نظر استاد مروت درباره تلاوت فینال حسن دانش و قاری مصری + فیلم
کد خبر: 3313115
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳

نظر استاد مروت درباره تلاوت فینال حسن دانش و قاری مصری + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: طرح این پرسش که چرا هرساله نماینده ایران مقام اول را در مسابقات بین‌المللی کشورمان کسب می‌کند، همچنان باقی است.

پس از پایان رقابت‌های سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران(25 اردیبهشت تا 2 خردادماه 94)، مجدد این پرسش که چرا هرساله نماینده ایران مقام اول را کسب می‌کند در بسیاری از محافل بر سر زبان‌ها افتاد. البته این پرسش توسط برخی از داوران و قاریان بین‌المللی پاسخ داده شد که نظرات مثبت و منفی را در برداشت.

طی هفته گذشته استاد محمدتقی مروت، از پیشکسوتان و مسلط به علم قرائت قرآن که استاد بسیاری از اساتید مطرح و فعلی کشورمان است و سابقه آشنایی با بسیاری از قاریان متقدم مصری را دارد نظر خود را درباره تلاوت‌ «حسن دانش»، نفر اول و «محمود عبدالباسط محمد عبدالرحمن»، نماینده کشور مصر و نفر دوم به صورت کوتاه در اختیار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) قرار داد. گفتنی است که وی نظر خود را صرفاً با شنیدن تلاوت‌های مرحله فینال بیان کرده است. در ادامه نظر محمدتقی مروت را می‌خوانید:

«خدا رحمت کند قاریان عصر طلائى تلاوت قرآن مصر، نظیر مرحوم استاد مصطفى اسماعیل ـ که تکرار آن به عقیده من به آسانى میسر نخواهد بود ـ ایشان قرآن را پرتوان، پراشتیاق و حرارت، پرجنب و جوش و سراسر با معنا تلاوت مى‌کرد، اما این قاری جوان مصری، مانند آن است که تازه از خواب بیدار شده باشد، بسیار سست و ناتوان مى‌خواند و بویژه فواصل وقوفش میان آیات آن قدر، طولانى است مانند این که قرار است در آن جلسه دو ساعت قرآن بخواند. از نظر رعایت قواعد تجوید هم ضعیف است و مقامات را هم بطور صحیح و مدون اداء نمى‌کند. تنها امتیازى که دارد لهجه مصرى ایشان است که مى‌تواند امتیازى براى او محسوب شود. در صورت استماع تمامی تلاوت‌ها، مجال قضاوت بهترى فراهم خواهد بود. چیزى که نظر بنده را جلب کرد، سکوت‌هاى طولانى قارى مصرى بود که على الظاهر براى جلوگیرى از خستگى صدایش بود.

اما در مورد قارى ایرانى، ایشان من حیث المجموع از قارى مصرى بسیار بهتر تلاوت کرد و تنها نقص ایشان، ناپختگی، دستپاچگى و فرازهاى بى‌مورد بود و اگر بنده بخواهم به دو بزرگوار رأى دهم، قارى ایرانى از ۱۰۰، ۹۵ و قارى مصرى از ۱۰۰، ۶۵ امتیاز به دست مى‌آورد».

تلاوت نهایی «حسن دانش» در مسابقات بین‌المللی قرآن + فیلم

تلاوت نماینده مصر در مرحله پایانی مسابقات بین‌المللی + فیلم

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
حسین
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۳ - ۱۱:۴۳
0
2
نظر استاد جالب و در جای خود محترم است
ولی تفاوت 30 نمره ای هم بسیار عجیب می نماید!!
سیداحمد مقیمی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۳ - ۱۵:۱۱
0
2
با تشکر از استاد کبیر جناب مروت دوستانیکه بعضا مغرضانه فرمایشات استاد ابوالقاسمی رو به باد انتقاد گرفته بودند لطفا استغفارکنند
محمد کاکاوند
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۳ - ۲۲:۰۰
1
1
نظر استاد مروت مورد احترام است ولی اینقدر تفاوت نیز وجود نداشت. به لحاظ اجرای تلاوت با توچه به چهارچوب های مسابقات دوست عزیزمان جناب آقای دانش رنبه برتر را کسب کردند ولی به لحاظ هنر تلاوت و تسلط به مجلس، قاری مصری باتجربه تر بود.
محمد تقى مروت
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ - ۰۴:۳۲
0
2
بنام خدا
تو مو می بینى و من پیچش مو، تو ابرو من اشارت هاى ابرو
فرزند عزیز جناب حسین آقا؛
سلام الله علیکم و رحمته و برکاته، و بعد:
بنده حدودًا ۶۰ سال است که با کلام پاک خدا محشور هستم و اتفاقات قرآنى که در زندگى من رخ داده، بدون هیچ اغراقى تصور نمى کنم براى کسان دیگرى اتفاق افتاده باشد. سالیان دراز با قاریان بزرگ مصرى در عصر طلائى تلاوت قرآن در مصر نشست و برخواست داشتم.
یک تلاوت سالم باید تمامى عناصِر تلاوت از قبیل تجوید، وقوف، فصاحت، بلاغت، و غیره را در بر داشته باشد. متأسفانه قاریان قرآن مجید این روز ها از تلاوت قرآن فقط ازمقامات و نفس طولانى (که اغلب زائیده تنفس حرام در حالت وصل است)، پیروى مى کنند اما در اجراى احکام تجوید داراى مشکلات فراوان مى باشند. مثلًا تلفظ نادرست برخى از حروف عمومًا حرف ضاد که آن را مانند یک دال مفخم اداء مى کنند و «ها» هوّز را از مخرج خا، و اخیرًا حرف جیم را مانند گاف فارسى تلفظ مى کنند و بسیارى از مشکلات دیگر. در تلاوت قارى مصرى کنونى تمطیط ها و تَلَقُّم هائى شنیده مى شد که از آسیب هاى جدى در تلاوت قرآن بخصوص در یک مسابقه جهانى تلقى مى شود. در تلاوت قارى مصرى شیوائى، فصاحت، بلاغت، گویائى، رسائى، حرارت، جنب و جوش و پویائى که مستمع را به وجد و طرب قرآنى و کرنش در برابر عظمت کلام خدا وادار سازد شنیده نشد، ولى بالعکس تلاوتى کسل کننده ارائه کرد. از طرفى چون ایشان مصرى هستند و ما ایرانیان به مصرى ها علاقه داریم با این قارى عطوفت نشان دادیم و وى را زیاده از حد تشویق مى کردیم. ولى حق را باید گفت و از آن تبعیت کرد. در این مقوله صحبت بسیار است ولى فرصت بسیار کم. شما را در سایه تعالیم قرآن مجید و اهل بیت عصمت و طهارت به خدا مى سپارم.
محمد تقى مروت- کانادا
محمد تقى مروت
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ - ۱۰:۲۱
0
2
بنام خدا
در قضاوت بنده پیرامون تلاوت قارى ایرانى استاد حسن دانش و استاد مصرى محمد عبدالباسط
یک اشتباه بزرگ از جانب بنده رخ داد که براى آن، از همه کسانى که بدانان ظلم شده بود پوزش مى طلبم و به خطاى خود اعتراف مى کنم، زیرا «الإعتراف بالحق فضیله». این اشتباه در نگارش نامه رخ داد و بجاى عدد ۸۵ عدد ۶۵ چاپ شده بود که نا درست، نا بجا و لغزش قلم بود. نخست براى این کژباورى غیر عمدى از درگاه خداوند متعال طلب مغفرت مى کنم و سپس از کسانى که بدانان ظلم شده پوزش مى طلبم.
محمد تقى مروت
کانادا
علی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ - ۱۲:۱۴
2
0
جناب استاد مروت
اگر خود استاد مصطفی اسماعیل هم دراین مسابقات با این چارچوبهای داوری واین داوران!شرکت می کرد قطعا از قاری ایرانی رتبه اش پایینتر بود
عبدالله گودرزی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ - ۱۵:۰۷
0
2
شاید فضای مسابقات برای قاری ایرانی استرس آلود تر بوده باشد.
چرا که مردم از نماینده خودمان آن هم در کشور خودمان انتظار اولی دارند.
مطمئنا اگر ایشان اراده بر مجلسی خواندن داشتند در این امر توانا بودند.
اجرای هنری و مسلط مختص فضای مسابقات و آیین نامه ما نیست.
ضمنا پشت کامپیوتر نشستن و نظر دادن شاید برای برخی آسان باشد ولی فضای مسابقات بسیار سنگین و سخت است و چه بهتر که ابتدا خودمان را دقایقی در محیط مسابقه فرض کنیم و سپس نظر دهیم.
با تشکر از نظر دقیق و به جای آقای مقیمی
رمضانی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ - ۱۶:۴۸
0
2
درود بر استاد مروت
ثاقبه
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۳۰ - ۱۷:۰۶
0
2
به محضر استاد ارجمند عرض سلام و ادب دارم. حقیر شش سال است در زمینه تلاوت مفهومی (معنا محور) پژوهش میکنم و منتظر فرصتی هستم تا شما را زیارت نموده و از رهنمودهای حضرتعالی نیز بهرمند گردم. مؤید و محفوظ باشید.
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۱۰ - ۱۰:۴۳
2
0
سلام جناب مروت: هرچندكه جنابعالي پيشكسوتين و احترامتون برديگران محفوظ ولكن بايد بپذيريم كه تلاوت سي سال قبل با امروز خيلي متفاوت شده قديم بهترين قاريان ما نهايتا" مقلد خوبي بودند اما امروز قاري بايد
هنرمند خوبي باشه تا بتونه چند كلامي تلاوت كنه و عموما" تجويد رو رعايت مي كنند و با فن قرائت آشنايي كامل رو دارند..
captcha