فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد هرمزگان در سال گذشته بررسی شد
کد خبر: 3121155
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷

فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد هرمزگان در سال گذشته بررسی شد

گروه اجتماعی: مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد هرمزگان فعالیت‌های شاخص کانون‌های فرهنگی، هنری این استان در سالی که گذشت را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قران(ایکنا) از هرمزگان، حجت‌الاسلام احمد پهلوانی، مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد هرمزگان در گفت‌وگویی خبری عنوان کرد: حوزه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی، قرآنی، جشنواره‌ای، اردویی، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، واحد خواهران، کودک و نوجوان، فضای مجازی، اطلاع‌رسانی و ... از محورهای فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری در جوار مساجد است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای عمل به تکلیفی که مجلس شورای اسلامی(تأسیس کانون فرهنگی هنری در 25 درصد مساجد) در برنامه پنجم توسعه بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته بود، سال گذشته 320 کانون جدیدالتاسیس در استان راه‌اندازی شد.

وی افزود: در حال حاضر 856 باب کانون در راستای احیاء کارکردهای واقعی مساجد، تعمیق فرهنگ اسلام ناب محمدی و معارف اهل بیت(ع)، عملیاتی کردن فرامین مقام معظم رهبری، جذب نوجوانان و جوانان به خانه های امن الهی، تربیت نیرو برای آینده نظام و مقابله با هجمه های فرهنگی دشمن در مناطق مختلف شهری و روستای استان هرمزگان فعال هستند.

پهلوانی ادامه داد: اطلاع رسانی فعالیت ها و اقدامات کانون های فرهنگی هنری مساجد به همراه سایر رویدادهای حوزه دین از طریق نمایندگی خبرگزاری شبستان در هرمزگان، برگزاری چهارمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با حضور اندیشمندان و صاحبنظران داخلی و خارجی به میزبانی هرمزگان، همایش سید‌العابدین(ع) در تهران و برنامه‌های گرامیداشت مقام امام سجاد(ع) در هفت استان جنوبی و همچنین، همایش‌های سیره امام سجاد(ع) در 13 شهرستان هرمزگان از شاخص‌ترین برنامه‌هاست.‌

وی چاپ و رونمایی از کتاب‌های سجاده خورشید یک و 2 در تیراژ شش هزار جلد، اعزام 400 نفر از اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد به همایش علمی، آموزشی و فرهنگی سفیران ولایت در استان قم و مراسم صحیفه‌خوانی در کانون‌های مساجد را از دیگر برنامه‌های سال 93 برشمرد.

این مقام مسئول گفت: میزبانی از سومین جشنواره سرود رضوی روستاهای کشور توسط کانون فرهنگی، هنری امام‌المنتظر روستای کردر شهرستان میناب و برگزاری هشتمین جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم در این کانون بخش دیگری از فعالیت‌هاست.

وی اضافه کرد: اجرای طرح جامع حفظ کل قرآن در 9 کانون فرهنگی هنری شهرستان سیریک، دوره های آموزش حفظ در کانون فرهنگی هنری النبی جزیره قشم و کانون فرهنگی هنری صیاد شیرازی بندرعباس در راستای عمل به تاکیدات مقام عظمای ولایت پیرامون تربیت حافظ، از دیگر اقدامات شاخص کانون های مساجد هرمزگان در سال گذشته بود.

پهلوانی برگزاری جشنواره های شهرستانی تئاتر و سرود مساجد در میناب با شرکت 41 گروه سرود و 31 گروه تئاتر، برپایی نمایشگاه‌های حجاب و عفاف در کانون‌های سراسر استان و میزبانی کانون فرهنگی، هنری امام سجاد(ع) میناب از مرحله استانی مسابقات طناب‌کشی انتخابی کشور را از دیگر فعالیت‌ها ذکر کرد.

وی افزود: آموزش مدیرمسئولان کانون‌های فرهنگی، هنری جدیدالتأسیس، برگزاری جشن‌های زیرسایه خورشید در شهرستان‌ها و روستاهای مختلف استان با محوریت کانون‌ها و برنامه‌های متنوع ویژه کودکان و نوجوانان با حضور حجت‌الاسلام راستگو در شهرستان قشم، بخش دیگر از اقدامات صورت گرفته در پارسال بود.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد هرمزگان، برگزاری همایش‌های سبک زندگی اسلامی با حضور حجت‌الاسلام دهنوی، کارشناس برجسته کشوری خانواده در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد روستایی استان، پنج همایش گرامیداشت 9 دی با حضور اساتید برجسته کشوری در شهرستان‌های بندرعباس، میناب و رودان را از دیگر برنامه‌ها معرفی کرد.

وی تدوین و چاپ سه کتاب(بایدها و نبایدهای فرهنگی،  توسط ، مجموعه داستان های کوتاه و خواندنی مقام معظم رهبری و همچنین، مجموعه احادیث 14 معصوم) و دریافت مجوز چاپ مقاله «آزمون‌های الهی» در یکی از مجلات معتبر بین المللی و همچنین ساخت انیمیشن و بازی های رایانه ای در کانون فرهنگی، هنری بعثت روستای کرپان شهرستان سیریک را از دیگر فعالیت‌های شاخص سال 93 کانون‌های مساجد در استان هرمزگان برشمرد.

پهلوانی اضافه کرد: تجلیل از 70 نخبه قرآنی عضو کانون های فرهنگی، هنری مساجد استان هرمزگان(اساتید، تالیان طرح تلاوت نور و حافظان قرآن)، همایش کریمه اهل بیت(س) و اعزام 46 نفر از اعضای کانون‌های استان به عنوان خادم افتخاری حرم حضرت معصومه(س) در ایام تعطیلات نوروزی به قم، بخشی از فعالیت‌های سال گذشته است.

وی برگزاری همایش های گرامیداشت سالروز سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع علمای خراسان شمالی و تأکید در راستای تقویت کانون‌های مساجد، نمایشگاه ابداعات، اختراعات و دستاوردهای کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد در شهرستان‌های میناب و بندرعباس و برگزاری مراحل شهرستانی و استانی جشنواره مدهامتان، تجلیل از زنان مجاهد انقلابی استان را از دیگر برنامه‌ها بیان کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: نهمین همایش بزرگ قرآنی برنامه تلویزیونی اسرا شبکه قرآنی و ششمین محفل انس با قرآن در کانون فرهنگی هنری موعود روستان روتان بخش بمانی شهرستان سیریک و تجمع بزرگ فاطمیون برای اولین بار در دهه اول فاطمیه در بندر کوهستک و توزیع یکهزار تابلو زیارت حضرت زهرا(س) بین شرکت‌کنندگان در برنامه‌های ایام فاطمیه بخشی از اقدامات انجام شده در سال 93 بود.

وی برگزاری جشنواره فرهنگی هنری انتظار ویژه روستاهای شرق بندرعباس در کانون فرهنگی هنری محبان المهدی روستای گزریز منطقه جلابی، همایش بانوی صبر با مشارکت کانون های منطقه جلابی در کانون اباصالح المهدی و مسابقات قرآن با مشارکت 13 روستا در کانون امام مهدی(عج) روستای گرده صفر باقری را از دیگر فعالیت‌ها ذکر کرد.

پهلوانی افزود: حضور موفق فیلم مستند «مسجد بچه‌ها» کاری از کانون فرهنگی، هنری دفاع مقدس بندرعباس در جشنواره مردمی فیلم عمار و اکران در سینما فلسطین تهران و تجلیل از 180 فعال فرهنگی مساجد در همایش‌های گرامیداشت سالروز تاسیس کانون‌های مساجد در شهرستان‌های مختلف استان از اقدامات شاخص پارسال است.

وی حمایت از کاروان پیاده الشهدا کانون فرهنگی، هنری مسجد صاحب‌الزمان(عج) بندرعباس که هرساله با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به مشهد و قم اعزام می‌شوند، تجهیز کانون‌ها با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال و تجهیز کتابخانه‌ها با اعتبار 130 میلیون ریال را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت(آسمانی ها)، طرح تلاوت نور، طرح تفسیر روزانه، طرح قرآنی ۱۴۴۸، توزیع قرآن و کتاب بین کانون ها، طرح از مدرسه تا مسجد، تشکیل گروه‌های سرود، تواشیح، تئاتر و برگزاری برنامه‌های مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، بخش دیگری از اقدامات پارسال بود.

پهلوانی حمایت از برنامه های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کانون‌ها، تلاش در راستای ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی در بین مردم، فراهم کردن زمینه برای اعزام اعضای فعال 70 کانون فرهنگی، هنری مساجد استان به اردوهای زیارتی مشهد مقدس، اعزام 120 نفر از اعضای کانون‌ها به همایش اندیشه‌های آسمانی و 60 نفر به کنگره نخبگان روستایی را از دیگر فعالیت‌های سال 93 برشمرد.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی کانون‌های دانشگاهی، مصلی، خانه‌های نور، خانه‌های فرهنگی دیجیتال و کانو‌ن‌های تخصصی، همایش «من حجاب را دوست دارم» در روز ملی حجاب و عفاف توسط واحد خواهران کانون فرهنگی، هنری دفاع مقدس، اجتماع بزرگ زینبیون با حضور بانوان عضو کانون‌های مساجد شهر بندرعباس و اجرایی نمایش‌های آئینی مذهبی در ایام محرم و صفر در سطح کانون‌ها ازجمله فعالیت‌های پارسال بود.

captcha