پناه‌بردن به بازارهای غیرقانونی هزینه تأمین مالی را افزایش می‌دهد
کد خبر: 3333822
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
ابوذر ندیمی:

پناه‌بردن به بازارهای غیرقانونی هزینه تأمین مالی را افزایش می‌دهد

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: وقتی بانک یا بازار سرمایه برای تأمین مالی همکاری نکنند، شخص برای تأمین نیازهای خود به بازار آزاد مراجعه می‌کند و در این‌صورت هزینه تأمین مالی بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه مبنی بر گسترش و تعمیق نظام جامع تأمین مالی و ابزارهای آن اظهار کرد: در مورد سرمایه‌گذاری در ایران، موانعی در گذشته و حال قابل شناسایی است که بخشی از آن مربوط به حوزه تأمین مالی است.

تأثیر مشکل تأمین مالی بر کاهش سرمایه‌گذاری در کشور

وی ادامه داد: در جریان بررسی لایحه رفع موانع تولید به کرات از نماینده دولت شنیدیم که بیش از 60 درصد مشکل سرمایه‌گذاری در کشور را تأمین مالی می‌دانستند که این مسئله به چند دلیل قابل اعتنا است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اولین نکته این است که ما به ازای هر واحد عرضه در کشور شاید تا بیش از 100 واحد تقاضا داریم؛ به این معنا که یک نفر تسهیلات می‌گیرد اما ده‌ها و صدها نفر هنوز برای دریافت آن یک واحد در صف قرار گرفته‌اند.

تسهیلات اعطایی گردش مناسبی ندارد

ندیمی خاطرنشان کرد: دومین موضوع این است که به جای اینکه این سرمایه در طول یک‌سال در بین چهل نفر گردش داشته باشد، نزد دریافت‌کننده تسهیلات باقی می‌ماند؛ به این معنا که هرکس تسهیلات را دریافت می‌کند آن را باز نمی‌گرداند؛ یا از نظر زمان بازگشت یا اجرای پروژه مدت زیادی طول می‌کشد و یا صرف مسائل دیگری از جمله جریمه می‌شود.

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی، همین پول در یک سال حدود چهل بار بین افراد دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد پروژه‌های بسیاری اجرا شده و سرعت پروژه‌ها بالا بوده است؛ شکوفایی اقتصادی از این راه حاصل می‌شود.

ندیمی تصریح کرد: این موارد نشان می‌دهد که ما با مشکل تأمین مالی حداکثری مواجه هستیم.

تأثیر معوقات بانکی بر تأمین مالی

منتخب مردم سیاهکل در خانه ملت مشکل سوم را مربوط به معوقات بانکی دانست و اظهار کرد: اکنون بیش از 100 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی باعث شده است تا گردش مالی بانک‌ها حداقلی شود؛ به این دلیل که وقتی پول بازنگردد بانک‌ها توان تسهیلات‌دهی ندارند.

وی گفت: چهارمین مشکل این است که بازار سرمایه در بهترین حالت حداکثر 20 درصد از لحاظ تأمین مالی اثر می‌گذارد که متأسفانه آن هم در پروژه‌ها، نه خرج توسعه بلکه خرج ضعف مدیریت می‌شود و به تعبیر دیگر چون هزینه‌ها بالاست، پول باعث بهره‌وری نمی‌شود؛ در این‌صورت هزینه‌ها بالا خواهد رفت.

افزایش هزینه تأمین مالی در بازار غیرمتشکل پولی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به راهکارهای رفع موانع اظهار کرد: باید بازارهای خود را تفکیک کرده و از بازار سرمایه‌ نیز در کنار بازار پول بهره بگیریم؛ همچنین برای تأمین مالی تا این اندازه به بازارهای غیرقانونی و بازار غیرمتشکل پولی پناه نبریم، چرا که هزینه‌ها را بالا می‌برد.

ندیمی اظهار کرد: وقتی بانک یا بازار سرمایه برای تأمین مالی همکاری نکنند، شخص برای تأمین نیازهای خود به بازار آزاد مراجعه می‌کند و در این‌صورت هزینه تأمین پول به جای 20 درصد، 40 درصد خواهد شد.

منتخب مردم سیاهکل در مجلس در پایان تأکید کرد: این وضعیت نگران‌کننده است و به ما این پیام را می‌رساند که خواسته‌های رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه باید محقق شود.

مطالب مرتبط
captcha