خروجی فعالیت‌های قرآن‌پژوهی و طب باید ارتقای سلامت عموم باشد
کد خبر: 3049261
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۴
عباسی‌مقدم عنوان کرد:

خروجی فعالیت‌های قرآن‌پژوهی و طب باید ارتقای سلامت عموم باشد

گروه سلامت: رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: نتایج پژوهش‌های قرآنی در حوزه طب باید در فرهنگ‌سازی نظام سلامت استفاده شده و ارتقای سلامت عموم را به همراه داشته باشد.

مصطفی عباسی‌مقدم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تأکید بر توسعه برنامه‌های ترویجی و پژوهشی در حوزه قرآن و طب اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی و ترویجی هر دو با هم و به صورت همزمان می‌توانند منجر به یک زندگی سالم شوند.
وی تصریح کرد: برای اثرگذاری بحث قرآن و عترت در نظام سلامت باید فعالیت‌های ترویجی را در بین مخاطبان یعنی دانشگاهیان، محیط‌های بهداشتی و درمانی همچنین عموم مردم گسترش داده و از سوی دیگر با کاربردی کردن و علمی کردن پژوهش‌های قرآنی و طب در فرهنگ سازی نظام سلامت استفاده شود.
عباسی‌مقدم تأکید کرد: پژوهش‌های قرآنی و دستاوردهای آن می‌تواند به تقویت صحنه سلامت کشور در عرصه‌های سلامت روانی، جسمی، اجتماعی و نیز معنوی جامعه بیانجامد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی به بر عمده فعالیت‌های مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در سال گذشته اظهار کرد: تا پیش از آغاز مسئولیت اینجانب به عنوان ریاست این مرکز عمده فعالیت‌های آن بر اجرای مسابقات و جشنواره‌های ناظر بوده و فعالیت ترویجی گسترده‌ای که با برنامه‌ریزی، تولید محتوا و محصول همگام باشد و آنها را به جاهای مختلف صادر کند نداشته است.
عباسی مقدم ادامه داد: در سه ماه پایانی سال که مسئولیت این مرکز تفویض شد، کمیسون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت پس از سال‌ها دوباره احیا، نقشه راه آن تدوین و به تقویت ابعاد آن پرداخته شده است.
ایجاد شبکه‌ای با حضور 50 نفر متخصص و صاحب‌نظر قرآن‌پژوه
وی اضافه کرد: همچنین با ایجاد شبکه‌ای متشکل از حدود 50 نفر از افراد متخصص و صاحب نظر و اخذ مشورت از آنان در پی گسترش فعالیت‌های ترویجی و پژوهشی قرآنی در نظام سلامت هستیم.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت عنوان کرد: فعالیت‌های مرکز در دو بخش انجام می‌شود، بخش پیگیری پژوهش‌های قرآنی و طب در دانشگاه‌ها و آموزش‌های عالی قرآنی در نظام سلامت و بخش دیگر ترویج قرآن و عترت در دانشگاه‌های علوم پزشکی که سعی می‌شود از طریق رایزنی با نهادها، فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی در این زمینه از اساتید دانشگاه‌ها، حوزه، پزشکان و پژوهشگران برای کاربردی کردن نتایج پژوهش‌ها در بهبود فرهنگ سلامت جامعه استفاده شود.
استخراج آیات و روایات ناظر بر سلامت
عباسی‌مقدم خاطرنشان کرد: مرکز قرآن و عترت درصدد آن است که فضای مراکز درمانی، بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی را با آموزه‌های قرآنی، آیه‌ها و روایات تا حدودی تغییر داده سعی کند آن را به سوی فضای تلطیف شده قرآنی و روحانی پیش ببرد. که لازمه این کار مطالعه و استخراج روایات و تفسیر آیات قرآن در این حوزه سلامت است که خوشبختانه افرادی در حال انجام این مهم هستند.

captcha