کتاب جریان‌شناسی تفاسیر ۵۰ سال اخیر تالیف می‌شود
کد خبر: 3089331
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
علوی‌مهر خبر داد:

کتاب جریان‌شناسی تفاسیر ۵۰ سال اخیر تالیف می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس انجمن قرآن‌پژوهی حوزه‌های علمیه از تالیف کتاب جریان‌شناسی تفاسیر قرآن در ۵۰ سال اخیر خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: این کتاب تالیفی جمعی در حوزه جریان‌شناسی تفاسیر قرآن در 50 سال اخیر خواهد بود و توسط جمعی از محققان انجام می‌شود.

تالیف کتاب با مجموعه مقالات

وی ادامه داد: هم‌اکنون محققان برجسته کشوری در حال نگارش مقالات این کتاب هستند و این کار با همکاری مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در حال انجام است.

علوی‌مهر اظهار کرد: جزئیات بیشتر درباره تالیف این کتاب در آینده در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و ما هم اکنون برای تالیف این مجموعه مقالات در حال رایزنی و تماس با افراد هستیم.

بررسی جریان‌شناسی تفاسیر شیعه و سنی

وی افزود: کتاب جریان‌شناسی تفاسیر 50 سال اخیر اختصاصی به جریان‌شناسی کتب تفسیری شیعه ندارد و جریانات 50 سال اخیر تفاسیر اعم از شیعه و اهل تسنن را بررسی خواهد کرد.

رئیس انجمن قرآن‌پژوهی عنوان کرد: هدف از تالیف این اثر بررسی و تحقیق درباره روش‌های تفسیری و سبک‌های جدید تفسیری در مقایسه با گذشته است تا ببینیم تفاسیر کنونی در مقایسه با تفاسیر گذشته از چه امتیازات و نقائص و قوت‌هایی برخورداراست.

علوی مهر بیان کرد: بررسی محتوایی، کمیت، استدلالات و نوع روش‌های تفسیری 50 سال اخیر از مهمترین دلایل تالیف این اثر به شمار می‌رود و همان طور که گفته شده کاری جمعی محسوب می‌شود.

تحول در روش‌های تفسیری

یادآور می‌شود روش‌شناسی تفسیر قرآن در دهه‌های اخیر به ویژه در ایران و مصر با تحول زیادی روبرو بوده است که از جمله می‌توان به روش تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی(ره) در میان تفاسیر شیعه اشاره کرد همچنین روش‌هایی مانند روش تفسیر علمی و ... از سوی برخی محققان صورت گرفته است که البته با نقدهای زیادی همراه است.

همچنین کسانی مانند عزت دروزه اقدام به تفسیر قرآن براساس ترتیب نزول کرده است که در گذشته یا بی سابقه بوده و یا انگشت شمار اقدام به آن کرده‌اند و هم اکنون حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور نیز در حال تالیف تفسیری براساس ترتیب نزولی قرآن است.

captcha