جزئیات برگزاری مسابقات سراسری قرآن ورزشکاران و جوانان
کد خبر: 3317731
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

جزئیات برگزاری مسابقات سراسری قرآن ورزشکاران و جوانان

گروه فعالیت‌های قرآنی: جزئیات برگزاری دومین دوره مسابقات سراسری قرآن ورزشکاران و جوانان کشور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از آنجا که فلسفه وجودی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی وزارت ورزش و جوانان در ساحت قرآن کریم به تعمیق باورهای دینی جوانان و ورزشکاران است، تلاش در جهت مستحکم کردن پیوند آنان با قرآن و تربیت اسلامی براساس سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) امری مهم و ضروری است.

در این راستا، وزارت ورزش و جوانان در نظر دارد با هدف ارتقای دانش و سلامت دینی، دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جوانان و ورزشکاران کشور را برگزار کند.

رشته‌ها و بخش‌ها

این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان برگزار خواهد شد و آئین نامه داوری بعد از ثبت نام به شرکت کنندگان تحویل داده می‌شود.

سهمیه هر شهرستان به مسابقات استانی یک نفر و از استان به مرحله کشوری برای هر رشته یک نفر است.

شرکت‌کنندگان مجاز به شرکت در یکی از رشته‌های شفاهی(حفظ، قرائت و اذان) و یکی از رشته‌های کتبی(حفظ احادیث موضوعی و مفاهیم آیات موضوعی) هستند و تمامی شرکت‌کنندگان در رشته‌های یاد شده می‌توانند در رشته «دل نگاشته» آثار خود را ارسال  کنند.

در این بخش، تبصره‌ای برای شرکت‌کننده ارائه شده است که محفوظات حافظ باید پیوسته بوده و در غیر این صورت مشتمل بر دو بخش مساوی باید باشد.

مفاهیم(فهم زبان قرآن)

در بخش مفاهیم (فهم زبان قرآن) جلد 1 برای مسابقات استانی و جلد 1 و 2 برای مسابقات کشوری خواهد بود.

حفظ آیات موضوعی با تفسیر

در بخش حفظ آیات موضوعی، ملاک حفظ آیات و خلاصه تفسیر مندرج در کتابچه‌‌ای است که به هنگام ثبت نام تحویل شرکت کننده داده می‌شود.

حفظ احادیث موضوعی

در بخش احادیث موضوعی ملاک حفظ احادیث و ترجمه موضوعاتی  است که به هنگام ثبت نام کتابچه آن تحویل شرکت‌کننده داده می‌شود.

کلیات بخش کتبی

این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان به صورت استانی و حضوری و از طریق آزمون کتبی برگزار می‌شود و نفر اول آن به مسابقات کشوری اعزام خواهد شد.

مسابقات کشوری در دو مرحله مقدماتی(کتبی) و مرحله پایانی(شفاهی) برگزار خواهد شد؛ در مسابقات کشوری تعداد راه‌یافتگان به مرحله پایانی توسط داوران و ستاد اجرایی و پس از برگزاری مرحله مقدماتی تصمیم گیری خواهد شد.

تمامی کتب بصورت فایل pdf در پایگاه اطلاع‌رسانی دومین دوره مسابقات سراسری قرآن ورزشکاران و جوانان کشور قابل دسترسی  است.

اذان

این رشته از مسابقات مختص آقایان است و این رشته بصورت تقلیدی بوده و شرکت‌کنندگان باید یکی از اذان‌هایی که از طریق صدا و سیما پخش می‌شود، تمرین کرده و جهت مسابقات آماده کنند.
سهمیه هر شهرستان به مسابقات استانی یک نفر و از استان به مرحله کشوری یک نفر است.

دل نگاشته

این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان به صورت یک مرحله‌ای و کشوری بوده و حداکثر متن ارسالی در یک صفحه A4 است.

موضوع بخش «دل نگاشته» شامل قرآن مسیر زندگی سعادتمندانه، قرآن، آیینه زلال فتوت و وارستگی و امام علی(ع) و ائمه معصومین(ع) قرآن ناطق و الگوهای رشادت و قهرمانی است.

شرکت‌کنندگان با مخاطب قرار دادن معصوم(ع) درخصوص دغدغه‌های خویش که مرتبط با موضوع انتخابی است، دل نگاشته‌های خود را به رشته تحریر درآورده و اثر خود را تنظیم کنند.

هر شرکت‌کننده می‌تواند صرفاً یک اثر را ارسال کند و آثار باید برای این مسابقات تهیه شده باشد و در مسابقات دیگری ارائه نشده باشد.

مسئولیت تطبیق آثار با موضوعات و مقررات اعلام شده و همچنین تایید تعلق اثر به شخص شرکت‌کننده برعهده اداره کل استان است که باید طی نامه‌ای آثار را با ذکر نام صاحبان اثر به دبیرخانه مرکزی مسابقات ارسال کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی

به منظور تسهیل بیشتر در امر اطلاع‌رسانی و ارائه راهنمایی‌های لازم جهت رفع مشکلات شرکت‌کنندگان در مسابقات پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی tartil.ir راه‌اندازی شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند در هر ساعت شبانه‌روز با مراجعه به این پایگاه علاوه بر با خبر شدن از آخرین اخبار مرتبط با مسابقات، سوالات و مشکلات خود را در زمینه مباحث قرآنی مطرح نموده تا در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کنند.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند در صورت نیاز با شماره‌های دبیرخانه مرکزی، 22662310-021،22662320 تماس حاصل کنند و یا به آدرس تهران، خیابان آفریقا، خیابان سایه، پلاک 4 ساختمان شماره 2 طبقه هفتم اداره کل فرهنگی وزارت ورزش و جوانان مراجعه کنند.

شرایط شرکت‌کنندگان

در بخش ورزشکاران، تمامی ورزشکاران شامل اعضاء فدراسیون‌ها، دارندگان کارت بیمه ورزشی یا دارندگان حکم قهرمانی در رده‌های شهرستان، استانی، کشوری و بین‌المللی(اول تا سوم)، جوانان در رده سنی 15 تا 29 سال، تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان سراسر کشور، می‌توانند در این دوره از مسابقات حضور داشته باشند.

داوری این سه بخش بصورت جداگانه و در دو گروه بانوان و آقایان انجام خواهد شد و همچنین مقرر شده است که تمامی شرکت‌کنندگان  نسبت به تکمیل فرم ثبت نام به صورت کامل و خوانا اقدام کنند.

آخرین مهلت ثبت نام 31 تیرماه 1394 است. برگزاری مسابقات و مهلت ارسال نگاشته، پایان آبان ماه 94، برگزاری مرحله شهرستانی و استانی، شهریور، مهر و آبان ماه 94 و مرحله کشوری در زمستان 94 است.

captcha