متن طرح تشکیل سازمان قرآن کریم/ ۶۲ نماینده امضا کردند/ تهیه اساسنامه در شورای توسعه!
کد خبر: 3338856
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
ایکنا منتشر می‌کند؛

متن طرح تشکیل سازمان قرآن کریم/ ۶۲ نماینده امضا کردند/ تهیه اساسنامه در شورای توسعه!

گروه سیاسی: بر اساس ماده‌واحده طرح تشکیل سازمان قرآن کریم، اساسنامه این سازمان توسط شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی تدوین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، طرح تشکیل سازمان قرآن کریم از سوی میرهادی قره‌سید، منتخب مردم تبریر و همچنین عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون قضائی ـ حقوقی مجلس شورای اسلامی تهیه شد که این طرح هفته گذشته از سوی هیئت‌رئیسه به صورت عادی اعلام وصول شد.
در حالی‌که این عضو فعال فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در گفت‌وگو با ایکنا انسجام‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی و اعتبارات تخصیص‌یافته به این حوزه را از جمله دلایل ارائه این طرح عنوان کرد، اما رئیس فراکسیون قرآن و عترت ضمن انتقاد و مخالفت با این طرح، آن را مغایر با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست.

با این حال قرار است طرح تشکیل سازمان قرآن کریم که به امضای بیش از 62 نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده، به صورت عادی بررسی شود.
بر اساس ماده واحده طرح، سازمان قرآن کریم به منظور انسجام‌بخشی به فعالیت‌های مرتبط با قرآن کریم در سراسر کشور تحت یک مدیریت واحد، با ادغام تمامی واحدهای دولتی که فعالیت‌های قرآن دارند (در مورد دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری با اذن معظم‌له) و تمرکز اعتبارات آنها، این سازمان زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود.
اساسنامه این سازمان توسط شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی تهیه و پس از تصویب در هیئت وزیران جهت طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌گردد.
در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: گسترش فرهنگ حیات‌بخش قرآن کریم جهت دستیابی به جامعه‌ای مستمسک به قرآن و عترت و برخوردارانه از ایمان و عمل صالح عامل مؤثر در ارتقای هویت اسلامی ـ انقلابی کشور ایران می‌باشد. تحقق این مهم در گرو عزم و اراده ملی تمامی ارگان‌های فعال در این حوزه بوده و ضروری است همه فعالیت‌های قرآنی در یک مجموعه منسجم و هماهنگ تحت یک مدیریت واحد ادامه پیدا کند.
همچنین در این مقدمه تصریح شده است: در حال حاضر فعالیت‌ها و مدیریت‌های حوزه قرآنی کشور پراکنده بوده و دستگاه‌های متعددی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش به انحاء مختلف در زمینه سیاستگذاری و اجرای فعالیت‌های قرآنی فعال هستند.
این طرح معتقد است این پراکندگی منجر به انجام فعالیت‌های موازی و تکراری شده است.

captcha