معلمان هدایتگر جامعه به مسیر سعادت هستند
کد خبر: 3204812
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
محمود پاک‌نیت:

معلمان هدایتگر جامعه به مسیر سعادت هستند

گروه هنر: یک بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه معلم را باید آئینه جامعه دانست، افزود: هر فردی راه اندیشیدن را از مدرسه و معلمان آموخته است، پس راهی که آنها نشان می‌دهند، همان چیزی است که از آن به عنوان مسیر سعادت نام برده می‌شود.

محمود پاک‌نیت، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این که معلم، اندیشیدن را به ما می‌آموزد، اظهار کرد: وقتی درباره جایگاه معلم در سینما سخن می‌گوییم، منظورمان تنها یک قشر و حرفه نیست، بلکه به نوعی ما قشرهای مختلف را مورد توجه قرار داده‌ایم. در کلامی دیگر معلمان آئینه‌ای از اجتماع هستند، زیرا هر فردی راه اندیشیدن را از مدرسه و معلمان آموخته، پس راهی که آنها نشان می‌دهند، همان چیزی است که از آن به عنوان مسیر سعادت نام برده می‌شود.

وی افزود: متاسفانه توجه به این دست موضوعات به شدت در سینما و تلویزیون کم شده است. دلیل این کم‌کاری نیز این است که در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم انجام نمی‌شود. اولین قدم هم ضعف فیلمنامه‌هایی است که در این حوزه وجود دارد، این کاستی در شرایطی است که ما نویسندگان بسیار خوبی داریم، اما به دلیل سرمایه‌گذاری نامناسب این موقعیت را برای آنها فراهم نمی‌آوریم تا کاری درخور توجه تولید کنند.

بازیگر سریال «شب دهم» گفت: در به وجود آمدن چنین شرایطی تنها یک بخش یا یک فرد را نمی‌توان مقصر دانست، اما مسلماً یکی از اصلی‌ترین آنها، مسئولان فرهنگی و هنری هستند که نتوانسته‌اند برنامه‌ریزی مناسبی برای این حوزه داشته باشند؛ البته نمی‌خواهم در این میان نویسندگان را مبرا از هر گونه خطایی توصیف کنم، چون به هر حال برخی کم‌کاری‌ها نیز از طریق آنها صورت گرفته است.

دغدغه و جایگاه معلم را با هم در نظر بگیریم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای نشان دادن جایگاه معلم باید به زندگی این قشر توجه داشت یا این‌که دغدغه‌های آنها را تصویر کرد، چنین پاسخ داد: این دو بخش را نباید از هم جدا کرد، چون پرداختن به جایگاه معلم باید دربردارنده هر دو فاکتور مورد نظر باشد، در غیر این صورت تنها یک تصویرسازی بی‌خاصیت خواهد شد. نکته دیگر اینکه پرداختن به دغدغه‌های معلم‌ها در حقیقت نشان دادن آسیب‌های اصلی جامعه است، چون نشان دادن کاستی‌ها در قشری که خود را وقف خدمت کرده‌اند، معضلات عمیق جامعه را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه نقد این قشر هم در موضع خود امری ضروری در فیلم‌ها و سریال‌هاست، تصریح کرد: وقتی از خوبی و عظمت شغل معلمی سخن می‌گوییم منظور این نیست که از ضعف هیچ حرفی به میان نیاوریم، چون چنین رویکردی، در نهایت باعث نتایج بسیار منفی خواهد شد، اما باید به این امر هم توجه داشت که نقد باید سازنده بوده و در آن غرض‌ورزی شخصی جایی نداشته باشد. با این توضیح وقتی درباره معلمان در فیلم‌های سینمایی سخن می‌گوییم، اگر بتوانیم نقدی سازنده هم به رویکرد برخی از آنها داشته باشیم، در حقیقت به آنها خدمت کرده‌ایم تا بتوانند ضعف خود را از بین برند.

وی در پایان تصریح کرد: وقتی شنیدم که جامعه پزشکان در مقابل سریال «در حاشیه» معترض شده‌اند، بسیار متاسف شدم؛ چون این اعتراض نشان می‌دهد که ظرفیت نقد در مردم ما وجود ندارد. سؤال من این است که آیا مهران مدیری در این کار می‌خواست به همه دکتران کشور نقد کند؟ مسلماً جواب خیر است، چون اگر این گونه بود، ما این پایان‌بندی را در سریال نمی‌دیدیم. مطلب دیگر اینکه اگر ما نخواهیم ضعف‌هایمان در مقابل چشمان‌مان قرار گیرد، چگونه می‌خواهیم آنها را برطرف کنیم؟

captcha