اولین نشست علمی الکترونیکی مطالعات قرآنی برگزار شد
کد خبر: 3453212
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

اولین نشست علمی الکترونیکی مطالعات قرآنی برگزار شد

گروه دانشگاه: اولین نشست علمی الکترونیکی مطالعات قرآنی با موضوع «معرفی پروژه کرپوس کرانیکوم آلمان» در دانشگاه تهران برگزار شد. پروژه کرپوس کرانیکوم رویکردی پژوهش‌نگر در تاریخ قرآن دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرکز توسعه و هماهنگی پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و مرکز آموزش های الکترونیکی، اولین نشست علمی الکترونیکی مطالعات قرآنی را با حضور دکتر ابوالفضل خوش منش، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، رئیس دانشکده، مدیر گروه و اعضای هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی و با سخنرانی دکتر سیدعلی آقایی، پژوهش‌‌گر ایرانی در آکادمی علوم برلین و عضو هیئت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی ایران، برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، این برنامه در محل دانشکده الهیات دانشگاه تهران و از طریق ارتباط ویدئویی، در راستای اجرای مصوبات کارگروه توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی قرآنی کشور برگزار شد.
در این نشست، دکتر آقایی ضمن معرفی ابعاد پروژه کرپوس کرانیکوم (corpus coranicum) و فعالیت‌های تحقیقاتی در حال انجام در این پروژه، اظهارکرد: پروژه کرپوس کرانیکوم رویکردی پژوهش‌نگر در تاریخ قرآن دارد و هدف اصلی آن، دریافت روابط بینامتنی در قرآن و متون مقدس پیش از آن است.
وی افزود: برای آنچه که امروز به عنوان قرآن شناخته می شود، شواهد واضحی از صدر اسلام وجود دارد، چرا که قرآن امروزی تطابق بسیار زیادی از نظر ترتیب سور، آیات و رسم الخط آیات با نسخه‌های سابق دارد.
عضو هیئت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی ایران، مطالعه فیزیولوژیکی سنتی غرب را به دو دسته کلی «مطالعه بر اساس کتاب‌ها و سنت مکتوب گذشته» و «مطالعه بر روی نسخه‌های کهن قرآن» تقسیم کرد و گفت: این پروژه را می‌توان ادامه راه این دو روش دانست.
آقایی در ادامه به بررسی ابعاد مختلف پروژه کرپوس کرانیکوم به‌ویژه تحلیل نسخه‌های خطی کهن قرآن، قرائات قرآن، متون و شواهد مربوط به بستر تاریخی و تاریخ صدر اسلام، تفسیر و تحلیل ادبی قرآن، شرح متن و فرایند تکوین و تکمیل قرآن پرداخت و استادان حاضر در نشست به طرح پرسش‌ها، دیدگاه‌ها ی خود در باره این طرح و اهداف آن پرداختند.
گفتنی است این نشست، اولین نوع از نشست‌های علمی تخصصی به شمار می‌آید که از طریق ویدئو کنفرانس و با استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی از راه دور (الکترونیکی) در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروژه کرپوس کرانیکوم می توانند به تارنمای آکادمی علوم برلین ـ براندنبورگ و نیز تارنمای پروژه به ترتیب، به نشانی http://koran.bbaw.de  و http://www.corpuscoranicum  مراجعه کنند.

captcha