حال و هوای مؤسسات قرآنی‌‌ در زمان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ‌چگونه است؟
کد خبر: 3305902
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

حال و هوای مؤسسات قرآنی‌‌ در زمان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ‌چگونه است؟

گروه مؤسسات قرآنی مردم نهاد: این روزها که مسئولان قرآنی تب و تاب برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن را دارند، مؤسسات قرآنی نیز از این قافله عقب نمانده و حال و هوای خاصی را بین‌ قرآن‌آموزان خود حاکم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سی و دومین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 25 اردیبهشت‌ماه در سالن اجلاس سران آغاز و تا 2 خرداد‌ماه‌ با حضور 85 کشور ادامه دارد.

از آنجایی‌که ‌قاریان و حافظان کشورهای مختلف طی این چند روز در کنار یکدیگر با هم به رقابت می‌پردازند، ایکنا چون گذشته و بر‌حسب رسالت قرآنی خود بر آن شده تا با تنی چند از مدیران به گفت‌وگو بنشیند و از حال و هوای این روزهای مؤسسات قرآنی باخبر شود و بررسی کند که مربیان و قرآن‌آموزان تا چه حد دغدغه حضور در این مسابقات را دارند.

در ابتدای به سراغ حسین خاکسارهرندی، مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی استان اصفهان رفته‌ایم و با بیان اینکه متسابقانی که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حضور دارند، همگی از بدنه مؤسسات قرآنی برخاسته‌اند، گفت: در مؤسسات قرآنی کلاس‌های روخوانی، روانخوانی، قرائت، ترتیل  و... با حضور اساتید برتر برگزار می‌شود که این کلاس‌ها ریشه در جلسات سنتی خانگی ‌دارند و در زمان‌های دور شاهد بوده‌ایم که از دل این جلسات قرآنی، برترین‌ها پای به عرصه مسابقات گذاشته‌اند.

وی در ادامه مطرح می‌کند: برترین‌های مسابقات قرآنی ‌از سوی هیچ نهاد دولتی تربیت نیافته‌اند بلکه از میان مؤسسات قرآنی که با همت مردم است‌، پرورش یافته‌اند و در این راستا، مؤسسات قرآنی ـ مردمی با هدف درخشش قرآن‌آموزان در آینده‌های دور در مسابقات بین‌المللی، با برنامه‌ریزی و تدوین کلاس‌های اجرایی نقش آفرینی می‌کند.

مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی استان اصفهان با بیان اینکه مربیان مؤسسات قرآنی در زمان برپایی این مسابقات، قرآن‌آموزان را از کم و کیف این جریان قرآنی، باخبر می‌کنند، اظهار کرد: مربیان قرآنی مؤسسات در استان‌ها به‌منظور بیان شیرینی این قضیه، فضایی را ایجاد می‌کنند که قرآن‌آموزان از برپایی این مسابقات هر چه بیشتر آگاه باشند.

راه‌اندازی مرکز استعدادهای قرآنی

در ادامه سید‌اسماعیل حسینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان زنجان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی این مسابقات ‌میان مؤسسات قرآنی به درستی انجام نمی‌شود، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به‌منظور آگاهی مؤسسات ‌از روند برپایی این مسابقات که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برپا می‌شود، بسیار ضعیف است و تنها افرادی در ‌مسابقات بین‌المللی اوقاف شرکت می‌کنند که از قبل با روند برگزاری و شرکت در مسابقات قرآن آگاه بودند و سازمان اوقاف و امور خیریه نتوانسته است ‌ارتباط خوبی با مردم ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه در راستای مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باید مرکز استعدادهای قرآنی در مؤسسات فعال قرآنی ایجاد شود، اظهار کرد: در مؤسسات فعال قرآنی هر استان، مراکز استعدادهای قرآنی در حوزه قرائت موضوعی، ترتیبی‌، قرائت و بر اساس حوزه‌های مسابقات، به‌منظور استعداد‌یابی و توانمند‌سازی در مدارس و مؤسسه‌های قرآنی استان‌ها راه‌اندازی شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان زنجان با اشاره به اینکه متأسفانه موضوعیت فعالیت‌های قرآنی هر سال تکراری است و به بخش کیفی مسابقات به‌طور مقطعی توجه شده است، بیان کرد: ایجاد مراکز استعدادهای قرانی به‌عنوان یک پشتیبان قرآنی محسوب می‌شود که سازمان اوقاف و امور خیریه با هم‌افزایی و تشکیل شورای سیاست‌گذاری در هر استان مبنی بر تأسیس این مراکز، زیر‌ساخت‌های را ایجاد کنند و مکانیزیمی به‌منظور اطلاع‌رسانی این مسابقات در استان‌ها صورت گیرد.

‌سازمان اوقاف باید هم‌افزایی و شورای سیاست‌گذاری در هر استان تشکیل دهد و مدیران را اجازه کار ندادند که بتوانند مبلغ این مسابقات شوند و باید زیر‌ساخت‌هایی ایجاد شود که مؤسسات هم روی کار بیایند و در مسابقات فقط اوقاف اطلاع‌رسانی می‌کند و در استان هیچ مکانیزمی برای این مسئله تعریف نشده است.

ارجاع قرآن‌آموزان به شبکه قرآن

محمد الهی، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه مؤسسات قرآنی می‌توانند در زمینه مسابقات قرآنی در حوزه اطلاع‌رسانی موفق باشند، گفت: مربیان مؤسسات قرآنی می‌توانند در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی از چگونگی این مسابقات بین‌المللی قرآن کریم‌، قرآن‌آموزان را به شبکه قرآن ارجاع دهند و د‌ر این زمینه صحبت‌هایی با قرآن‌آموزان داشته باشند.

وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی به تنهایی از ظرفیت قاری‌پروری‌ خوبی برخوردار نیستند، افزود: مؤسسات قرآنی، ظرفیت قاری‌پروری را به تنهایی نداشته و در این جریان ‌نمی‌توانند تنها حرکت کنند و باید پشتوانه‌ای از جلسات ثابت قرآنی را داشته باشند.

‌مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان خراسان جنوبی در ادامه تصریح کرد: افرادی که ‌از توان بالایی در مؤسسات برخوردار هستند می‌توانند در جلسات ثابت هفتگی که در برخی مؤسسات فعال استان برپا می‌شوند، حضور پیدا کنند و به نوعی با تمرین در منزل از طریق لوح‌های صوتی بتوانند با تلاش و همت در آینده ‌به این مسابقات راه یابند.

captcha