به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) در این مراسم که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد مرتضی نجفی قدسی، مسئول این دارالقرآن در سخنانی گفت: فعالیتهای قرآنی در حفظ و قرائت به اندازه زیادی در کشور در حال انجام است که قابل تقدیر است اما نباید در این سطح متوقف شویم.
وی افزود: دغدغه رهبر معظم انقلاب و مراجع پرداختن به مفاهیم قرآنی و ورود آموزههای قرآن به زندگی مردم است بنابراین استادان حوزه و نجمن قرآنپژوهی باید در این عرصه برنامهریزی و به ارایه راهکار بپردازند.
نجفی قدسی تصریح کرد: چون زمینه برای تمامی افراد برای ورود به حوزه و کسب معارف قرآنی وجود ندارد، بنابراین حوزه باید مفاهیم را وارد زندگی مردم و دانشگاهیان بکند.
وی اظهار کرد: اگر استادان حوزه و متخصصان علوم قرآنی وارد کار نشوند عدهای نااهل و ناآشنا کار را به دست خواهند گرفت بنابراین لازم است شما راهکاری ارایه دهید و با تایید شورای عالی حوزه، روند اجرایی آن آغاز شود.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی تاکید کرد: مجامع قرآنی علاقه زیادی برای دریافت معارف قرآنی دارند و این وظیفه حوزه است که در این راستا گام بردارد.
ورود جدی به مفاهیم قرآن
در ادامه این مراسم، آیتالله مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه در سخنانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت تاکیدات امام و رهبری توجه به قرآن در کشور بیشتر شد زیرا در زمان طاغوت مردم تنها به استفاده از قرآن در مراسم عزا و عروسی بسنده می کردند.
وی با بیان اینکه قرآن امروز در تمامی اقشار مورد توجه است و به مسابقه گذاشته میشود، اظهار کرد: دغدغه رهبری و مراجع این است که در کنار توجه به حفظ و قرائت و تجوید و ... به مفاهیم قرآن نیز پرداخته شود و قرآن وارد زندگی روزانه مردم شود.
دبیر شورای عالی حوزه تصریح کرد: هدف از نزول قرآن، تدبر در آیات الهی است که متاسفانه این مسئله در جامعه کمرنگ است و در حد انتظار نیست.
آمار نگرانکننده
همچنین حجتالاسلام والمسلمین حسین علوی مهر، رئیس انجمن قرآنپژوهی حوزه تاکید کرد: طبق آمار رسمی قابل قبول برای وزارت علوم شاید تعداد استادان تفسیر کمتر از ده نفر باشد که این آمار نگران کننده است.
وی افزود: البته آمار غیررسمی گویای آن است که استادان تفسیر زیادی فعالیت دارند و برخی از آنان دارای تفاسیر ارزشمندی هم هستند.
علوی مهر از برگزاری مراسم بزرگداشت آیتالله قرشی در نیمه دوم سال جاری خبر داد و افزود: ایشان صاحب کتاب قاموس قرآن هستند و از همینجا از صاحبنظران درخواست میکنیم تا مقالات خود را ارسال کنند.
وی با اشاره به شبهه پراکنی مغرضان درباره قرآن اظهار کرد: متاسفانه شبهات زیادی از سوی فردی با اسم مستعار در میان نسل جوان منتشر شده و در فضای مجازی به صورت گسترده به آن پرداخته می شود.
وی ادامه داد: دامنه این شبهات به گونه ای است که 400 شبهه در فضای مجازی مطرح و حتی گفته اند سلام عربی است و باید با واژه معادل آن در میان فارسیزبانان تکلم شود.
آموزش قرآن را از مدارس آغاز کنیم
در خاتمه این مراسم نیز حجتالاسلام و المسلمین اسدی نسب، از محققان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانی گفت: در ارتباط با ترویج عمومی قرآن روش های متفاوتی وجود دارد و بهترین روش این است که حوزه با آمزوش و پرورش به تعامل برسند.
وی ادامه داد: حوزه با توجه به قلت امکانات نمیتواند مستقیما وارد این عرصه شودبنابراین بهترین روش این است که با رایزنی با نهادهای دیگر از جمله آموزش و پرورش از مهد کودکها آموزش قرآن شروع شود.
وی روند فعلی را نامطلوب دانست و تاکید کرد: کتب فعلی در آموزش و پرورش برای آموزش قرآن مناسب نیست و شرایط به گونهای است که افرد وقتی وارد دانشگاه هم میشوند نمیتوانند قرآن را درست بخوانند.