گفت‌وگوهای صریح در موضوع هسته‌ای از ضروریات مردم‌سالاری دینی است
کد خبر: 3386394
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
آرین‌منش:

گفت‌وگوهای صریح در موضوع هسته‌ای از ضروریات مردم‌سالاری دینی است

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی اظهارنظرهای صریح و بعضا تند در موضوع مذاکرات هسته‌ای و برجام را از ضروریات نظام سیاسی کشورمان دانست و گفت: ترویج این نوع گفت‌وگوها و مناظرات با در نظر گرفتن اخلاق و مصالح کشور زمینه‌ساز توسعه مردم‌سالاری دینی و رشد و بلوغ سیاسی جامعه است.

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارتباط بحث‌ها و گفت‌وگوهای کارشناسی در موضوع هسته‌ای در میان قوا و همچنین در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور با زنده و پویا بودن نظام سیاسی کشورمان گفت: ممکن است بحث‌ها و گفت‌وگوهای صورت گرفته در موضوع هسته‌ای موجب دلگیری یک گروه و خوشحالی گروه دیگر شود اما باید دانست توسعه فضای بحث و گفت‌وگوهای صریح از ضروریات نظام مردمسالاری دینی است.

مناظرات  موافقان و مخالفان در موضوع هسته‌ای به نفع جامعه است

وی افزود: این گفت‌و‌گوهای انتقادی و صریح در حوزه سیاسی مشابه همان کرسی‌های آزاداندیشی مدنظر مقام معظم رهبری در فضای دانشگاهی است که هدف از آن تلاش در جهت بازکردن فضای سیسی کشور برای گفت‌وگو با در نظر گرفتن مصالح ملی است.

آرین‌منش اظهار کرد: مجموع این فعال و انفعالات و اظهارنظرهای موافق و مخالف به نفع جامعه است و افراد نباید از اینکه نظرات مخالف خود را می‌شنوند آشفته و نگران شوند و همه باید در جهت کمک به توسعه این فضای آزاد، ظرفیت و آستانه تحمل خود را بالا ببرند و اجازه داده شود نظرات موافق و مخالف شنیده شود تا بهترین تصمیمات براساس مصالح و منافع ملی گرفته شود.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی عنوان کرد: از این منظر حتی مخالفت‌های تند برخی جریان‌ها و افراد با مذاکرات هسته‌ای و برجام از ضرورت‌های مورد نیاز جامعه است زیرا این جریانات و افراد هم نماینده بخشی از اقشار جامعه و افکار و نظرات آنها هستند که باید اجازه مطرح شدن نظراتشان نیز داده شود.

گفت‌وگوهای صریح سیاسی، زمینه‌ساز توسعه مردم‌سالاری دینی

آرین‌منش درباره اینکه تا چه حد از گفت‌وگوهای شکل گرفته حول موضوع هسته‌ای می‌توان به عنوان یک تمرین دموکراسی برای سایر مباحث و موضوعات سیاسی و اجتماعی استفاده کرد، گفت: ما در سیره پیامبر(ص)، ائمه اطهار مانند امام رضا(ع) و بزرگان دینی شاهد مناظره‌ها و گفت‌وگوها در موضوعات مختلف با مخالفان هستیم و این نشان می‌دهد آموزه‌های اسلامی با این مسائل کاملا موافق هستند.

وی تأکید کرد: ترویج این نوع گفت‌وگوها و مناظرات با در نظر گرفتن اخلاق و مصالح کشور زمینه‌ساز توسعه مردم‌سالاری دینی و رشد و بلوغ سیاسی جامعه است وباید از آن استقبال کرد و در این جهت باید آموزش دید و شنیدن تحمل نظرات مخالف را تمرین کرد.

لزوم تسری الگوی گفت‌وگوهای شفاف در موضوع هسته‌ای به سایر موضوعات

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مطرح نشدن نظرات مخالفین به هیچ وجه به نفع جامعه نیست، گفت: اگر از تریبون‌های رسمی اجازه مطرح شدن نظرات متفاوت داده نشود این نظرات در بدنه جامعه از اتوبوس و مترو گرفته تا دانشگاه و کتابخانه و امروزه در فضای مجازی عرضه می‌شود و نمی‌توان جلوی آن را هم گرفت.

آرین‌منش در پایان خاطرنشان کرد: لازم است الگوی گفت‌وگوهای شفاف موافقان و مخالفان در موضوع هسته‌ای به سایر موضوعات نیز تسری یابد و بستر مناسب و سالمی برای طرح دیدگاه‌های موافق و مخالف فراهم شود تا به رشد آگاهی و تکامل جامعه بی‌انجامد.

captcha