آغاز فعالیت کانون‌های رضوی و فاطمی همزمان با جشنواره ملی بانوی کرامت
کد خبر: 3350513
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲

آغاز فعالیت کانون‌های رضوی و فاطمی همزمان با جشنواره ملی بانوی کرامت

گروه دانشگاه: آیین افتتاح جشنواره ملی بانوی کرامت با حضور رئیس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، اعضای ستاد و جمعی از دانشگاهیان برگزار شد و در حاشیه آن، کانون‌های رضوی و فاطمی در دانشکده فنی دخترانه دکتر شریعتی آغاز به کار کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فاطمه مهاجرانی رییس دانشکده فنی دخترانه دکتر شریعتی و دبیر جشنواره ملی بانوی کرامت در آغاز این مراسم با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره گفت: هدف برگزاری این جشنواره نهادینه کردن ارتباط عاطفی دختران و بانوان با حضرت معصومه(س) و شناخت دقیق ابعاد وجودی ایشان بود.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده گفت: در حاشیه جشنواره بانوی کرامت کانون‌های رضوی و فاطمی در دانشکده فنی دکتر شریعتی آغاز به کار می‌کنند.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و‌المسلمین امیر ابراهیم‌زاده مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور و رییس ستاد دانشگاهیان دهه کرامت با تبریک ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) به تبیین دیدگاه اسلام در خصوص نقش و جایگاه زن پرداخت و گفت: با ظهور دین مبین اسلام  نقش و جایگاه زن ارتقا یافت اسلام عزت و کرامت را برای جایگاه زنان به ارمغان آورد به گونه‌ای که نقش زن از حیث کرامت هم‌ردیف نقش مرد تعیین و تعریف شده است.
وی با انتقاد از دیدگاه ابزاری به مقام زن گفت: دین اسلام در راس ادیانی است که حقیقت و عدالت را درباره حقوق زن مشخص کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب‌سلیمانی رئیس شورای هماهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت نیز ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه(س) گفت: روزهای 5 و 6 ذی القعده به ترتیب به نام بزرگداشت امام‌زادگان و بزرگداشت احمد بن موسی ملقب به شاه‌چراغ نام‌گذاری شده است که جای تبریک وتشکر دارد.
وی هجرت پیامبر(ص) به مدینه، هجرت امام حسین(ع) به مکه و سپس کربلا و هجرت امام رضا(ع) به مرو را سه هجرت تاثیرگذار در دین اسلام خواند و گفت: از برکات هجرت حضرت رضا(ع) هجرت حضرت معصومه(س) و نیز هجرت تعداد زیادی از امامزادگان به کشورمان است که میهمان اقصی نقاط کشورمان هستند.
وی در ادامه به برشماری تعدادی از احادیث ائمه اطهار در خصوص شخصیت حضرت معصومه(س) پرداخت و افزود: امام صادق(ع) فرمودند: «ان لله حرما و هو مکةو لرسوله حرما و هو المدینةو لأمیر المؤمنین حرما و هو الکوفةو لنا حرما و هو قم، و ستدفن فیه امرأة من ولدی تسمی فاطمة من زارها وجبت لهالجن/  خداوند حرمی دارد که «مکه» است، پیامبر خدا را هم حرمی است که «مدینه» است وامیر المؤمنین هم حرمی دارد که «کوفه» است و ما امامان حرمی داریم که «قم» است.بزودی بانویی از فرزندان من به نام «فاطمه» در آنجا مدفون خواهد شد که هر کس او رازیارت کند، بهشت برایش واجب می شود»
شفیعی رییس دانشکده فنی و حرفه ای نیز با حضور در این مراسم ابراز امیدواری کرد دبیرخانه دائمی جشنواره ملی بانوی کرامت در دانشکده فنی دخترانه دکتر شریعتی شکل بگیرد .
وی همچنین به ستاد برگزاری دهه کرامت پیشنهاد داد جشن‌های ازدواج دانشجویی را در این ایام فرخنده برگزار کنند.
فریبا علاسوند، عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم نیز با اشاره به جنبه‌های وجودی حضرت معصومه(س) گفت: در بررسی شخصیت ایشان و سایر بانوان حرم به وجه « سوژه‌گی» و « اسوه‌گی» که در بانوان حرم وجود داشت، باید توجه کرد.
وی در ادامه با تبیین این دو وجه مهم و اساسی گفت: امروزه در مطالعات حوزه زنان در دنیا به وجه سوژه‌گی پرداخته می‌شود که این مفهوم به دنبال نفی استفاده ابزاری از زنان است، حال آنکه بانوان حرم در صدر اسلام از این وجه اساسی برخوردار بودند.
وی افزود: اسوه بودن نیز قراردادی نیست و برخاسته از فضیلت‌های شخصیتی است که این ویژگی نیز به روشنی در حضرت معصومه(س) و بانوان حرم به روشنی مشهود است.
وی در ادامه سه خصلت را برای اسوه‌گی برشمرد و گفت: «عبادت» ، «عفت و پاکدامنی» و «شجاعت» سه ویژگی مهم برای مفهوم اسوه‌گی است که در شخصیت ائمه اطهار(ع) و بانوان حرم به روشنی نمود دارد.
اجرای گروه تواشیح محراب و گروه هنری حنانه، قرعه کشی سفر به عتبات و رونمایی از پرچم بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) از دیگر برنامه‌های بود که در حاشیه جشنواره ملی بانوی کرامت صورت گرفت.

captcha