دیدار رهبر معظم انقلاب با فرماندهان نیروی انتظامی/ سفر استانی رئیس جمهور به فارس
کد خبر: 3228672
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته/

دیدار رهبر معظم انقلاب با فرماندهان نیروی انتظامی/ سفر استانی رئیس جمهور به فارس

گروه سیاسی: دیدار رهبر معظم انقلاب با فرماندهان نیروی انتظامی، سفر استانی رئیس جمهور به فارس، دیدار ظریف و کری در نیویورک، اظهارات رحمانی فضلی درباره پول کثیف و هشدار سرلشکر جعفری به آل سعود از جمله مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در هفته جاری بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهمترین رویدادهای سیاسی هفته جاری به شرح ذیل است:

برگزاری همایش فرماندهان ناجا با سخنرانی رئیس جمهور و رئیس مجلس

بیستمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) روز شنبه با سخنرانی حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی و علی لاریجانی برگزار شد.
روحانی در این مراسم با تبیین اهمیت مسئله امنیت برای جامعه گفت: دولت یازدهم در کنار همه برنامه هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آن بوده است و هر آنچه که در انتخابات به مردم وعده داده در پی آن است تا دقیقا اجرا و عمل کند. یکی از برنامه هایی دولت از آغاز که اهمیت ویژه‌ای برای آن قایل بود، مسئله امنیت در کنار سلامت بوده است.
رییس دولت یازدهم همچنین اظهار کرد: برخی به ما ایراد می‌گیرند که بنا بود این دولت به تعبیر آنها دولت پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند پس چرا بودجه نیروهای مسلح را افزایش می دهد.
روحانی توضیح داد: یک اشکالی در ذهن برخی وجود دارد، جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله جداست. امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متمایز است.
وی با اشاره به این که در جامعه نیاز به امنیت داریم و برای امنیت باید هزینه کنیم ، گفت: البته موفق‌ترین نیروی امنیتی در جامعه نیرویی است که خرجش کم و بهره‌وری از توان آن نیرو بیشتر باشد؛ بنابراین مؤثرترین نیرو، کم هزینه‌ترین نیرو به شمار می‌رود.
روحانی با بیان این که امنیت برای ما مهم است و می خواهیم جامعه ای دارای امنیت داشته باشیم ، اظهار کرد: امسال، سال همدلی و همزبانی است که باید آن را مورد توجه قرار دهیم. اما همدلی نخست باید میان بخش‌های مختلف ناجا که یک خانواده بسیار بزرگ با مسئولیت بسیار سنگین است، برقرار باشد.
وی با تاکید بر این که باید به ریشه‌های مسئله امنیت توجه کنیم، افزود: اولین عامل ناامنی، فقر و بیکاری است و آن نهی از منکری که می‌گوییم و منکر اصلی بر جامعه فقر، بیکاری، فساد و ریا است که باید آنها را از بین ببریم.
وی با بیان این که بزرگ ترین هنر جمهوری اسلامی ایران ترکیب مردم سالاری با دین سالاری است، خاطرنشان کرد: حکومت اسلامی، یعنی حکومت و حاکمیت قانون و امام خمینی(ره) بارها در سخنرانی های خود بر این مسئله تأکید کرد زیرا همه مردم ایران در برابر قانون مساوی هستند و قانون باید به دقت اجرا شود.
رییس جمهوری همچنین با تاکید بر این که در نظام ما شرع و قانون بر یکدیگر منطبق هستند، اظهار کرد: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست و هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این اقدام را انجام دادم، خداوند فرموده یا پیامبر(ص) گفته است. وظیفه پلیس اجرای قانون است و اگر غیر از این باشد، بی خودی در مخمصه فکری قرار گرفته و مردم را گرفتار کرده‌ایم.
روحانی افزود: بسیاری از مسایل شرعی به ایمان مردم مرتبط است. پلیس جایی می تواند وارد شود که اولاً مصوبه قانونی وجود داشته باشد، ثانیاً قانون روشن و شفاف ابلاغ شده باشد.
وی به تفاوت میان اقتدار و زور اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی نخستین جمعی در نظام است که با مردم سر و کار دارد، شما مظهر اقندار هستید و حتی مظهر اقتدار مسلحانه اید، اقتدار یعنی، قدرت مشروع و مقبول، یعنی هر جایی که نیروی انتظامی اعمال قدرت می کند و این اعمال قدرت دارای مشروعیت و مقبولیت است، به زبان و دل مورد تحسین مردم واقع می شود.
وی همچنین بر ضرورت آموزش لازم برای برخورد با مردم توام با دقت و حسن خلق تاکید کرد و یادآور شد: همه مسوولان و کارگزاران نظام باید یادشان باشد و برای خود تکرار کنند که صاحب این کشور مردم هستند و همه باید نوکر مردم باشیم، زیرا هیچ سمتی بالاتر از نوکری ملت از زن و مرد و کوچک و بزرگ نیست.
رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: افتخار پلیس این است که خادم مردم در امنیت است، فضا را امن نگه می دارد تا مردم راحت تر زندگی کنند و بسیار مهم است که با مردم چگونه برخورد کنیم. حتی در برخورد با مجرم باید حواسمان باشد که با جرم برخورد می شود.
روحانی با یادآوری این نکته که معیار پلیس باید قانون باشد، اگر کسی قانون را شکست، شما متعرض خواهید شد، گفت: اما در برخورد با مردم اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب جزو وظایف همه ما است، مخصوصاً نسبت به جوانان و زنان باید خیلی حواس ما جمع باشد، زیرا این طبقات خیلی حساس هستند و وظیفه ما نسبت به آنها سنگین تر است.
وی به دستور حضرت علی(ع) به یکی از فرماندهان خود نسبت به برخورد با زنان اشاره و خاطرنشان کرد: زنان با مردان متفاوت هستند و نوجوانان و جوانان هنوز تجربه کامل زندگی را کسب نکرده اند و برخورد با آنها باید متفاوت باشد، اگر چه قانون برای همه مساوی است.
همچنین علی لاریجانی در این همایش اظهار کرد: یک ارزیابی کلی نشان می‌دهد که نیروی انتظامی از همه چالش‌هایی که جلوی راهش قرار داشت، به خوبی عبور کرده است البته نه این که چالشی نیست، ممکن است مشکلات مادی وجود داشته باشد.
لاریجانی افزود: همانطور که در حکم رهبر معظم انقلاب به فرمانده جدید نیروی انتظامی آمده ، قوای سه گانه باید کمک های مادی و معنوی به نیروی انتظامی داشته باشند که سهم قوه مقننه همان بخش معنوی است و کمک‌های مادی به رییس قوه مجریه بازمی گردد.
وی یادآور شد: ارزیابی کلی از شرایط نیروی انتظامی نشان می دهد که این نهاد در برخی پروژه ها موفق بوده و خوب حرکت می کند.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در شرایط بسیار داغ منطقه که مملو از مسئله امنیتی است ، جمهوری اسلامی ایران دارای یک ثبات امنیت است که این یک دستاورد برای نظام محسوب می شود و نیروی انتظامی یکی از ارکان تحقق آن است.
لاریجانی ادامه داد: کمتر کشوری در منطقه وجود دارد که در این بحران ضد امنیتی که به وجود آمده ، وضعیت مرتب و منظمی داشته باشد اما جمهوری اسلامی ایران با این که نگاه‌های ریب آمیز در این زمینه زیاد است از ثبات امنیتی معقول برخوردار است و این جز یک طراحی درست و حضور نیروهای پرتلاش، خلاق و مسوولیت شناس امکان پذیر نیست.
وی در ادامه با بیان این که مقداری از کار نیروی انتظامی مربوط به امنیت اجتماعی است، خاطرنشان کرد: یکی از معضلات کشور ما این است که به مسئله پیشگیری از جرم کم توجه شده در حالی که در تمام دنیا روی این آموزش‌ها سرمایه‌گذاری می کنند تا هم مردم آگاه شوند و هم به گونه‌ای روی اراده آن ها تاثیر بگذارد که به سمت جرم نروند.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: توجه رسانه‌ها و صدا وسیما به موضوع پیشگیری از وقوع جرم باید بیشتر شود چرا که هر چه مردم آگاهتر باشند کار نیروی انتظامی تقلیل پیدا می کند؛ نیروی انتظامی، صدا و سیما و قوه قضاییه مثلثی تشکیل دهند که روی موضوع پیشگیری کار شود.
لاریجانی افزود: مسئله امنیت اجتماعی از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی همه مسئولان قرار بگیرد؛ تامین امنیت اجتماعی در کشور کانون وظایف نیروی انتظامی است البته مسایل امنیتی در کشور ما در سطوح مختلفی وجود دارد و کشمکش‌های سیاسی در این زمینه داریم اما آن چه مردم روزمره با آن مواجه هستند امنیت اجتماعی است.
وی ادامه داد: نامگذاری سال1394 تحت عنوان همدلی و همزبانی برای این است که این همدلی پایه‌ای برای امنیت اجتماعی مردم شود و مردم در پناه نیروی انتظامی به آرامش برسند چرا که این امر سنگ بنای توسعه و پیشرفت کشور خواهد بود.

تشریح بیانیه سوئیس از زبان صالحی

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی شنبه شب در برنامه «نگاه یک» در تشریح روند مذاکرات هسته‌ای و بیانیه سوئیس، مسایل مربوط به رفع تحریم ها را از مهمترین موضوع های مورد مذاکره هیات ایرانی در مذاکرات چند روز اخیر در وین اعلام کرد و گفت: در این دور از گفت وگوها ابهامات مربوط به فکت شیت(گزاره برگ) آمریکایی تا حدودی برطرف شد.
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: هیئت مذاکره کننده ایرانی شاید دلیل موجهی دارند که ضرورتی برای انتشار فکت شیت(گزاره برگ) ایرانی نیست؛ اکنون شرایط به نحوی است که هر کسی در خارج می تواند با انتشار فک شیت ایرانی، از آن سوءاستفاده کرده و خدشه ایجاد کند.
وی افزود: نکته مهم آن است که پیش از انتشار فکت شیت(گزاره برگ) آمریکایی، رسانه های رسمی و نیمه رسمی کشور براساس اظهارات هیئت مذاکره کننده ایرانی، فکت شیت غیررسمی ما را مطرح کرده و رسانه‌های خارجی در اخبار و گزارش های خود به آن استناد کرده بودند.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه در مذاکرات لوزان، هیات ایرانی با طرف مقابل درخصوص محورهای اصلی به مفاهیم مشترک رسیدند، افزود: در مذاکرات اخیر هیات ایرانی با 1+5 در وین، مسایل مربوط به تحریم و موضوع های حقوقی از جمله چگونگی انجام بازرسی ها مطرح شده است.
صالحی با یادآوری «گزاره برگ» آمریکایی گفت: با توجه به ابهاماتی که در آن وجود دارد، در مذاکرات وین این مسایل مطرح و تا حدودی رفع ابهام شد زیرا موارد درست و نادرست را با هم ادغام و ایجاد تشویش کردند.
وی در ادامه با بیان اینکه «مذاکره یک فن است» افزود: طرفین به خود اجازه می دهند که از هر ابزاری استفاده تا شرایط خود را در مذاکره قویتر کنند.
صالحی در ادامه با یادآوری روند مذاکرات در سال 1391 و زمان مسئولیت خود در وزارت خارجه گفت: در آن زمان با اجازه رهبر معظم انقلاب قرار شد گفت وگوی دوجانبه با آمریکا فقط بر سر مسئله هسته‌ای انجام شود.
وی افزود: این مذاکرات در عمان بین کارشناسان دو کشور انجام شد؛ براساس گزارش سلطان عمان، آمریکا در این مذاکرات اعلام کرد حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در ادامه قرار شد ادامه مذاکرات دوجانبه با طرف آمریکایی به بعد از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان موکول شود.
وی درخصوص مطالب مطرح شده درباره اهداف ساخت سایت فردو نیز گفت: هدف از ساخت این سایت تضمین استمرار اصل غنی سازی است، نه آنکه غنی سازی صنعتی در آنجا انجام شود.
معاون رییس جمهوری یادآورشد: براساس تجهیزات نصب شده در فردو، حداکثر سه هزار ماشین از نوع آی.آر1 در این سایت امکان فعالیت دارند؛ با توجه به نیاز آینده ما به 190 هزار سو، این سایت کمتر از سه درصد نیاز ما را تامین خواهد کرد؛ از این رو چنین هدفی از ساخت فردو در نظر نداریم.
رییس سازمان انرژی اتمی، «تولید ایزوتوپ های پایدار» را یکی از اهداف ساخت این سایت بیان کرد و گفت: گروه 1+5 هم پذیرفته که با کمک هر یک از آنها که در این زمینه علاقه مند هستند، ایزوتوپ پایدار تولید کنیم.

اظهارات رحمانی فضلی در مجلس در خصوص پول کثیف

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، برای ارایه گزارش درباره ورود پول کثیف به انتخابات در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
رحمانی فضلی اظهار کرد: این موضوع می تواند به عنوان یکی از موضوعات مهم و حساس و اساسی در حوزه اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی واقعا تاثیرگذار باشد و برخورد مناسبی با این موضوع می تواند ما را در رسیدن به اهداف انقلاب و انجام فعالیت هایی که بستر فعالیت ها را به عنوان فعالیت های اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی سالم و پاک نگه دارد.

وی ادامه داد: من قبلا که در دیوان محاسبات بودم بارها این نکته را عرض کردم و در حال حاضر تاکید می کنم که یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در کشور داریم بحث بی انضباطی مالی است. آن زمان هم من این محاسبه را انجام دادم هنوز نمی توانیم بگوییم که کل درآمدها و هزینه های کشور چقدر است.
وی اضافه کرد: البته بنده نامه ای خدمت دکتر لاریجانی نوشته ام و در آنجا تقاضا کردم که اگر امکان پذیر است جلسه غیرعلنی برگزار شود تا ارقام و اعدادی که اینجا اعلام می شود مورد سوء استفاده دشمنان نشود و کسانی از این مساله سوء استفاده نکنند.
وزیر کشور ادامه داد: البته ترتیب بحث را به گونه ای خواهم گفت که این موضوعی را که در اینجا مطرح می کنیم موضوعی است که کشورهای بزرگ دنیا، آمریکا و اروپا با شدت با این مساله با آن روبرو هستند و با همه برنامه ها و اقداماتی که انجام می دهند بزرگ ترین پولشویی ها در داخل آمریکا و اروپا و کشورهای قدرتمند صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی که باید مشخص کنم روند این بحث است. بنده برای اولین بار در دوم اسفند 93 در جمع فرماندهان ستاد مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور یک سخنرانی داشتم. در آن سخنرانی بنده روی آثار و عواقب قاچاق و درآمدهای ناشی از قاچاق صحبت کردم.
وی ادامه داد: در این جلسه آثار امنیتی این مسئله را مطرح کردم به گونه ای که الان برای ما مشخص است پول های قاچاق و قاچاقچیان با اشرار و تروریست ها ارتباط دارند و این موضوع را برای اولین بار در سازمان ملل هم مطرح کردم که برای آنها هم جالب بود و مصادیقی را که در این خصوص وجود داشت به آنها ارایه شد.
رحمانی فضلی گفت: در حوزه اقتصادی هم این مثال را زدم که پول هایی که ناشی از قاچاق است می تواند در اقتصاد کشور ضررهای زیادی وارد کند و رقابت را دچار اشکال کند و انحصار و نهایتا فرار سرمایه ها را از کشور ایجاد کند.
وی افزود: در حوزه اجتماعی این مثال را بیان کردم که مساله قاچاق پول های ناشی از آن، روی دست ما یک میلیون و 500 هزار نفر معتاد که با خانواده آنها 5.5 تا 6 میلیون نفر می شوند و مباحثی مثل طلاق، بزه کاری ، سرقت و قتل گذاشته است.
وی گفت: در حوزه سیاسی بنده با این عبارت گفتم که اگر ما مواظب نباشیم قاچاقچیان و کسانی که دنبال پول های کثیف هستند احتیاج به حامی دارند و حامی را در حوزه قدرت جستجو می کنند و اگر هوشیار نباشیم ، امکان دارد از طرق مختلف در حوزه سیاسی از جمله انتقال قدرت اعمال نفوذ کنند که این انتقال قدرت از طریق انتخابات صورت می گیرد.
رحمانی فضلی افزود: این مسئله‌ای بود که بنده در حوزه سیاسی مطرح کردم. اما بعدا یا در همان روز در رسانه های مختلف این به گونه ای مطرح شد که هم ناقص و هم جهت‌دار و هم واقعا تحریف شده مطرح شد.
وزیر کشور ادامه داد: بنده در روز 13 اسفند 93 یعنی روز بعد از آن، اطلاعیه‌ای از طرف ستاد مبارزه با موادمخدر منتشر کردیم و دقیقا این بحث را اصلاح کردیم. یعنی بحثی که رسانه ها داشتند و آنجا گفتم این مسئله را که چنانچه گردش ناسالم مواد مخدر در هر حوزه ای از جمله سیاست ورود کند منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات آن حوزه خواهد شد.
وی یادآور شد: در این اطلاعیه نسبت به تاثیر پول های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر در تمام عرصه ها از جمله سیاست هشدار داده شد.
وی گفت: اما این موضوع ادامه پیدا کرد و باز هم رسانه ها با طرق مختلف آن را مطرح کردند و ما در 18 اسفند سال گذشته به آن خبرگزاری که این خبر را منتشر کرده بود کتبا نامه نوشتیم و از آنها گلایه کردیم که چرا این اتفاق افتاده و چرا رعایت امانت نکردید.
رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: در آن جلسه بنده برای فرماندهان سخنرانی می کردم و خبرنگاران نیز در پشت سالن بودند که بنده مطلع نبودم و در آنجا مطرح کردم اگر خبرنگاری هست اینها ضبط شده است و مواظب باشند که این صحبت‌ها لازم نیست که در بیرون مطرح شود.
وزیر کشور ادامه داد: در 19 اسفند 93 نیز باردیگر علاوه بر ادامه پیگیری ها یکی از روزنامه‌ها سخنرانی بنده در ملاقات با کارکنان ستاد مواد مخدر را به گونه ای مطرح کرد که از جمله‌ای تحلیل درست کرد، یعنی جمله را با تحلیل مسئله بازتولید کرد و به نحوی مطرح کرد که مجددا همان خواستی که هست را مطرح کنند.
وی یادآور شد: ما به آنها نامه نوشتیم و گلایه کردیم و توضیح دادیم که آنها نیز مجبور شدند همان مطلب را در رسانه خود منتشر کردند.
وزیر کشور اضافه کرد: آخرین بار این موضوع در شورای اجتماعی کشور بعد از اینکه مجلس من را دعوت کرد مجددا خبرنگاری از من پرسید که عین جمله این خبرنگار این بود که موضع شما در قبال اظهارات یکی از اعضای هیات رییسه مجلس مبنی بر این که از شما خواسته شده برای توضیح درباره پول های کثیف در مجلس حضور پیدا کنید، چیست؟
وی یادآور شد: بنده عرض کردم به عنوان وزیر کشور موظف هستم وقتی مجلس از ما می خواهد، برویم و توضیح دهیم، آمادگی کامل در این حوزه داریم .
رحمانی فضلی تصریح کرد: در این زمینه قانون پولشویی وجود دارد و با فعال کردن قانون ضد پولشویی واقعا می توانیم این مساله را مدیریت کنیم.
وزیر کشور پس از توضیحات ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس که از وی خواست در مورد صحبت هایش در زمینه ورود پول های کثیف به انتخابات توضیحاتی ارائه کند، گفت: من توضیح دادم، من به عنوان مسئول حوزه مبارزه با مواد مخدر اعلام کردم و هشدار دادم که اگر ما مواظبت نکنیم این ها قطعا قصد ورود به حوزه قدرت را دارند.
رحمانی فضلی افزود: صحبت‌های من به عنوان هشدار مطرح بود، من تعجب می کنم برخی از رسانه‌ها این موضوع مهم کشور را بر اساس تحلیل های گروهی و رقابت های سیاسی و مصالح و منافع خود استفاده کردند.
وی افزود: ما روز بعد توضیح دادیم که این صحبت ها هشدار بود ولی شما به من می گویید مسئله‌ای که اصلا مطرح نبوده را با اسامی اعلام کنم.
وی خاطرنشان کرد: من به عنوان مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد این موضوع هشدار دادم، این چه بحثی است که من هم اکنون به اینجا بیایم و قبول کنیم که این حرف ها را زده ام، اگر قرار باشد کسی اسامی را اعلام کند این بنده نیستم قوه قضاییه است.
رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرشان کرد: من مسئله را به عنوان هشدار بیان کردم و انتظارم از مجلس و قوه قضاییه این است با این موضوعات به صورت اساسی برخورد شود و نگذارند این فضا در کشور ایجاد شود، شما چطور از من انتظار دارید در مورد مسئله‌ای که اصلا طرح نشده سخن بگویم.
رحمانی فضلی ادامه داد: چطور از من می خواهید در این جنگ روانی که رسانه‌های داخلی و خارجی دامن زده اند در این تور بیفتم، چه کسی می تواند اثبات کند چنین سخنانی بیان شده است.
وی یادآور شد: گلایه من از کسانی است که فریب رسانه‌ها را خورده‌اند و به این مسایل دامن زده‌اند و در پی آن برخی مسایل سیاسی مطرح کرده‌اند که باعث شد عده‌ای طرفدار این مسئله شوند و علیه آن موضع گرفتند.
وزیر کشور افزود: من مجددا اعلام می کنم که از صحبت هایی که بنده کرده ام استفاده سیاسی، تحریف و انحراف ایجاد شده است.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: ما باید مسئله ملی و مهمی را که رهبر معظم انقلاب انتظار دارند، حل کنیم و به بازی های جناحی و سیاسی کشیده نشویم زیرا این ظلم به حقیقت است.

دیدار فرماندهان نیروی انتظامی با رهبر معظم انقلاب

فرماندهان نیروی انتظامی روز یکشنبه با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار این نیرو را «مظهر حاکمیت و امنیت» جمهوری اسلامی ایران خواندند و تاکید کردند: ایجاد امنیت فردی، اجتماعی، اخلاقی، روحی و روانی در جامعه از مهم ترین مسئولیت‌های این نیرو است.
رهبر انقلاب تصریح کردند: لازمه برقراری امنیت، «اقتدار پلیس» است اما این اقتدار باید همراه با عدالت، مروت و ترحم باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این که نیروی انتظامی در ابعاد مختلف امنیت، اعم از امنیت در رفت و آمد جاده‌ای، امنیت شهرها، مرزها و مراکز مختلف نباید به هیچ حدی قانع باشد، تأمین امنیت روانی جامعه را یکی از موارد بسیار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: مقابله با ناامنی های روانی در جامعه همچون نگرانی خانواده‌ها از حضور فرزندانشان در خیابان‌ها و بوستان‌ها به دلیل احتمال کشیده شدن آنها به سمت مواد مخدر و یا نگرانی از کشانده شدن جوانان به سمت فحشا و منکرات، بسیار با اهمیت‌تر از مقابله با ناامنی های فیزیکی است و باید با چنین ناامنی هایی به طور جدی مقابله شود.
ایشان، جولان دادن برخی جوان‌های سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران‌قیمت در خیابان ها را یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه برشمردند و تأکید کردند: نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، لازمه ایجاد امنیت در جامعه را، عمل مقتدرانه پلیس دانستند و گفتند: نیروی انتظامی مظهر حاکمیت و امنیت جمهوری اسلامی است بنابراین باید اقتدار داشته باشد اما این اقتدار به معنای ظلم کردن و حرکت بی مهار نیست.
ایشان با تأکید بر این که ما بدنبال اقتدار پلیسی هالیوودی و جوامع غربی و آمریکایی نیستیم افزودند: چنین اقتداری نه تنها امنیت ایجاد نخواهد کرد بلکه موجب ناامنی هم خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی برخوردهای پلیس آمریکا با سیاه پوستان را نمونه‌هایی از اقتدار ظالمانه خواندند و خاطر نشان کردند: در آمریکا که اکنون رئیس جمهوری آن هم یک سیاه پوست است، سیاهان به وسیله پلیس مورد ظلم و بی اعتنایی و تحقیر قرار می گیرند که چنین رفتاری موجب بروز نا آرامی‌ها نیز شده است.

هشدار فرمانده کل سپاه به آل سعود

سردار سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز دوشنبه در ششمین جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه،  با بیان اینکه آل سعود در معرض اضمحلال و سقوط است، گفت: امروز عربستان خائن، دقیقا پا جای پای اسراییل و صهیونیست می‌گذارد.
وی تاکید کرد: امروز عربستان با بی شرمی و وقاحت، ملتی را که بدنبال نفی نظام سلطه است، بمباران و قتل عام می کنند.
سرلشکر جعفری با بیان اینکه به دلیل ملاحظاتی که در برخی عرصه‌ها از گذشته داریم، مسئولین ما درخصوص عربستان حرفی نمی‌زدند، تاکید کرد: حالا که این حملات صورت گرفته، باید این ملاحظات برداشته شود، امروز آل سعود در معرض اضمحلال و سقوط است.
سرلشکر جعفری با اظهار تأسف از اینکه برخی پیشرفت را بدون پسوند اسلامی بودن یا با الگوهای غربی می‌دانند، گفت: این پیشرفت، پیشرفت ناقصی است.
وی همدلی ملت های منطقه با انقلاب اسلامی را اتفاق بزرگی دانسته و تصریح کرد: چه کسی تصور می کرد که عراقی که روزی تحت سلطه حاکمی جنایتکار بود امروز متحد و همدل ایران شود این بُعد بیرونی انقلاب است که می بایست ابعاد داخلی نیز به موازات بُعد بیرونی پیشرفت کند تا تحقق اسلامی محقق شود.
وی با برشمردن چالش‌ها و مسایل پیش روی انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته، گفت: سلامت و امنیت دو الزام قطعی پیشرفت هر جامعه ای است که ما به برکت خون شهدا از آنها عبور کرده ایم، اما این به معنی پایان کار نیست.

سرلشکر جعفری پیروزی انقلاب اسلامی، استقرار نظام و استحکام پایه‌های آن را مراحل اول و دوم انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: امروز نوبت شاخ و برگ یافتن و گسترش انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن اسلامی است که حرکت جهادی لازمه دستیابی به این اهداف والا به شمار می‌رود.

سخنرانی ظریف در نشست بازنگری ان.پی.تی

وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در سخنانی در نشست افتتاحیه کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته ای در نیویورک به نمایندگی از جنبش عدم تعهد گفت: تداوم وجود سلاح های هسته ای بزرگترین خطری است که بشریت را تهدید می کند و تنها تضمین قطعی در برابر تهدید و یا استفاده از این سلاح های مرگبار،نابودی کامل آنها است. از این رو، خلع سلاح هسته ای کماکان اولین اولویت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باقی خواهد ماند.
وی افزود: برای تضمین تحقق اهداف معاهده و موفقیت بلندمدت آن و نیز تقویت صلح و امنیت بین المللی، لازم است مفاد معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای به صورت کامل، بدون تبعیض و متوازن اجرا گردد. این در حالی است که وضعیت اجرای برنامه اقدام مصوب کنفرانس بازنگری سال 2010 در زمینه خلع سلاح هسته ای، عدماشاعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ناامید کننده است.
وزیر امور خارجه با برشمردن برخی موارد عدم اجرای تعهدات کشورهای هسته ای گفت: این کشورها هیچ پیشرفتی در زمینه نابودی سلاح های هسته ای انجام نداده اند؛ سلاح های هسته ای همچنان در سیاست های امنیتی آنها جایگاه ویژه ای دارد؛ این کشورها ضمن نوسازی زرادخانه های سلاح های هسته ای خود، برنامه هایی نیز برای تحقیق در زمینه ساخت سلاح های هسته ای جدید دارند و کشورهای غیرهسته ای تاکنون در برابر تهدید یا استفاده ازسلاح هسته ای تضمین امنیتی موثری دریافت نکرده اند.
ظریف گفت: کشورهای هسته ای باید تحت همه شرایط جدا از استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای علیه کشورهای غیرهسته ای خودداری کنند.

در این راستا ظریف خواستار تدوین فوری یک سند حقوقی بین المللی جهت ارائه تضمین های موثر، جهانی، غیرمشروط و بدون تبعیض در باره عدم استفاده از سلاح هسته ای تحت هیچ شرایطی علیه کشورهای غیرهسته ای شد.
ظریف ضمن تأکید بر جهانشمولی معاهده عدم اشاعه افزود: ما از غیر اعضا می خواهیم که به عنوان کشور غیر هسته ای به معاهده ملحق شده و تاسیسات خود را تحت پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهند. همه کشورها باید در راستای تقویت جهانشمولی معاهده تلاش کرده و از اقداماتی که اثرات منفی برآن دارد، خودداری نمایند.
وی لزوم جلوگیری از اشاعه سلاح هسته ای را مهم دانست و گفت: هرگونه اشاعه و اشتراک سلاح های هسته ای نقض معاهده است و باید به آن پایان داده شود.
وزیر امور خارجه به حق استفاده صلح امیز از انرژی هسته ای اشاره کرد و گفت: عدم تعهد بر اهمیت اجرای کامل، موثر و غیر تبعیض آمیز ماده 4 معاهده در زمینه حق مسلم همه اعضا برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز حمایت می نماید.
وی تأکید کرد: هر کشوری در راستای نیازهای خود از حق حاکمیتی جهت تعیین سیاست های ملی در زمینه انرژی هسته ای از جمله حق مسلم توسعه چرخه ملی کامل سوخت هسته ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است. بنابراین انتخاب ها و تصمیم های هر کشور در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای باید کاملا محترم شمرده شود.
وزیر امور خارجه ضمن رد هرگونه محدودیتی در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، خواهان برداشته شدن فوری این محدودیت ها از جمله در زمینه صادرات مواد، تجهیزات و فناوری هسته ای برای استفاده های صلح آمیز گردید.

دیدار ظریف و کری در نیویورک

ظریف و کری عصر دوشنبه  با حضور هیئت بلند پایه ای از وزارت امور خارجه آمریکا و مذاکره کنندگان هسته‌ای کشورمان در اقامتگاه وزیر امور خارجه ایران در شهر نیویورک دیدار کردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از این دیدار در یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران عنوان داشت،در این جلسه ما در مورد نحوه ادامه کار صحبت‌هایی داشتیم، و ما نگرانی خود را نسبت به بحث‌های مطرح شده درداخل آمریکا به ایشان منتقل کردیم که وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد، آمریکا بر تعهدات بین المللی خود فارغ از مشکلات داخلی خود پایبند خواهد بود.
ظریف عنوان داشت در نهایت قرار شد از همین هفته با جدیت، ایران و 5+1 کار نگارش توافق نامه نهایی را شروع کند و این کار در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ وی خاطر نشان کرد البته کار نگارش توافق نامه بسیار وقت گیر خواهد بود.
جان کری نیز در این دیدار تأکید کرد در صورت دستیابی به توافق، دولت آمریکا فارغ از مشکلات داخلی خود بر اجرای تعهدات بین المللی خود نسبت به ایران پایبند خواهد بود.

وضعیت حج عمره از زبان نوش‌آبادی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره ارسال یک نامه از سوی وزارت حج عربستان و تاکید بر مجازات دو مامور خاطی فرودگاه جده گفت: خواهان عذرخواهی مستقیم، شفاف، جدی و فوری دولت عربستان از طریق مراجع رسمی و دولتی این کشور هستیم و در عین حال مجازات شدید و اشد مجازات برای ماموران خاطی فرودگاه جده را خواستاریم.
وی با بیان این که مسئولان دولت عربستان در مذاکرات مستقیم با نمایندگانی از ایران بر مجازات دو مامور خاطی تاکید کرده اند گفت : ما خواهان عذرخواهی رسمی هستیم و مجازات دو مامور خاطی کافی نیست.
نوش آبادی در عین حال تصریح کرد: از لغو حج عمره به عنوان یک سیاست دایمی استقبال نمی کنیم و به دنبال آن نیز نیستیم.
معاون وزیر ارشاد گفت: وظیفه دولت عربستان که خود را خادم الحرمین می داند آن است که امکانات، امنیت داخلی، احترام و پایبندی به اصولی که مبنای کرامت انسانی است را برای تمامی زائرین به ویژه زائرین ایرانی فراهم کند.

روایت لاریجانی از شهید مطهری

رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در همایش نسیم مطهر با بیان این که شهید مطهری برای آینده امت اسلامی و مردم ایران تلاشگر بود، گفت: وی از مبارزین و انقلابیون واقعی بود و از کسانی نبود که دلشان می خواهد از انقلاب کیسه ای برای خود پر کنند.
وی در ادامه به توفیقات شهید مطهری در عرصه های مختلف اشاره کرد و گفت: این شهید بزرگوار در سه عرصه حیات فردی، زندگی خانوادگی و عرصه اجتماعی و سیاسی توفیقات بسیاری را به دست آورد که کمتر شخصیتی در هر سه حوزه با هم به موفقیت می رسد.
داماد شهید مطهری در تبیین موفقیت های این شهید در حوزه فردی یادآور شد: ایشان در زمینه تتبعات و تلاش در آثار فاخر یک فرد استثنایی بود و زندگی وی با فرهنگ و علم توامان بود.
لاریجانی به رویکرد خانوادگی شهید مطهری اشاره کرد و گفت: ایشان در حوزه خانوادگی نیز تلاش بسیاری داشت و توانست خانواده‌ای صمیمی، روشن و دارای برنامه را تدارک ببیند؛ البته نقش همسر این شهید نیز در کسب موفقیت بسیار تاثیرگذار بود.
وی با بیان این که شهید مطهری در هدایت فرزندان، تنظیم امور خانوادگی و داشتن انسجام زحمات بسیاری را کشید، یادآور شد: همبستگی و داشتن عاطفه عمیق در خانواده مهم است و شهید مطهری از جمله افرادی بود که بدین موضوع توجه ویژه ای داشت.
وی، یکی از عوامل پیشرفت هر جامعه را توجه به خانواده دانست و گفت: یکی از دلایل از هم گسیختگی غرب فروپاشی خانواده است اما شاهدیم که ایرانیان کانون رشد و تکامل شان از خانواده نشات می گیرد.
لاریجانی بر ضرورت اهتمام به آثار شهید مطهری تاکید کرد و گفت: آنچه می تواند برای کشور یک پایه صحیح حرکت اصیل اسلامی باشد، توجه به آثار شهید مطهری است که گاهی اوقات با بیان ساده و صریح برای مردم آثاری را به نگارش درآورده است.
وی اظهار امیدواری کرد که آثار شهید مرتضی مطهری در مدارس فراگیرتر شود و تمامی آثار آن در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

ممانعت جنگنده‌های سعودی از فرود هواپیمای هلال احمر ایران

همزمان با اقدام به فرود هواپیمای حامل کمک های غذایی و دارویی ایران در فرودگاه صنعا جنگنده های متجاوز سعودی درعملیاتی برخلاف مقررات ایمنی پروازهای غیر نظامی، برج مراقبت و فرودگاه صنعا را به شدت بمباران کردند و مانع از فرود هواپیمای کمک رسان هلال احمر ایران شدند.
این هواپیما که با اخذ مجوز از مسیر کشور عمان عازم پایتخت یمن بود بدون به توجه به اخطار غیرقانونی جنگنده های سعودی با شجاعت تحسین برانگیز خلبان ایرانی به مسیر خود برای فرود در فرودگاه صنعا ادامه داد اما در لحظه آمادگی هواپیمای امداد رسان ایرانی برای فرود، تاسیسات کنترل پرواز و باند فرودگاه توسط جنگنده های سعودی بشدت بمباران شد.

استان فارس؛ مقصد شانزدهمین سفر استانی رئیس جمهور

رئیس جمهوری و هیئت همراه، روز چهارشنبه در شانزدهمین سفر استانی وارد شیراز شدند.
دکتر روحانی در اجتماع عظیم مردم شیراز در صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) گفت: من از شیراز به تیم هسته ای در نیویورک پیام می‌فرستم که به احساسات مردم و عشایر غیور فارس نگاه کنید و ببینید که مردم به مذاکره کنندگان و سیاستمداران خود عشق می ورزند و به خادمان این ملت احترام می گذارند.
حجت الاسلام روحانی افزود: امروز تیم مذاکره کننده هسته‌ای، در دل دنیای غرب از حقوق شما ملت بزرگ دفاع می‌کند و با قدرت و منطق و با استدلال حقوقی، به حول قوه الهی انشاءالله همه قطعنامه‌های نا به‌حق شورای امنیت سازمان ملل را لغو خواهیم کرد.
وی بیان کرد: در آینده‌ای نه چندان دور با حمایت مردم و رهبری در همان شورای امنیت قطعنامه‌ها را ملغی خواهیم کرد.
رئیس جمهور متذکر شد: هنر این نیست که که در گوشه‌ای پشت تریبون شعار بدهیم، بلکه هنر این است که در همان سازمان ملل قطعنامه‌ها را لغو کنیم.
دکتر روحانی ادامه داد: اگر امروز با 1+5 مذاکره می کنیم ،می خواهیم به دنیا بگوییم ،ایران اهل استدلال و منطق است و از سانتریفیوژ مهم‌تر، قدرت تیم مذاکره کننده ایرانی است و به دانشمندان هسته‌ای افتخار می کنیم و به سیاستمداران ایرانی همچنان افتخار می‌کنیم.
وی اضافه کرد:عیاران سخن سعدی و حافظ در قرون میانی، در این سرزمین رنسانس بزرگ فکری و معنوی به وجود آوردند و سعدی و حافظ نه فقط پاسدار فرهنگ و ادب بودند، بلکه درس زندگی و راه سیاست داخلی و خارجی را به ما آموختند‌.
به گفته رئیس جمهوری آن کسی که گفت آسایش دوگیتی تفسیر این دوحرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا ،یعنی حافظ شیرین سخن، خط سیاست داخلی و خارجی ما را ترسیم کرد.
وی شیراز را شهر محبت و مهمان‌نوازی معرفی کرد و یادآور شد: اگر دو نفر، پنج نفر، ده نفر کاری بر خلاف ادب در گوشه‌ای از خیابان نشان دادند آنها شیرازی نبودند و شیراز، شیرازِ محبت و صفا و برادری و احترام به بزرگان، احترام به شهیدان است و شیراز معلم و علامه بزرگ استاد مطهری را دوست دارد و به شهید بهشتی‌ها و شهید دستغیب‌ها و همه بزرگان دین و معنویت عشق می ورزد.

دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور با تبیین وظایف مسئولان، دستگاهها و عناصر مختلف مرتبط با تولید داخلی و تأکید بر مبارزه واقعی با فساد و قاچاق، خاطرنشان کردند: کلید حل مشکلات اقتصادی مردم و معضلات جامعه کارگری، نه در خارج بلکه در داخل و «تقویت و رونق تولید داخلی» است.
ایشان با تجلیل از استحکام، هوشیاری و نجابت جامعه کارگری در مقابل تحریکات مستمر داخل و خارج کشور در سه دهه اخیر، خاطرنشان کردند: مجموعه کارگری با تحمل همه سختی ها و مشکلات و تلاش بی وقفه در راه پیشرفت کشور، حقاً و انصافاً امتحان خوبی داده است و مسئولان باید این فداکاری و نجابت را با تلاش بیشتر برای حل مسائل کارگران، قدرشناسی کنند.
یشان تقویت تولید داخلی را ستون فقرات «حل مشکلات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی» برشمردند و افزودند: برخی می گویند در شرایط تحریم و فشار، رونق تولید داخلی امکان پذیر نیست، بدون شک تحریم های ظالمانه در بروز مشکلات تاثیر داشته است اما تحریم و فشار، بدون تردید نمی تواند جلوی «تلاش عمومی، سازمان یافته و برنامه ریزی شده» را برای رونق تولید داخلی بگیرد.
حضرت آیت الله خامنه‌‌ای برای اثبات ناتوانی تحریم ها در سد کردن تلاش های داخلی، به پیشرفت های شگرف ایران در زمینه صنایع نظامی، زیست فناوری، سدسازی، نانو، صنایع دانش بنیان، هسته ای و دیگر زمینه ها اشاره کردند و افزودند: در برخی از این عرصه ها، فشارهای تحریمی بسیار بیشتر بوده است اما نتوانسته در مسیر تلاش و پیشرفت نیروهای داخلی مانعی ایجاد کند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، «توجه و تمرکز بر تولید» را علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، موجب «احساس عزت و استغنای ملی» برشمردند و افزودند: استحکام ساختار داخلی قدرت از جمله در زمینه اقتصادی، موجب تقویت مذاکره کنندگان پشت میز هر مذاکره ای می شود والا طرف مقابل مدام شرط و شروط می گذارد و حرفهای مفت و بی ربط می زند.
رهبر انقلاب، با اشاره به گستردگی دستگاه‌های دولتی، دولت را بزرگترین مصرف کننده کالا خواندند و به وزیر کار تأکید کردند: در دولت اصرار و پافشاری کنید که مصارف دستگاه‌های دولتی، مطلقاً داخلی باشد و دولت هرگونه مصرف کالاهای ریز و درشت خارجی را در صورت وجود مشابه داخلی، بر خود حرام بداند.
رهبر انقلاب در زمینه ضرورت مصرف کالاهای داخلی در دستگاه‌های دولتی افزودند: دولت جلوی سهل گرایی و خدای ناکرده سوء استفاده را بگیرد.
ایشان با انتقاد از حرف زدن‌های مکرر و بی‌عملی در مقابله با فساد تأکید کردند: با «دزد دزد» گفتن، دزد از سرقت دست بر نمی دارد باید جلوی او را گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسئولان کشور، روزنامه نیستند که مدام راجع به فساد حرف بزنند آنها باید وارد عمل شوند و جلوی فساد را به معنای واقعی کلمه بگیرند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در نوعی جمع بندی از سخنانش تأکید کردند: کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است و همه باید مسئولیت‌های متفاوت خود را در تقویت تولید داخلی به عنوان «تنها راه علاج مشکلات اقتصادی»، انجام دهند.
ایشان با اشاره به کار و علاقه‌مندی دولت و حضور افراد مطلع در هیأت ویزان افزودند: انشاءالله با کار و تلاش بیشتر، مسئله تولید هم حل می شود همانگونه که ملت و مسئولان ایران، در سه دهه اخیر مشکلات بزرگتری را حل کرده‌اند.

آیت‌الله امامی کاشانی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی اقامه می‌شود.
همچنین علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به مناسبت روز کارگر در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات این وزارت‌خانه  پیش از خطبه‌ها به سخنرانی خواهد پرداخت.

captcha