هدف خیارات در فسخ معامله، افزایش اعتماد و شفافیت در بازار اسلامی است
کد خبر: 3345033
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

هدف خیارات در فسخ معامله، افزایش اعتماد و شفافیت در بازار اسلامی است

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین جهانیان اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در بازار اسلامی، اعتماد، اطلاعات کامل و شفافیت است و خیاراتی هم در این زمینه در معاملات اسلامی حاکم شده که سعی دارد شفافیت در بازار اسلامی را حداکثر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر جهانیان، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره ویژگی‌های بازار اسلامی پرداخت و اظهار کرد: تفاوت اصلی بازار اسلامی و غیر اسلامی در نهادها و قواعدی است که در بازار اسلامی حاکم است و بنده در کتاب «اسلام و رشد عدالت‌محور» چندین قاعده را در این مورد تبیین کرده‌ام.

اهمیت رعایت اخلاق اسلامی در معاملات

وی افزود: قواعدی که دولت اسلامی باید در جامعه حاکم کند چند مورد است و از جمله اخلاق اسلامی در معاملات و در میان مردم، یکی از مورادی است که بایستی در بازار اسلامی پیاده شود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: از جمله موارد مهمی که در بازار اسلامی باید رعایت شود این است که غَش در معامله وجود نداشته باشد، رباخواری و کم‌فروشی صورت نگیرد و از افراد مؤمن سود کمتری دریافت شود.

لزوم دریافت سود کمتر از فقرا

جهانیان اظهار کرد: البته اصل رزق و سود گرفتن در بازار اسلامی جاری است اما دریافت سود کمتر از سود بازاری از مؤمن و مخصوصا اگر فقیر باشد اصلی اساسی در بازار اسلامی است و در عین حال باید از عموم مردم هم به گونه‌ای سود دریافت کرد که اجحاف صورت نگیرد؛ چراکه حرام است و نباید در بازار اسلامی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر بازار اسلامی این است که لازم است در این بازار، برخی افراد خیرخواه از راه‌های مختلف ازجمله تهیه کوپن برای برخی از فقرا به صورت معقول و بدون اینکه به شخصیت آنها آسیبی وارد شود، شرایطی فراهم کنند تا این افراد از فروشگاه‌های مورد نظر اجناس لازم را تهیه کرده و نیازهای آنها برطرف شود.

لزوم آشنایی با شروط فسخ معامله

جهانیان تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله در بازار اسلامی اعتماد، اطلاعات کامل و شفافیت است و خیاراتی هم در این زمینه در معاملات اسلامی حاکم شده که سعی دارد شفافیت در بازار اسلامی را حداکثر کند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان گفت: اگر شخصی اطلاعات ناقص دارد و بر این مبنا معامله‌ای را در بازار انجام می‌دهد، این خیارات اطلاعات ناقص او را جبران می‌کند؛ لذا لازم است برای ممانعت از برخورد با مشکل در حین معامله، بیشتر با قراردادها و نحوه فسخ معامله آشنا شده تا دچار مشکل یا زیان نشویم.

captcha