاههای دولتی، این آسیبها را وارد آورد؟
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اگر مسائل را اینگونه ریشه یابی و علاج کنیم، مشکلات حل می شود و نگاهمان به محبت دشمن نخواهد بود.
رهبر انقلاب با اشاره به کارآیی این نگاه عمیق و منطقی در مدیریت چالشهای آشکار و پنهان با زیاده خواهان جهانی از جمله مسئله هسته ای افزودند: تیم هسته ای که رئیس جمهور محترم انتخاب کرده انصافاً خوب، امین، مورد قبول و دلسوزند و در حال کار و تلاشند اما با وجود این برادرانِ خوب، من نگرانم، چون طرف مقابل حیله گر و اهل خدعه و نیرنگ است و از پشت خنجر می زند.
ایشان با اشاره به یک اشتباه رایج مبنی بر اینکه اشخاص قدرتمند، نیازی به حیله گری ندارند افزودند: برخی فکر می کنند امریکا با این قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی، احتیاجی به نیرنگ و موذیگری ندارد اما برخلاف این تصور، امریکایی ها به حیله و فریب نیاز فراوانی دارند و الان هم همینگونه عمل می کنند و این واقعیت، ما را نگران می کند.
رهبر انقلاب با تأکید بر مراقبت از شگردهای امریکایی خاطرنشان کردند: امریکایی ها همیشه در آستانه زمان تعیین شده برای پایان مذاکرات، لحن خود را سخت تر، تندتر و خشن تر می کنند تا اهداف خود را محقق کنند که باید مراقب این حیله بود.

captcha