هنجارشکنی‌هایی که به ریزش مخاطبان اشعار دینی منجر می‌شود
کد خبر: 3308119
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
براتی‌پور:

هنجارشکنی‌هایی که به ریزش مخاطبان اشعار دینی منجر می‌شود

گروه ادب: شاعر پیشکسوت آئینی کشورمان با بیان اینکه شاعران نباید به هنجارشکنی‌های بی‌مورد بپردازند، اظهار کرد: برخی با هنجارشکنی‌های بی‌مورد و بدون پشتوانه علمی به ساختار ادبی شعر دینی لطمه می‌زنند که این امر به کم شدن مخاطبان این اشعار منجر شده است.

عباس براتی‌پور، شاعر و داور جشنواره شعر دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر نقش دفاع مقدس و ادبیات آن بر ایجاد وحدت هر چه بیشتر میان تمام ایرانیان عنوان کرد: معمولاً شاعر متأثر از زمان خود است و از سوی دیگر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عرصه پیوند فرهنگ‌های دینی و ملی بوده که توانسته زمینه‌ساز خلق آثار متعهدانه با ادبیاتی خاص باشد.
این شاعر پیشکسوت اظهار کرد: پیش از جنگ تحمیلی با برخی تضادها در اندیشه‌های شاعران مختلف مواجه بودیم که برخی مخالف صرف اشعار ملی‌گرایانه بودند و آن را در تقابل با دین می‌دانستند و گروهی نیز دم زدن از دین را احتجار می‌نامیدند و گرایش‌های صرف ملی و ایرانی داشتند. با وقوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حضور یکپارچه اقشار مختلف از ادیان و مذاهب گوناگون در یک مبارزه ملی و دینی، ادبیات نیز تحت تاثیر قرار گرفت و شعر آئینی با رویکرد ملی و دینی در کنار هم خلق شد.

بیشتر نقدهای ادبیات دینی مغرضانه هستند

براتی‌پور همچنین بر لزوم نقادی منصفانه آثار ادبی دینی تاکید کرد و گفت: متاسفانه بیشتر نقدهای رایج مغرضانه و بدون اطلاعات جامع است. هر اثر را می‌توان پس از انتشار یا با وقفه‌ای زمانی نقادی کرد و آنچه اهمیت دارد برخورداری ناقد از اطلاعات وسیع و داشتن نگاهی منصفانه به اثر است.
این کارشناس ادبی همچنین عنوان کرد: شعر دینی قاعده و قانون خاص خود را دارد و نباید شاعران به هنجارشکنی‌های بی‌مورد بپردازند. متاسفانه برخی با هنجارشکنی‌های بی‌مورد و بدون پشتوانه علمی و فنی به ساختار ادبی شعر دینی لطمه می‌زنند که این امر به کم شدن مخاطبان این اشعار منجر شده است.

captcha