گزارش ایکنا از برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری «قرآن و هنر» در شیراز
کد خبر: 3310784
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳

گزارش ایکنا از برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری «قرآن و هنر» در شیراز

گروه هنر: مراسم اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» به‌همت جهاد دانشگاهی فارس و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مراسم اختتامیه جشنواره سراسری قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» به‌همت جهاد دانشگاهی فارس و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور عصر دیروز، 12 خرداد با معرفی آثار برگزیده در شیراز برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مسعود رستگار، رئیس جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تقریباً تمام کارهای فرهنگی ما با محوریت قرآن پیش می‌رود، افزود: مصادیق متعددی برای این مسئله وجود دارد که یکی از آن‌ها وجود خبرگزاری قرآنی جهاد دانشگاهی است که روزانه اخبار قرآنی استان را رصد کرده و پوشش می‌دهد.
رستگار با یادآوری اینکه در سایر حوزه‌های قرآنی نیز تلاش‌های متعددی در جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد، گفت: یکی از کارهایی که از حدود یکسال پیش مدنظر قرار گرفت این بود که بتوانیم توانایی و تخصص و علاقه‌مندان هنرمندان دانشگاهی را در مسیر قرآن ساماندهی و جهت دهی کنیم و به واسطه همین هفت موضوع قرآنی در سطح کشور مطرح ش که دو موضوع آن را در استان فارس پیگیری می‌کنیم.
رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس، یکی از این موضوعات بحث برگزاری جشنواره شهود قدسی برشمرد و گفت: شیراز مهدد فرهنگ، هنر و ادبیات است لذا ما نیز کارهای هنری قرآن محور را مدنظر قرار دادیم ضمن اینکه در آینده نزدیک دومین جشنواره قرآنی خود را در شیراز برگزار خواهیم کرد.

آمادگی اجرای برنامه‌های هنری قرآنی متعدد داریم
رئیس جهاد دانشگاهی فارس خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان مبنی بر اینکه جشنواره قرآن و هنر دو سال و یا سالانه برگزار شود، ما آمادگی داریم که در ایام سال به ویژه مناسبت‌های پرمیمنت، برنامه‌های خوبی اجرا کنیم که نتیجه حضور تمام اقشار جامعه از جمله هنرمندان عرصه قرآنی باشد.
بنا بر این گزارش، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این همایش با بیان اینکه قرآن مجید تنها کتابی است که لفظ و معنای آن از ناحیه خداوند صادر شده است، گفت: قرآن با این خصوصیت، ویژگی‌هایی دارد که شاید برای هنرمندان توجه به این ویژگی‌ها خالی از لطف نباشد.

تشریح ویژگی‌های قرآن
وی افزود: نخستین ویژگی قرآن مجید، اصالت است که واسطه‌ای در بین نبوده و از مبدا فیض ازلی آیات و کلمات قرآن صادر شده است و مرجع اصلی تمامی معارف دینی، قرآن مجید است و بازگشت صحت و سقم سخنان پیامبر(ص)، همچنین سخنان منتسب به پیامبر(ص) وائمه هدی باز هم قرآن مجید است که فرمودند هرچه می‌گوییم دلیل آن را از قرآن از ما بخواهید و اگر سخنان ما با قرآن مطابق بود آن را بپذیرید.
آیت‌الله ایمانی، دومین ویژگی این کتاب آسمانی را مصونیت از تحریف محتوایی و ظاهری دانست و گفت: یعنی نه معنای آن دچار تغییر شده و می‌شود و نه کم و کاستی در عبارت‌ها ایجاد شده و یا حرفی و کلمه و جمله‌ای بر آن افزوده شده است.
به گفته وی، ویژگی سوم قرآن مجید، جامعیت است و تمام مسائلی که به هدایت انسان‌ها بازگشت می‌کند در این کتاب آسمانی وجود دارد و در حقیقت «... تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ ...؛ ... این کتاب را که روشنگر هر چیزى است...» (آیه 89 سوره نحل) است و بیانگر تمام نیازهای انسانی در عرصه هدایت، نجات و سعادت اوست.
وی با بیان اینکه قرآن کریم دارای بطون و لایه‌های متعدد و گوناگونی است، به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت:  پیامبر خدا(ص) فرمودند قرآن مجید ظاهر و باطند دارد و باطن هم بواطنی دارد لذا فضای حرکت کردن و تحقیق کردن و پژوهش داشتن در عرصه‌های مختلف در این کتاب آسمانی برای همیشه باز است.
آیت‌الله ایمانی عنوان کرد: قرآن با این ویژگی‌های مختصری که اشاره شد مطمئن‌ترین و جامع‌ترین منبع برای همه دوره‌های زندگی انسان است که هر قدر در آن دقت شود باز جای دقت بیشتری است و تحقیق بیشتری را می‌طلبد اینجاست که ما می‌توانیم از این قرآن خیر دنیا و آخرت خود را کسب کنیم و نه تنها آخرت که قرآن فقط کتاب آخرت و جهان بازپسین نیست بلکه کتاب زندگی است و سبک زندگی ما را در این جهان ترسیم می‌کند.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر مردم ایمان و تقوایشان، عمل به قرآن و بر کتاب آسمانی‌شان محکم و استوار باشند از برکات آسمان و زمین در زندگی دنیا متنعم می‌شوند بنابراین ما برای انتقال مفاهیم بلند قرآن باید از بهترین ابزار ممکن در طول حیات و زندگی بشر استفاده کنیم و هیچ محدودیتی برای انعکاس مفاهیم بلند قرآن به اشکال مختلف و هنرهای گوناگون که لازمه فهم بهتر قرآن مجید است در این رابطه نیست.

تبیین رمز مانایی هنرمندان بزرگ در طول تاریخ
آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کرد: ما امروز اگر می‌بینیم در میان شعرا حافظ و سعدی سرآمد دیگران هستند چون شعرشان به قرآن وصل شده و با آیات قرآن مخلوط و ممزوج شده است و این پیوند شعر و قرآن، شعر آن‌ها را پایدار ساخته و همانند قرآن که بطونی دارد گرچه تشبیه غلط است اما برای نزدیک شدن مطلب به ذهن عرضه می‌دارم آنچه در شعر حافظ از بطن و لایه‌های مختلف برگرفته می‌شود، نشئت گرفته از تعمقی است که حافظ در آیات قرآن داشته و به شعر او لایه‌ها داده است.
وی تأکید کرد: امروز نیاز داریم در مقابل این امواج طوفنده انحراف و ابتذال که جامعه ما را از مسیر انسانیت و ارزش‌های والای الهی دور می‌سازد، بتوانیم قرآن را در قالب‌های قابل پذیرش برای جامعه مطرح کنیم و اینکه جهاد دانشگاهی در این عرصه ورود پیدا کرد و دانشجویان ما به این دعوت لبیک گفته‌اند و 2 هزار و 630 اثر در ارتباط با این دعوت پاسخ گفته شده است یعنی تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان صاحب هنر، دغدغه قرآنی دارند که هنرشان را در قالب آیات قرآن منعکس کنند و به این هنر اعتبار بخشند و جاودانگی دهند و امیدوارم این کار تداوم داشته و کیفیت کار افزایش و برنامه‌ریزی‌های آینده بهتر از امروز باشد.

دروازه قرآن همیشه نماد شیراز بوده و خواهد بود
آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کرد: نماد شهر شیراز دروازه قرآن بوده و هست گرچه در گذشته حتی این دروازه را تخریب کردند و از بین بردند که نماد شهر شیراز قران نباشد اما متوکلین آن روزگار خودشان دوازه قرآن را به همان نحو سابق بازسازی کردند و امروز هم باز دست‌هایی در کار است که نقش این نماد از شهر شیراز گرفته شود اما امیدواریم آن حقیقتت قرآنی که در درون شهر شیراز است و به عناوین مختلف این حقیقت تبلور پیدا کرده و خودش را در جای جای این شهر نشان داده است، در آینده هم شیراز به عنوان شهر قرآن و قطب قرانی در عرصه‌های مختلف باشد.
به گزارش ایکنا، در ادامه سیدمحمد احمدی، استاندار فارس نیز جهاد دانشگاهی را ثمره شیرین انقلاب اسلامی دانست که در عرصه‌های مختلف فعالیت دارد، افزود: شاهکار عرصه فرهنگی خدمت و فعالیت‌های قرآنی است که این نهاد انقلابی به این مهم پرداخته است و لازم است که قدردانی شود.

جشنواره سراسری «قرآن و هنر» به‌صورت گسترده‌تر تداوم پیدا کند
استاندار فارس با اشاره به برگزاری جشنواره سراسری «قرآن و هنر» تأکید کرد: چنین حرکت‌ها گسترده‌تر و پربارتر تداوم پیدا کند و همه ما موفق شویم از زحمات جهاد دانشگاهی استفاده کنیم و بهره بگیریم.
وی با تأکید بر اینکه قطعاً آیات قرآن روشنی‌بخش است و این کتاب آسمانی در آخرت هم دستگیر ما خواهد شد، گفت: هنری که قرآنی باشد ماندگار خواهد شد و طبعاً هرچه بیشتر و عمیقتر به مفاهیم و معانی قرآن توجه کنیم و هنرمان را از قرآن بگیریم و مفاهیم قرآنی را در قالب هنر عرضه کنیم ماندگاری آن بیشتر خواهد بود و اثربخشی آن هم در زندگی انسان بیشتر است.

قرآن، سرچشمه تمام هنرهای اسلامی است
این گزارش می‌افزاید، محمدرضا خالصی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس و دبیر این جشنواره نیز با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی هم هنر افاضه است، گفت: هنر اسلامی منشأیی بزرگ و دریایی زخار به نام قرآن مجید دارد که همه هنرمندان اسلامی از آن بهره برده‌اند البته می‌توان گفت که کتب مقدس همیشه مورد توجه هنرمندان بوده‌اند به عنوان مثال بهشت گمشده میلتون مقتبس از تورات است و کارهای دانته، داستا یوسکی، پوشکین، تولستوی، الیوت از انجیل مقتبس است و یا پوشکین معروف‌ترین شاعر روس که بنیانگذار زبان ادبی معاصر روس است و به شکلی معیارسنجش زبان و ادبیات روس به شمار می‌رود، متأثر از قرآن است.
دبیر جشنواره سراسری قرآن و هنر با بیان اینکه شیراز از قدیم شهر قرآن بوده است، خاطرنشان کرد: ابن بطوطه جهانگرد و سیاح بزرگ اسلامی که کواچکفسکی می‌گوید ابن بطوطه، راستگوترین جهانگرد جهان است در زمان شاه ابواسحاق اینجو یعنی در جوانی حافظ به شیراز آمده و در سفرنامه‌اش می‌گوید او با اینکه مراکشی است و عرب زبان و تمام جهان اسلام آن روز را گشته است معتقد است که قاریان قرآن شیراز ممتازترین و بهترین و خوش صداترین قاریان جهان آن زمان بودند.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جشنواره سراسری قرآن و هنر اشاره کرد و گفت: این جشنواره از یکسال پیش شروع به کار کرده و از آبان ماه دبیرخانه خود را راه انداخته است.

ارسال 2630 اثر به دبیرخانه جشنواره
وی با بیان اینکه سایت جشنواره به آدرس www.shohoodeghodsi.ir از ابتدای فراخوان راه اندازی و فعال و به روز شده است، افزود: 2630 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از این تعداد 840 اثر در بخش عکس، 306 اثر خوشنویسی، 300 اثر نقاشی و 1184 اثر گرافیک هستند.
خالصی با اشاره به اینکه در مرحله اول داوری 400 اثر انتخاب شدند و به مرحله دوم داوری راه یافتند، گفت: کمیت کارها بسیار ارزشمند بود و کیفیت آثار نیز از سطح دانشجویی بالاتری بوده است و از این میان حدود 250 اثر به نمایشگاه‌های جشنواره راه یافتند.
این نویسنده عنوان کرد: نگارخانه وصال میزبان آثار نقاشی، نگارخانه ترنج خوشنویسی در رشته‌های خط نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، نقاشی خط، نگارخانه بیدبن عکس، نگارخانه مانی و حوزه هنری بخش گرافیک شامل رشته‌های تصویرسازی، لوگوتایپ و پوستر این جشنواره هستند.
وی، گستره جغرافیایی این جشنواره را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، حوزه هنری فارس، انجمن هنرهای تجسمی و سنتی فارس، دانشگاه هنر شیراز، مدیران و مسئولان نگارخانه های مانی، بیدبن، ترنج و وصال ما را در برگزاری این جشنواره یاری دادند.
به گزارش ایکنا، در ادامه این مراسم بیانیه هیئت داوران قرائت شد که در این بیانیه آمده است: «قرآن مجید، گنجینه زَخّار و همیشه مانای اندیشه بشری است، که تا همیشه جان و دل آدمیان را مُطّرا و مُنّور می‌کند و هنر ناب از آن سرچشمه می‌گیرد.
هنرمند هنرِ دینی، با روحی عالی، ظرایف و دقایق جان آدمی را می‌کاود و در می‌یابد، که آنها ذاتی‌اند و از استعداد درونی و فطرت پاک آنها سرچشمه می‌گیرد.
هنرمند هنر قرآنی، در زمینه قالب هنر خویش، و هم در برابر محتوای آن، خود را متعهد می‌بیند و می‌داند. در هنر قرآنی، تمامی اثر، لبریز از خلاقیتِ هنری، مضمون عالی و تعالی بخش، بیش بَرَنده و فضیلت‌ساز است.
آنچه در هنر قرآنی بیش از هر چیز مورد توجه است این است که، این هنر در خدمت شهوت، خشونت، ابتذال و استحاله هویت انسانی نیست، و هنری آرمان‌گرا محسوب می‌شود؛ و این آرمان‌ها همان اهدافی است که سعادت انسان‌ها و حقوق معنوی و اعتلای زیستی آنها را با تقوا و پارسایی و عدالت اجتماعی شکل می‌دهد. کوتاه سخن، هنر قرآنی عشق است و شیدایی و دلباختگی در مقابل جانان.
هیئت داوران جشنواره شهود قدسی، ضمن تقدیر و تشکر از طراحان، برگزارکنندگان و دست اندرکاران این جشنواره، که بستری برای ایجاد تعالی هنر قرآنی ایجاد کرده و فضای دانشگاه‌های کشور را بدین مهم سوق داده‌اند، بر این باور است که باید این فضای مقدّس با تاکید، همت، پشتکار و پشتوانه بیشتری مدنظر قرار گیرد.
هیات داوران، با توجه به کثرت کارهای رسیده به جشنواره، و استقبال بسیار خوب دانشجویان از این فضای معنوی، ضمن تقدیر و تشکر از همه شرکت‌کنندگان، بر این باور است که کمّیت بالای حضور این عزیزان، نقطه قوّت ارزشمندی برای ادامه حیات جشنواره در سال‌های دیگر خواهد بود. کیفیّت آثار نیز در این جشنواره قابل اعتنا و اتّکا است؛ و بر این اساس این رویداد هنری را ارج می‌نهد و بر این باور است که این رویداد می‌تواند با همّت مسئولین فرهنگی و هنری کشور پرقدرت‌تر، توانمندتر و پر بارتر شکل گیرد و نقطه قابل اتّکائی در هنر قرآنی کشور محسوب شود».
هیئت داوران اولین جشنواره دانشجویی تجسمی قرآن و هنر «شهود قدسی» شامل قاسم اَحسَنت، شهریار اسدی، بهزاد اَشکَر، مهدی امیدبخش، سجاد آورند، حامد پورزرّین، علی اکبر جهانگرد، علی‌رضا خاکپور، عبدالرضا فتحی، بهمن فَیزابی، مجتبی ملک زاده بودند.
یادآور می‌شود، پایان بخش این مراسم معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده هر بخش بود.

captcha