دو ویژگی افراد متدین/ ماهیت غفلت
کد خبر: 3443521
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
محمد شجاعی در جلسه انسان شناسی بیان کرد؛

دو ویژگی افراد متدین/ ماهیت غفلت

کانون خبرنگاران نبا: : شادی و آرامش دو ویژگی افراد متدین می باشد،کسی که میگوید متدین هستم اگر در او شادی و آرامش نیست بداند که متدین نیست.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، محمد شجاعی استاد حوزه و دانشگاه  در جلسه هفتگی انسان شناسی با اشاره به غفلت بیان کرد: وقتی سخن از غفلت می شود یعنی یک حقیقتی وجود دارد که نسبت به آن ما بی توجه هستیم که به آن غافل شدن می گویند.
ماهیت جنینی انسانها در رحم دنیا
وی در ادامه گفت: ما در دنیا ماهیت جنینی در رحم دنیا را داریم، که باید در رحم دنیا خود را برای تولد به عالمی بی نهایت زیباتر و کاملتر که آخرت می باشد آماده کنیم.این آماده کردن خیلی مهم است و سعادت هر کس به میزان آمادگی روح او برای بهره برداری از نظام آخرت است.
تلاش برای تولد بخش فوق عقلانی در هر فرد
شجاعی تصریح کرد:بنابراین همه چیز وسیله است آنچه که باید در ما متولد بشود بخشی انسانی ما می باشد و آن بخش فوق عقلانی است. ما دارای پنج بخش می باشیم که چهار بخش آن مقدماتی هستند که باید از آنها برای بخش اصلی که بخش فوق عقلانی همان بخش انسانی است استفاده کرد که این بخش قابلیت آن را دارد که ما را خلیفه الله کند و ما را به مقام محمود برساند. و این بخش فوق عقلانی از جنس خدا و اهل بیت(ع) می باشد.
استفاده از دیگر بخش ها جهت تقویت بخش فوق عقلانی
استاد حوزه و دانشگاه به چهار بخش مقدماتی انسانها اشاره و بیان کرد:یک بخش انسان جنبه حسی او است که شامل پول،ثروت،مسکن و امثال آن است که صرف پرداختن به این بخش باعث غفلت می گردد. همچنین در بخش دیگر جنبه گیاهی اگر صرفا به فکر رشد، تغذیه و ورزش و بعد گیاهی نماید و در بخش حیوانی صرفا به فکر ازدواج،سیاست بازی و مقام باشد و یا در بخش علم او علم باز بشود و صرفا مشغول خواندن و علم پردازی بدون رشد معنوی باشد با چنین اصالت و نگاهی به این بخش ها این انسان غافل است هرچند این موارد خوب است به شرطی که مانعی برای رشد بخش فوق عقلانی نشود.

انسان بدون خدا بی قیمت است
شجاعی تصریح کرد:انسان اصالتا بدون توجه به خدا هیچ قیمت و ارزشی ندارد بلکه این جنبه های بدون خدا برای او گرفتاری می آورد.حال هر کس در این چهار جنبه پیشرفت هم نماید و موفق شود باز او در اصل موفق نیست چون بخش فوق عقلانی را تقویت نکرده است و آخرت گرفتار می شود.
ماهیت غفلت
این کارشناس مباحث انسان شناسی به ماهیت غفلت اشاره و بیان کرد:به ماهیت غفلت دقت نمایید ببنید دیگران می گوید فلان فرد آدم حسابی است مثلا رئیس می باشد اما از چشم آسمانی اگر به او بنگرید او فردی بدبخت است هر چه شهرت بیشتر، قدرت بیشتر بدبختی و گرفتاری بیشتر است چون از ماهیت اصلی و خدا دور است.
دو ویژگی افراد متدین
شجاعی به دو ویژگی افراد متدین اشاره و عنوان کرد: شادی و آرامش دو ویژگی افراد متدین می باشد،کسی که میگوید متدین هستم اگر در او شادی و آرامش نیست بداند که متدین نیست  و آن چیزی که از دین دارد یک ظاهر است و دین در باطنش نیست.چون هر چه فرد بخش فوق عقلانی خود را تقویت کند به اسم رحیم نزدیکتر شده است و مهربان می شود.
وی در ادامه گفت:در همین عزاداری ها چیزی برای حسین زمان بدست نمی آید و حسین زمان همچنان تنها می باشد چون این عزاداری ها باطن ندارد،اگر این جمعیت عزادار جدی باشد هرگز امام این چنین تنها نمی ماند.
توجه به ظاهر دین و غفلت از باطن آن
شجاعی تصریح کرد:این قبیل افراد دائما با ظاهر دین کار می کنند و هیچ وقت دین به باطن و بخشی انسانی آنها نمی رسد،حتی اگر نماز چهار رکعتی او دو رکعت بشود خوشحال هم می شود،دین در دلش پیوندی ندارد بتواند در برود در می رود و این غفلت است چون نمی داند از کجا وبرای چی آمده و به کجا می رود؟ اما حضرت زینب کبری(س) چون بخش فوق عقلانی اش فعال بود در مقابل مصیبت ها می گوید: ما رأیت الا جمیلا.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد:در قرآن هم آمده است وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ ؛ مومنین وقتی برایشان مشکلی پیش می آید با یاد خدا آن مصیبت و مشکل برایشان آسان می شود و با یک جمله خود را راحت می کنند و می گویند: إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ ؛ چون می دانند برای اینجا نیستند و به سوی خدا بر میگردند.
همنشینی غافلین با افرادی مثل خود
شجاعی تصریح کرد: آدم های غافل کمتر می تواند انسان غیر غافل را تحمل کنند ،غافل بیشتر گرایشش به سمت کسی مثل خودش می باشد حتی اگر به سفر زیارتی کربلا یا مکه هم بخواهد برود زیارت رفتنش نیز با افرادی شبیه خودش است و با آنها همسفر می شود و در پرده غفلت می رود و می آید.حتی در مکه و حج نیز در بازارها گشت و گذار می کند و هیچ تغییری در او رخ نداده است و مست بازار و جنس و چیزهای دیگر است،عبادت چنین افرادی فقط ظاهر است و بهره ای نمی برند.
طلبکاری در عبادت به جای شکر از توفیق
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی منتظران منجی ادامه داد: تازه چنین افراد غافلی وقتی هم عبادت می کنند تازه پر توقع تر می شوند، شاکر نیستند که خداوند به آنها این توفیق را داده که در جمع عزاداران قرار گرفته اند بلکه طلبکار هستند،پس چنین فردی در حج هم که می رود غافل است.
نداشتن استاد تربیتی در بخش انسانی
شجاعی تصریح کرد:گناهکاران روز خود را می گذرانند بدون اینکه راه راستی را بپیمایند و یا یک پیشوا و راهنمایی داشته باشند، و در سیر مسائل انسانی استاد و حکیمی ندارد و زیر نظر کسی نیستند در صورتی که در آموختن مسائل دنیا استاد متخصص آن حرفه را دارند و زیر نظر او یاد می گیرند اما در بخش انسانی زیر نظر کسی نیستند تا رشد نمایند و دنبال آن هم نیستند که به فکر باشند.
امیرمحسن سلطان احمدی

captcha