چگونه زیارت راستین در پیاده‌روی اربعین محقق می‌شود؟
کد خبر: 3459022
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
قاضی عسکر تشریح کرد:

چگونه زیارت راستین در پیاده‌روی اربعین محقق می‌شود؟

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به تشریح مبانی پرداخت که به تحقق زیارت حقیقی در پیاده‌روی اربعین منجر می‌شود و عنوان کرد: در جهان معاصر شعارهای عاشورا پرجاذبه است که باید به بین‌المللی شدن این شعارها کمک کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به این سؤال پاسخ داد که آیا این همه اشتیاق و حضور مردم در زیارت اربعین خواهد توانست روح تازه‌ای از معنویت در جامعه ایجاد کند؟ اگر نه برای تحقق این مسئله چه موانعی وجود دارد؟

معنای واقعی زیارت اربعین باید به مردم فهمانده شود

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر گفت: به نظر من باید به مسئله زیارت اربعین فراتر از این مسائل پرداخته شود. زیارت معنا و مفهوم خاص خود را دارد اما معنای واقعی زیارت اربعین و شکلی که از گذشته داشته (از زمانی که جابر بن عبدالله انصاری به زیارت رفت)، باید به مردم فهمانده شود. در گذشته می‌بینیم افرادی مانند متوکل عباسی آب به قبر ابی‌عبدالله می‌بندند، اگر بنا بود که صرفاً زائران به آنجا رفته، زیارتی خوانده، حاجتی خواسته و باز گردند چه زیانی برای متوکل داشت؟

نگرانی از تحقق زیارت راستین در پیاده‌روی اربعین

وی نگرانی حکام ظالم از تحقق زیارت راستین را دلیل مقابله با زیارت اربعین دانست و اظهار کرد: در طول تاریخ بسیاری از حکام تلاش کردند مانع این زیارت شوند به این دلیل که زیارت واقعی در حال تحقق بوده است. چرا که انسان‌هایی به زیارت قبر امام حسین(ع) می‌روند و آنجا را به عنوان یک پایگاه برای توسعه انقلاب دینی در سطح بین‌المللی قرار می‌دهند.

زیارت راستین امام حسین(ع) یعنی ...

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر به فرازهایی از زیارت‌نامه امام حسین(ع) که توجه و عمل به آنها نوید دهنده تحقق زیارت راستین است، اشاره کرد و گفت: زائری که به زیارت امام حسین(ع) می‌رود به محضر آن حضرت عرض می‌کند که یا ابا عبدالله من از راه دور آمده‌ام، «عارف لحقکم» در حالی که شما را می‌شناسم و به امامت شما اقرار دارم و بعد با امام بیعت و اعلام می‌کند «اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ» و سپس در حالی که از شعارهای عاشورا برای زندگی خود الهام گرفته است، باز می‌گردد. شعارهایی مانند «هیهات من الذله» که همه شور آفرین و انقلابی پرور است.

حضور همه آزادگان جهان در پیاده‌روی اربعین به شرط تحقق زیارت راستین

وی تصریح کرد: اگر با این نگاه زائر ما به پیاده روی اربعین برود آن هم با مشقتی که داوطلبانه برای خود ایجاد و فرسنگ‌ها راه را پیاده طی کرده است و به محض رسیدن سلام و زیارتی بخواند و بازگردد این نشان دهنده تحقق زیارت راستین در اربعین حسینی است و ما باید کاری کنیم که اربعین این شکل و شمایل را پیدا کند. اگر چنین شد نه فقط شیعه بلکه اهل سنت و نه فقط مسلمان‌ها بلکه پیروان سایر ادیان هم به این زیارت می‌آیند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: باید اربعین را کانونی برای حضور همه آزادی‌خواهان در سراسر جهان قرار دهیم تا بیایند و روش امام حسین(ع) را به عنوان الگو اقتباس کرده و در کشورهای خود پیاده کنند و اکنون هم این پیاده روی دارد به همین سمت و سو می‌روند. ما در سال‌های گذشته هم دیدم که از کشورهای افریقایی، اروپایی، ترکیه، پاکستان و ... به زیارت اربعین آمده بودند.

تفاوتی به وسعت کل دنیا و حقایقی که فقط در اربعین رخ می‌دهد

وی با ابراز مسرت از اینکه مراسم اربعین به کانونی برای تجلی ایثار و توسعه محبت تبدیل شده است، گفت: آنچه آنجا می‌گذرد با هیچ زبانی قابل وصف نیست. مردم عراق در شرایط بد جنگی به سر می‌برند اما هر آنچه دارند را برای پذیرایی از زائران به موکب‌ها می‌آورند و اسرار می‌کنند که مردم از غذا و امکانات آنها استفاده کنند. کجای دنیا سراغ داریم که وقتی در مسیری پای مسافران خسته و متورم می‌شود، مردم میزبان آنها را به داخل خیمه‌ها برده و ماساژ داده شست و‌شو و درمان می‌کنند؟

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر به رنگ‌باختن رنگ‌ها، قومیت‌ها و ملیت‌ها در پیاد‌‌ه‌روی اربعین نیز اشاره کرد و گفت: تنها در آنجاست که هیچ کس به این فکر نمی‌کند که این زائر از کدام کشور آمده است.  همه با هم هستند.

آیا آسیبی متوجه پیاده‌روی اربعین هست؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آسیبی متوجه پیاده‌روی اربعین هست؟ گفت: آسیبی که به طور جدی مطرح است این است که اربعین را گرفتار حاشیه نکنیم و باید تحسین کرد بینش رهبری عزیزمان را که ایشان سال گذشته هشیارانه دستور دادند کسانی که در مراسم اربعین حضور دارند ضرورتی ندارد که از عکس ایشان استفاده کنند و شعارها همان شعارهای کربلا و عاشورا باشد و اکنون می‌بینیم شعار «لبیک یا حسین(ع)» یا شعار «هیهات من الذله» کاملاً بین مردم جا افتاده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: اگر بتوانیم این فداکاری‌ها را به تصویر بکشیم و کاری کنیم این اخوت و برادری دینی روز به روز بین مردم توسعه پیدا کند، درآینده می‌تواند تأثیر خود را در سطح بین‌المللی بگذارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسی مسئول است؟ گفت: این کار، کار یک فرد یا نهاد نیست و همه مسئول هستند. کار خوبی در مراسم عاشورا در اروپا انجام می‌شد که جزواتی تهیه و فلسفه عزاداری و عاشورا در آن تشریح شده و به مردم ارائه می‌شد یا در مراسم عاشورا در اصفهان توریست‌ها نیز حضور داشته و فلسفه عاشورا و عزاداری به آنها گفته می‌شد. باید همه یک نهضت فرهنگی راه بندازند.

شعارهای عاشورا امروزه برای دنیا پرجاذبه است

قاضی‌عسکر افزود: شعارهای عاشورا بسیار شعارهای پر جاذبه‌ای هستند. اینکه از زبان امام حسین(ع) نقل می‌شود که «انْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَکُونُوا أَحْرارًا فی دُنْیاکُم؛ اگر دین ندارید و از روز قیامت نمی ترسید لااقل در زندگی دنیاتان آزادمرد باشید» به این معنی است که شعار عاشورا آزادی خواهی، مبارزه با ظلم و زیربار منت و ذلت نرفتن است که این شعارها امروز برای دنیا پر چاذبه است و باید این شعارها را بین‌المللی کنیم.

معرفت و اخلاص دو بالی که زائر اربعین را به اوج می‌رساند

وی در پاسخ به این درخواست که مهم‌ترین توصیه شما به زائران اربعین چیست؟ گفت: معرفت مهم‌ترین توصیه است و دوم اخلاص. این دو بال انسان را به اوج می‌رساند. ما اگر معرفت داشته و بفهمیم که زیارت اصلاً یعنی چه، بفهمیم شخصیتی که به زیارت وی می رویم کیست؟ برای چه قیام کرده و به شهادت رسیده این می‌شود معرفت و اخلاص یعنی اینکه فقط به خاطر خدا به این سفر برویم.

قاضی‌عسکر به همه زائران توصیه کرد: به ویژگی‌های اخلاقی توصیه شده در اسلام طی این سفر توجه ویژه داشته و مراقب باشند دیگران را اذیت نکرده و آنها را بر خود مقدم بدارند که اگر این مسائل محقق شود می‌توانیم از ظرفیت اربعین استفاده‌های زیادی داشته‌باشیم.

captcha