معیارهای رتبه‌بندی مراکز آموزشی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
کد خبر: 3308466
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
در گفت‌و‌گو با علی گزنی مطرح شد:

معیارهای رتبه‌بندی مراکز آموزشی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

گروه دانشگاه: معاون پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در مقوله داده‌ها برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشورهای اسلامی از داده‌های اطلاعاتی استنادی بین‌المللی بهره برده‌ایم که مورد وثوق کشورهای اسلامی و تمام دنیا بوده‌اند.

علی گزنی، معاون پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به نحوه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام توسط این مرکز گفت: رتبه‌بندی ما از مراکز آموزشی و پژوهشگاه‌های کشورهای اسلامی بر اساس استاندارد بین‌المللی «برلین» انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: این استاندارد در سطح دنیا برای رتبه‌بندی مورد استفاده است و نظام‌ها برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی باید از این استاندارد تبعیت کنند.
گزنی سه شاخص کلی را برای رتبه‌بندی در استاندارد برلین بشمرد و گفت: اول اینکه اعتبار داده‌هایی که رتبه‌بندی بر اساس آن انجام می‌شود. دوم رتبه‌بندی‌ها دارای شفافیت باشند یعنی بر اساس چه شاخص‌ها و معیارهایی رتبه‌بندی انجام می‌شوند و این معیارها در روش‌شناسی ارائه و بررسی می‌شوند. سومین مورد شاخص‌ها و داده‌های استفاده شده برای رتبه‌بندی با اهداف رتبه‌بندی مرتبط باشد.
وی اضافه کرد:  ما در مقوله رتبه‌بندی، کلیه نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی و سیاست‌های کلان علم و فناوری که توسط مقام معظم رهبری بیان شده است را مطالعه کردیم. این درحالی است که سیاست‌های کلان هم نیازهای بومی و اسلامی را پوشش می‌دهد و هم مسیر بین‌المللی شدن را درنظر گرفته است. ما با در نظر گرفتن این دو بحث رتبه‌بندی را انجام داده‌ایم.
معاون پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه گفت: در مقوله داده‌ها برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از داده‌های اطلاعاتی استنادی بین‌المللی بهره برده‌ایم که مورد وثوق کشورهای اسلامی و تمام دنیا بوده‌اند.

رتبه‌بندی 600 مرکز آموزشی و پژوهشی در کشورهای اسلامی
گزنی با بیان اینکه بازه زمانی رتبه‌بندی یک بار در سال انجام می‌شود، افزود: ما رته‌بندی را برای 50 کشور اسلامی و 600 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی انجام می‌دهیم و نتایج آن بر سایت iur.isc.gov.ir قرار می‌گیرد. آخرین رتبه‌بندی بهمن‌ماه سال 93 اعلام شد و 50 هزار نفر از آن بازدید کردند که از این میان هیچ اعتراضی به این نتایج اعلام نشد.
وی در تشریح هدف اعمال رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشورهای اسلامی گفت: ایران و دیگر کشورهای اسلامی درصدد ایجاد مرکزی برای ثبت مقالات علمی و پژوهشی نخبگان خود بودند تا امکان رتبه‌بندی و ارزش‌گذاری مولفه‌های مختلف تولید علم میسر شود و ما با ایجاد این ظرفیت امکان دسترسی محققان را فراهم کردیم.

شبکه‌ای از اطلاعات علمی بین‌المللی فراهم شده است
گزنی اضافه کرد: با انجام این کار امکان شناسایی میزان پیشرفت مراکز و آشنایی با نقاط قوت و ضعف و بهبود شرایط علمی آن ایجاد شد. ما شبکه‌ای از اطلاعات علمی را فراهم کردیم تا محققان جهان اسلام به دیگر یافته‌های دسترسی ‌پیدا کنند.
به گفته وی مقالات و پژوهش‌ها محققان کشورهایی همچون مالزی، عراق، اردن، عربستان، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکیه، سوریه، کویت، لبنان، مصر و...گردآوری شده است. علاوه بر کشورهای اسلامی نشریه‌هایی از کشورهای آمریکا و کانادا هم در این مرکز قابل دسترسی است.
گزنی با بیان اینکه شاخصی برای رتبه‌بندی مراکز آموزش و پژوهشی توسط هیئت علمی  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام طراحی شده است، گفت: با وجود چنین شاخصی دیگر نیازی به طراحی برای هر کدام از مراکز علمی و پژوهشی نیست.
معاون پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در پایان سخنان خود گفت: میزان مرجعیت علمی دانشگاه‌ها، موفقیت دانشگاه‌ها در دیپلماسی علمی، میزان بهره‌وری دانشگاه‌ها از نظر تولیدات علمی و مقدار اثرگذاری اقتصادی، چهار شاخص تعریف شده از سوی ما برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهان اسلام هستند.

captcha