گردهمایی اعضای انجمن قرآن‌پژوهی حوزه برگزار شد
کد خبر: 3323309
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

گردهمایی اعضای انجمن قرآن‌پژوهی حوزه برگزار شد

گروه حوزه‌های علمیه: گردهمایی اعضای انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه دیشب ۱۳ تیرماه با حضور آیت‌الله مرتضی مقتدایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در این مراسم که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد مرتضی نجفی قدسی، مسئول این دارالقرآن در سخنانی گفت: فعالیت‌های قرآنی در حفظ و قرائت به اندازه زیادی در کشور در حال انجام است که قابل تقدیر است اما نباید در این سطح متوقف شویم.

وی افزود: دغدغه رهبر معظم انقلاب و مراجع پرداختن به مفاهیم قرآنی و ورود آموزه‌های قرآن به زندگی مردم است بنابراین استادان حوزه و نجمن قرآن‌پژوهی باید در این عرصه برنامه‌ریزی و به ارایه راهکار بپردازند.

نجفی قدسی تصریح کرد: چون زمینه برای تمامی افراد برای ورود به حوزه و کسب معارف قرآنی وجود ندارد، بنابراین حوزه باید مفاهیم را وارد زندگی مردم و دانشگاهیان بکند.

وی اظهار کرد: اگر استادان حوزه و متخصصان علوم قرآنی وارد کار نشوند عده‌ای نااهل و ناآشنا کار را به دست خواهند گرفت بنابراین لازم است شما راهکاری ارایه دهید و با تایید شورای عالی حوزه، روند اجرایی آن آغاز شود.

 مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی تاکید کرد: مجامع قرآنی علاقه زیادی برای دریافت معارف قرآنی دارند و این وظیفه حوزه است که در این راستا گام بردارد.

ورود جدی به مفاهیم قرآن

در ادامه این مراسم، آیت‌الله مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه در سخنانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت تاکیدات امام و رهبری توجه به قرآن در کشور بیشتر شد زیرا در زمان طاغوت مردم تنها به استفاده از قرآن در مراسم عزا و عروسی بسنده می کردند.

وی با بیان اینکه قرآن امروز در تمامی اقشار مورد توجه است و به مسابقه گذاشته می‎شود، اظهار کرد: دغدغه رهبری و مراجع این است که در کنار توجه به حفظ و قرائت و تجوید و ... به مفاهیم قرآن نیز پرداخته شود و قرآن وارد زندگی روزانه مردم شود.

دبیر شورای عالی حوزه تصریح کرد: هدف از نزول قرآن، تدبر در آیات الهی است که متاسفانه این مسئله در جامعه کمرنگ است و در حد انتظار نیست.

آمار نگران‌کننده

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی مهر، رئیس انجمن قرآن‌پژوهی حوزه تاکید کرد: طبق آمار رسمی قابل قبول برای وزارت علوم شاید تعداد استادان تفسیر کمتر از ده نفر باشد که این آمار نگران کننده است.

وی افزود: البته آمار غیررسمی گویای آن است که استادان تفسیر زیادی فعالیت دارند و برخی از آنان دارای تفاسیر ارزشمندی هم هستند.

علوی مهر از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله قرشی در نیمه دوم سال جاری خبر داد و افزود: ایشان صاحب کتاب قاموس قرآن هستند و از همینجا از صاحبنظران درخواست می‌کنیم تا مقالات خود را ارسال کنند.

وی با اشاره به شبهه پراکنی مغرضان درباره قرآن اظهار کرد: متاسفانه شبهات زیادی از سوی فردی با اسم مستعار در میان نسل جوان منتشر شده و در فضای مجازی به صورت گسترده به آن پرداخته می شود.

وی ادامه داد: دامنه این شبهات به گونه ای است که 400 شبهه در فضای مجازی مطرح و حتی گفته اند سلام عربی است و باید با واژه معادل آن در میان فارسی‌زبانان تکلم شود.

آموزش قرآن را از مدارس آغاز کنیم

در خاتمه این مراسم نیز حجت‌الاسلام و المسلمین اسدی نسب، از محققان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانی گفت: در ارتباط با ترویج عمومی قرآن روش ‌های متفاوتی وجود دارد و بهترین روش این است که حوزه با آمزوش و پرورش به تعامل برسند.

وی ادامه داد: حوزه با توجه به قلت امکانات نمی‌تواند مستقیما وارد این عرصه شودبنابراین بهترین روش این است که با رایزنی با نهادهای دیگر از جمله آموزش و پرورش از مهد کودک‌ها آموزش قرآن شروع شود.

وی روند فعلی را نامطلوب دانست و تاکید کرد: کتب فعلی در آموزش و پرورش برای آموزش قرآن مناسب نیست و شرایط به گونه‌ای است که افرد وقتی وارد دانشگاه هم می‌شوند نمی‌توانند قرآن را درست بخوانند.

captcha