هنر در هفته جاری تحت تاثیر «رستاخیز»
کد خبر: 3332149
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸

هنر در هفته جاری تحت تاثیر «رستاخیز»

گروه هنر: هفته جاری، عالم هنر تحت تاثیر توقیف فیلم سینمایی «رستاخیز» بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته گذشته تمام اتفاقات پیرامون هنر تحت تاثیر توقیف فیلم سینمایی «رستاخیز» بود. این فیلم به کارگردانی احمدرضا درویش ساخته شد و در جشنواره سی‌و‌دوم فجر سیمرغ‌های متعددی را به خود اختصاص داد، اما از همان زمان با حاشیه‌های مختلفی مواجه شد، به‌نحویکه کارگردان مجبور شد نزدیک به 40 دقیقه زمان فیلم را کوتاه کند، اما باز هم شاهد بودیم در اولین روی اکران، این فیلم با اعتراض برخی از مراجع و مردم اکران آن متوقف شد. جدا از این رویداد اتفاقات دیگری هم عالم هنر روی داد که به طور مختصر در گزارش زیر با آن همراه می‌شویم.

۲۲ مرداد؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره هنرهای تجسمی آزادگان

براساس فراخوان منتشر شده نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آزادگان، صبر و بردباری و تحمل و شکیبایی، از زمینه‌های بزرگ تجلی قدرت روح و تبلور ایمان و نمایان شدن جوهر وجود است و به پاس همه لحظاتی که سروقامتان آزاده در دوران اسارت با رضای قلبی برای رسیدن به قرب الهی تحمل کرده‌اند و به ما آموختند در مسیر دفاع مقدس از دین، آیین، شرف و ناموس سرزمین‌مان بجنگیم، شهید، جانباز و اسیر شویم، اما هرگز زیر بار ذلت نرویم، این رویداد هنری طراحی و برگزار می‌شود.

این جشنواره بخش‌هایی از جمله نقاشی، عکس، تصویرسازی، مجسمه و هنرهای جدید را شامل می‌شود که در محورهای فردی با موضوعات ایمان، ایثار، مقاومت، امید و انتظار، اراده و ظرف وجود و اجتماعی با موضوعات استقبال از ورود آزادگان، جوانمردی در اسارت و شهادت در اسارت و همچنین فرهنگی با موضوعات تأثیرپذیری زندانبانان از اسرا، ماندگاران، امام (ره) و آزادگان، حضور سید آزادگان مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی در جمع اسرا، و محور زمانی و مکانی با موضوع شکنجه‌ها و سیاه‌چال‌های بعثی و موضوع ویژه گرامیداشت یاد و خاطره ۱۷۵ غواص اسیر که با قصاوت بی‌رحمانه بعثیان، در عملیات کربلای ۴ با دستان بسته زنده به گور شده و به شهادت رسیدند، برگزار خواهد شد.

حسین هوشیار، حجت‌الله فرهنگی، هیوا پاشایی، مهدی ساروخانی و مهدی شیری، اعضای شورای دبیری و سیاست‌گذاری این جشنواره هستند. در ضمن  هیوا پاشایی دبیر جشنواره، مهدی ساروخانی مسئول امور اجرایی و ابراهیم حقیقی، کوروش پارسانژاد، حسن شیوا، اونیش امین‌الهی و هیوا پاشایی اعضای هیئت انتخاب آثار و هیئت داوران را تشکیل می‌دهند ضمن آنکه حسین هوشیار مدیر جشنواره است. آیین گشایش جشنواره ۳۰ مرداد ساعت ۱۶ در آمفی تئاتر باغ موزه قصر برگزار می‌شود و جشنواره تا پنجم شهریورماه ادامه خواهد داشت و ۲۲ مردادماه نیز آخرین مهلت ارسال آثار است.

آغاز بازبینی بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره آیینی و سنتی از ۳۰ تیر

ارزیابی و انتخاب 44 اثر شرکت کننده در بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از فردا، 30 تیرماه آغاز و تا 3 مرداد ادامه خواهد یافت. این آثار طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در پلاتوهای اداره تئاتر واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان شهید موسوی(فرصت)، خیابان شهید محمدآقا از سوی هیئت بازبین برای انتخاب به منظور شرکت در مرحله نهایی جشنواره مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

حسین کیانی، علی‌اصغر دشتی و ایرج راد در قالب هیئت بازبین بخش صحنه‌ای این جشنواره، آثار را از ساعت 9 تا 20 مورد بازبینی قرار خواهند داد. هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی شهریورماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

شهدای وحدت محور اصلی فیلم «بهشت از جنوب شرقی»

احمد کاوری، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا خبر داد: نگارش فیلمنامه «بهشت از جنوب شرقی» را به پایان رسانده‌ام و هم‌اکنون در حال آماده‌سازی شرایط هستم تا در اواخر شهریورماه فیلمبرداری کار را آغاز کنم. این کار در حال حاضر در مرحله پیش تولید به سر می‌برد.

وی افزود: در حال حاضر در حال انتخاب لوکیشن برای این فیلم سینمایی هستیم، البته در بخش‌هایی از این فیلم دکورسازی هم انجام می‌شود. در این کار علاوه بر نگارش فیلمنامه، کارگردانی را نیز برعهده دارم. همچنین در صورت مهیا شدن شرایط، این کار برای اولین بار در جشنواره سی‌و‌چهارم فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد.

وی در پایان گفت: این فیلم سینمایی با محوریت شهدای وحدت و آنچه که در سال‌های اخیر در سیستان و بلوچستان روی داده جلوی دوربین می‌رود. در ضمن این فیلم که از بازیگران حرفه‌ای بهره خواهد برد در سیستان جلوی دوربین می‌رود.

اسامی هیئت انتخاب ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه اعلام شد

کیارش انوری، فرشته پرنیان، سعید‌پور اسماعیلی، یلدا جبلی، پیمان حقانی، عماد خدابخش، بهمن دادفر، محمد رسولی، مهرداد زاهدیان، سینما کرمانی‌زاده، امیر موسوی، طوفان نهان قدرتی و داریوش یاری، سیزده عضو هیئت انتخاب ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران را تشکیل می‌دهند.

به گفته مسعود امینی تیرانی، مدیر هماهنگی جشن ششم، این گروه ترکیبی از اعضای باسابقه و جوان ایسفا، هیئت انتخاب دوره پیشین و نامزدها و برندگان جوایز دوره گذشته هستند. حضور فیلمسازان، تدوینگران، نویسندگان، فیلم‌برداران و مدیران فرهنگی حوزه فیلم کوتاه در ترکیب هیئت انتخاب جشن از دیگر موارد قابل توجه این گروه است.

هیئت انتخاب ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه، ۴۰ تا ۶۰ فیلم کوتاه را از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشن برای حضور در بخش مسابقه و داوری توسط آکادمی ایسفا انتخاب خواهد کرد. اسامی آثار راه یافته و زمانبندی برگزاری جشن متعاقباً اعلام می‌شود.

«نمایشگاه خوشنویسی بزرگان خط» افتتاح می‌شود

مراسم افتتاحیه «نمایشگاه خوشنویسی بزرگان خط» با عنوان «رسم ماندگار» در روز سه‌شنبه، 30 تیر برگزار می‌شود. در این نمایشگاه آثاری از غلامحسین امیرخانی، جواد بختیاری، محمد علی سبزه‌کار و علی شیرازی به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین مراسم افتتاح انجمن خوشنویسان شعبه قیطریه نیز برگزار خواهد شد.

این مراسم ساعت 18 روز سه‌شنبه، 30 تیر در بزرگراه صدر، میدان پیروز، بوستان قیطریه، فرهنگسرای ملل برگزار می‌شود.

تکلیف اکران «رستاخیز» هفته آینده مشخص می‌شود

غلام‌رضا فرجی، سخنگوی شورای نمایش درباره اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» چنین خبررسانی کرد: تا هفته آینده وضعیت اکران این فیلم سینمایی مشخص خواهد شد که آیا این فیلم با تامین نظر علما روی پرده خواهد رفت یا این‌که اکران آن به صورت کامل منتفی خواهد شد.

وی افزود: این فیلم به سرگروهی سینما آزادی، تنها یک روز اکران عمومی شد، اما از آن روز، پخش آن متوقف شده است، اما ما به احترام نام و مضمون فیلم تا هفته آینده منتظر می‌مانیم و تبلیغات آن را جمع‌آوری نخواهیم کرد، اما همان گونه که گفته شد اگر این نظر تامین نشد تبلیغاتی که سردر سینماها قرار دارند جمع‌آوری می‌شوند.
داستان این فیلم درباره واقعه عاشوراست که با همراهی بکیر، فرزند حر ابن یزید ریاحی به قیام امام حسین(ع) و متن حوادث واقعه عاشورا می‌پردازد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام حسین(ع) را به تصویر می‌کشد. در این فیلم بازیگرانی چون پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، آرش آصفی، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، انوشیروان ارجمند، سعید علیپور، علی عباسی، محمود محکمی، مهتاب کرامتی، شقایق فراهانی، لیلا بلوکات، زهره حمیدی و ... ایفای نقش کرده‌اند.

برخی از عوامل دیگر این فیلم نیز بدین شرح هستند؛ نویسنده فیلمنامه: احمدرضا درویش/ مدیر فیلم‌برداری: حسین جعفریان/ طراح صحنه و لباس: مجید میرفخرایی/ طراح چهره‌پردازی: میرمحسن موسوی مدنی/ مدیر تولید: سیدعلی قائم مقامی/ صدابردار: یدالله نجفی/ تدوین: طارق انوار/ آهنگ‌ساز: استفن واربک/ جلوه‌های ویژه میدانی: حمیدرضا سلیمانی/ جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: سایمون فریم و ریچارد کانوی/ فیلم‌بردار: علیرضا برازنده.

«رستاخیز» در بیست‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر جوایز سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس، سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد: بابک حمیدیان، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن، سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم را کسب کرده است.

captcha