آیین طشت‌گذاری اردبیلی‌ها در مسجد امام زمان(عج) برگزار شد
کد خبر: 3384182
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
در آستانه ایام سوگواری سالار شهیدان؛

آیین طشت‌گذاری اردبیلی‌ها در مسجد امام زمان(عج) برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ: آیین طشت‌گذاری اردبیلی‌ها در آستانه ایام سوگواری سالار شهیدان، یکشنبه نوزدهم مهرماه در مسجد امام زمان(عج) تهران برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیین طشت‌گذاری اردبیلی‌های مقیم تهران، در آستانه سوگواری سالار شهیدان، امام حسین(ع)، یکشنبه، نوزدهم مهرماه از ساعت 14 در مسجد امام زمان(عج) تهران برگزار شد.

در این مراسم، حاج حسین هوشیار، منصور زمان شعار و تعدادی دیگر از مداحان ترک‌زبان به مدیحه‌سرایی و مرثیه‌سرایی در عزای حضرت اباعبدالله(ع) و خاندان و یارانش می‌پردازند.

این آیین سنتی، در مسجد امام زمان(عج) (آق قلعه) در میدان راه آهن، 20 متری جوادیه، کوچه شهید حاتمی برگزار می‌شود؛ آیین طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک ایرانی است که جمع کثیری از مردم ترک زبان ایران، با این آیین عزاداری‌های محرم را شروع می‌کنند.

مراسم طشت‌گذاری، مراسمی سنتی است که در سوگواری حادثه جانسوز عاشورا عمدتا در شهرستان اردبیل برگزار می‌شود؛ در این مراسم طشت‌های آب را که رمزی از فرات است در مساجد و حسینیه‌ها می‌آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین(ع) و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حر است که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذیحجه، آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب کردند.

آیین طشت‌گذاری در استان‌های ترک زبان، از ریشه‌دارترین آیین‌های ماه محرم است که در روزهای پایان ماه ذی‌الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت، برگزاری این آیین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین را نشان می‌دهد.

علیرضا برومند

captcha