بدهی یک میلیارد تومانی آموزش و پرورش فارس به حافظان قرآن
کد خبر: 3177906
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
نظری در پاسخ به ایکنا عنوان کرد:

بدهی یک میلیارد تومانی آموزش و پرورش فارس به حافظان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اجرای طرح ملی حفظ قرآن در سال ۹۲-۹۱ گفت: هنوز بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به‌دلیل اهدای جوایز به حافظان قرآن شرکت‌کننده بدهکار هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، محمد نظری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس امروز، 31 فروردین‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه طرح ملی حفظ قرآن در آموزش و پرورش دو سال پیش اجرا شد اما سال گذشته متوقف شد، آیا برنامه‌ای جهت ادامه این طرح در سال جاری وجود دارد؟، گفت: این برای اجرای این طرح به دلیل کمبود مشکلات مالی و اعتباری تلاش می‌کنیم تا با احتیاط برخورد کنیم.

وی با اشاره به اجرای این طرح در سال 92-91 که قریب 350 هزار نفر در فارس در آن مشارکت داشته‌اند، افزود: هنوز بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان به دلیل اهدای جوایز به حافظان قرآن شرکت‌کننده در دوره اول طرح ملی حفظ قرآن به این حافظان بدهکار هستیم و هنوز بودجه کمکی به ما جهت این مسئله تخصیص نیافته است.

نظری در ادامه با اشاره به فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مشتمل بر 8 فصل است در فصل هشتم راهکار بند اول اولین موضوعی که اشاره شده، بحث قرآن است.

وی با یادآوری اینکه در منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور بحث آموزش عمومی قرآن به عهده وزارت آموزش و پرورش سپرده شده است، گفت: در این منشور وزارت علوم بحث تحقیق و پژوهش‌های قرآنی و وزارت ارشاد نیز بحث تبلیغات و اطلاع‌رسانی را دنبال می‌کند اما هنوز در هر کدام از این سه بحث وضعیت خیلی حساب شده‌ای نداریم چون سازمان‌های دیگر نیز فعالیت‌هایی در این زمینه‌ها انجام می‌دهند.

نظری عدم هماهنگی در سیستم آموزش عمومی قرآن در کشور را دلیل داشتن وضعیت نامناسب در این بحث عنوان کرد و گفت: هنوز سیستم و نظامی که بتواند هماهنگی و انسجام را میان نهادها و دستگاه‌های مختلف در این مباحث به وجود آورد، نیست.

معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس به تشریح فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش فارس پرداخت و گفت: در ارتباط با این بحث در حوزه آموزش و پرورشی و فرهنگی کارهای مختلفی دنبال می‌کنیم به طوری که در دوره ابتدایی بین دو تا سه ساعت آموزش رسمی قرآن در برنامه‌های خود داریم و به همین شکل در دوره متوسطه اول و دوم نیز با همین سبک هفته‌ای دو ساعت در مدارس به مباحث قرآنی پرداخته می‌شود و علاوه بر این‌ها دانش‌آموزان در ساعت پرورشی نیز می‌توانند قرآن را به عنوان یکی از 4 گزینه پیشنهادی انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در در حوزه پرورش استعدادها، برای دانش آموزانی که استعداد بیشتر و علاقه بیشتری به قرآن دارند برنامه‌های مختلفی پیش‌بینی شده است و از جمله این‌ها مسابقات در چند رشته قرآنی مانند قرائت،‌حفظ، تفسیر، احکام، نهج‌البلاغه، اذان، مداحی و انشای نماز، رشته‌هایی است که به صورت کشوری در مدارس ما در فرایند زمانی خاصی در چند مرحله برگزار می‌شود.

نظری با بیان اینکه در استان فارس به ‌صورت اختصاصی دو رشته انشای نماز و حفظ قرآن به زبان انگلیسی را اضافه کردیم که با استقبال بسیار زیادی مواجه شد، گفت: در سال جاری در حفظ قرآن با ترجمه انگلیسی 25 هزار نفر در فارس مشارکت کردند.

معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس در ادامه با اشاره به برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش‌آموزان این استان گفت: در استان فارس در مرحله ثبت نام 604 هزار و 145 نفر به‌صورت اینترنتی متقاضی داشتیم که در مرحله شهرستان این تعداد به 50 هزار و 400 نفر  رسید و در مرحله 14 گانه نیز 7 هزار و 800 نفر و مرحله استانی نیز 1400 نفر به رقابت پرداخته و خواهند پرداخت و در نهایت 64 نفر نیز به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد.

وی با یادآوری اینکه مرحله 14 گانه در اسفندماه سال گذشته برگزار شد، گفت:‌ شهرستان‌های ممسنی، بوانات، داراب، فیروزآباد، ارسنجان، لار، ناحیه 2 شیراز، اداره عشایر سیار، قیرو کارزین، اشکنان، کازرون، فسا، مرودشت و اقلید اداراتی بودند که میزبان این مرحله از مسابقات بودند.

نظری با بیان اینکه مرحله کشوری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش‌آموزان در شیراز برگزار می‌شود، گفت: شیراز در رشته‌های تفسیر قرآن،‌ نهج‌البلاغه،‌ صحیفه سجادیه، انشای نماز و حفظ قرآن میزبان دانش‌آموزان سراسر کشور است.

وی بیان کرد: این مسابقات از 2 تا 5 مرداد ویژه دانش‌آموزان دختر و 7 تا 10 مرداد ماه سال جاری ویژه دانش‌آموزان پسر سراسر کشور در دانشکده فنی مهندسی باهنر شیراز برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به سفر قریب‌الوقوع هیئت دولت به استان فارس اشاره کرد و گفت: در طی این سفر چند برنامه به صورت اختصاصی ضمن همکاری‌های مختلفی که با سایر نهادها، انجام می‌دهیم در آموزش و پرورش صورت خواهیم داد.

وی از اجرای گروه سرود 1392 نفره برای اولین بار در سفرهای ریاست جمهوری در شیراز خبر داد و گفت: به دلیل روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 این گروه با این تعداد به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

برگزاری مسابقات دلنوشته برای ریاست جمهوری، استقبال توسط تشکل‌های دانش‌آموزی، اجرای گروه کر همکاران فرهنگی که سال گذشته در کشور مقام اول را کسب کرده بودند، از جمله برنامه‌هایی بود که نظری از آن‌ها نام برد.

captcha