قرآن در قیامت چه کسی را ضایع می‌کند؟
کد خبر: 3465469
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
محمد شجاعی در جلسه هفتگی انسان‌شناسی بیان کرد:

قرآن در قیامت چه کسی را ضایع می‌کند؟

کانون خبرنگارن نبأ: استاد حوزه و دانشگاه یکی از سوالات مهم قیامت را درباره قرآن عنوان کرد و گفت:در قیامت از شما سوال می‌شود شما با قرآن چه کرده‌اید؟آیا با قرآن اُنس داشتید؟ آن را فهمیدید؟ در آن تدبر نمودید؟آن را به کار بردید؟

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه و مدیر عامل موسسه منتظران منجی در جلسه هفتگی انسان‌شناسی که شامگاه سه‌شنبه 15 دی‌ماه سال‌جاری در مسجد امام رضا(ع) برگزار شد، در ادامه مبحث نشانه های غفلت به دو حدیث از امام علی(ع) در این خصوص اشاره و بیان کرد: امام در حدیثی فرمودند: «کفی بالرجل غفلة ان یضیع عمره فیما لاینجیه»؛ برای غافل بودن انسان همین بس که عمرش را در چیزی که نجاتش نمی دهد ضایع می کند. همچنین در روایتی دیگر امام علی(ع) فرمودند: «کفی بالمرء غفلة ان یصرف همته فیمالا یعنیه»؛ در غفلت انسان همین بس که خودش را صرف چیزی بکند که مقصود حقیقی نیست و بیهوده می باشد.

قاعده جلسات انسان شناسی

شجاعی با اشاره به قاعده جلسات انسان شناسی عنوان کرد: در مبحث انسان ‌شناسی یک قاعده بسیار مهم داشتیم و آن اینکه رابطه دنیا و آخرت مثل رابطه رحم مادر با دنیا است این قاعده همیشگی درس انسان شناسی است. ماشش تولد سالم،قوی،ضعیف،بیمار،ناقص و معلول در رحم مادر به دنیا داریم و همین شش تولد را از رحم دنیا به برزخ و ملکوت نیز داریم که هشدار بزرگی است و کسانی که اهل نجات هستند در برزخ تولدی سالم یا سالم قوی دارند و بقیه تولدها گرفتاری زیادی دارد.

استفاده از عمر برای ورود به نظام برزخی

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بنابراین انسان از عمر دنیایی خودش که در رحم دوم که دنیا است باید برای ورود به نظام برزخی خودش استاده کند،دنیا مکانی است برای آمادگی که در روایات نیز تاکید زیادی شده که زندگی ما در بعد از وفات ما می باشد و این دنیا محل عبور است برای رسیدن به سیستمی بی نهایت بیشتر و پیشرفته تر از این دنیای کنونی که لازمه آن آمادگی برای ورود به برزخ می باشد.

وی ادامه داد:این که انسان مشغول دنیا باشد و وفات و آخرت و عبدیت را یادش برود غفلت است،غفلت یعنی اکثر هم و غم شما برای برنامه ریزی این دنیا بشد.

شجاعی تصریح کرد: جنین در رحم مادر وقت و ذهن کمی را به عالم رحم اختصاص می دهد اما بیشتر تلاش و فعالیت جنین مشرف به دنیا می باشد همش برای اندام زدایی جهت تولد به دنیا است به عالم روح بی محل می باشد، حال اگر کسی در رحم دنیا فراموش کند آنچه را فعالیت می کند مناسب سازی برای نظام برزخی نباشد، همسرداری که می کند ، کار هنری یا علمی او چنانچه بر اساس نظام برزخی نباشد او غافل است باید همه کارهایتان برای آخرت باشد در غیر این صورت زندگی دارید ولی هیکل بزرگ می کنید چیزی برای آخرت ندارید، بنابراین روایت امام علی(ع) « کفی بالرجل غفلة ان یضیع عمره فیما لاینجیه »،چنین انسانی عمرش را صرف چیزی که به درد او نمی خورده ضایع کرده است.

وی ادامه داد: چینش های فکری این فرد بدرد آخرتش نمی خورد، زن داری یا شوهرداری دارد اما از این همسرداری ظلم و اعصاب خوردی دارد با این همسرداری اش تبدیل به یک موجود بهشتی نمی شود، درس می خواند اما روز به روز شادتر و آرام تر نشده هیچ تقرب و شباهتی با بهشت و خدا ندارد پس این درس خواندن هم مایع رشدش نیست.

علامت کسی که سمت آخرت حرکت می کند

مدیر عامل موسسه منتظران منجی گفت:علامت کسی که درست سمت آخرت حرکت می کند این است که ما به ازای آخرتی در او وجود دارد و شباهتی به بهشت پیدا می کند و روز به روز این فرد شبیه تر به بهشت می شود، اسم خدا را دارد ، اما برخی الان 70 سال سن دارند اما اصلا نمی شود با او حرف زد در غصه و عصبانیت قرار دارد اصلا شیرین نیست معلوم است حرکتی نداشته و زندگیش به سمت آخرت حرکت نکرده است.صرف این که یک کار قشنگ و خوب باشد کافی نیست باید تبدیل به کار آخرت بشود.

حملات شیطان از چهار جهت

شجاعی به حملات شیطان از چهار جهت اشاره و اظهار کرد:شیطان از چهار جهت راست،جلو،چپ و عقب به انسان حمله می کند و بدترین این حمله ها حمله شیطان از راست می باشد،شیطان وقتی از یک نفر ناامید می شود و نمی تواند او را به گناه وادار کند از راه خوب وارد می شود و از نقاط مثبت و عبادی آن فرد ورود می نماید اینجا نمی گوید برو حرام انجام بده بلکه ازکاری می کند که تمام جنبه های مثبت و عبادی آن فرد صرف شیطان می شود، دیگر با اینکه صورتش مقدس است اما آدم مفیدی نیست، مانند مسجد ضرار که منافقین درست کردند اما خدا می گویند این مسجد باید خراب شود.
وی در ادامه گفت:بنابراین یکی از علامات غفلت این است که کارآیی انسان بدرد آخرت نمی خورد دیگر نور ندارد و کاربردی هم در او نیست.انسان باید دقیقا کارها و انتخابهایش را درست انجام بدهد که بتواند جواب بدهد یک فرد 50 سال عمر کرده است اما در قیامت محاسبه اش 50 هزار سال طول می کشد آنجا ساعت ساعت عمرتان را محاسبه می کنند.

شجاعی تصریح کرد: نفس انسان برای او اینقدر کار بیهوده میبافد که او را سر کار می گذارد متاسفانه امروزه چقدر از عمر مردم در تلفن همراه و شبکه های اجتماعی هدر می رود و این چنین وقت تلف می شود، بعضی از بس روحشان تنهاست حتی شخص از خودش نیز فراری است دیگر نمیتواند یک لحظه تلفن همراهش را خاموش کند چنین انسانی با پیامک و موبایل سرپاست و حتی یک روز هم نمی تواند تلفنش را کنار بگذارد چون خودش از خودش چیزی ندارد که بتواند روح خود را آرام کند با کانال بازی،گروه بازی ، پیامک بازی سرپاست چنین کسی شخصیت فقیری دارد که از خودش چیزی ندارد.

اتلاف عمر در استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی موبایلی

کارشناس انسان شناسی با اشاره به بهره ناصحیح و غفلت از از ارتباطات جدید خصوصا شبکه های اجتماعی و موبایلی اظهار کرد:ارتباطات امروزی که هزاران کثافت کاری وبی غیرتی در آن وجود دارد و مردم در آن عمرشان را هم تلف می کنند،تلفن های همراه هوشمند دوربین های آنها با اینکه موبایل هم خاموش باشد از شما عکس می گیرد ، صدای شما را ضبط می کند و کل اطلاعات داخل موبایلتان را ثبت می کند عده قلیلی شجاعت دارند که آن را کنار بگذارند.

شجاعی در ادامه گفت:امروز داشتن اینترنت از نان شب هم برای برخی از مردم واجبتر شده است این جوانی و عمر از دست دادن است،کاش فقط وقت تلف کردن بود بلکه دارند کسب های حرام را انجام می دهند یک وقت کسی عمر تلف می کند اما گناه نمی کند اما کسی وقت و عمر تلف می کند اما در آن معصیت هم می نماید،متاسفانه ما پر از ضرورت هایی شده ایم که شیطان به ما تحمیل می کند تا بوسیله گناه اگر هم نشد با وسیله وقت تلف کردن عمرمان به هدر برود بدانید که رشد معنوی از این ارتباطات حاصل نمی شود.

وی تصریح کرد:بعضی هستند که صاحب پیام و درک هستند و در این فضاها حضور غیر شخصی دارند و فعالیت فرهنگی غیر آلوده بلکه جهادی دارند چنین افرادی برای تبلیغ و بیدار کردن غافلین آمده و خود نیز ذاکر و منظر هستند این افراد آمر به معروف و ناهی از منکر در این شبکه های اجتماعی می باشند، کسی که در بین غفلت زده ها هم ذاکر است و خدا را به یاد می آورد و حضوری مجاهدانه دارد و با غیرت می جنگد اما برخی فقط عمر تلف می کنند و یواش یواش به معصیت هم کارشان منجر می شود.

هدر دادن عمر در چیزهای بی فایده

شجاعی عنوان کرد:برای غفلت همین بس که انسان عمرش را در چیزهایی تلف می کند که نجاتش نمی دهد.در روایت دومی که مطرح شد امام علی(ع) می فرماید: « کفی بالمرء غفلة ان یصرف همته فیمالا یعنیه»؛برای غفلت انسان همینقدر بس که دغدغه هایش برای چیزهایی باشد که به دردش نمی خورد.
استاد حوزه و دانشگاه افزود:در عمرمان چقدر به کلاس های بیهوده صرف شد، متاسفانه در بین مردم شهرتی افتاه که برویم مثلا کلاس زبان، زبان انگلیسی بخوانیم حال چه هدفی دارد و چه استفاده ای از این کلاس می خواهد ببرد برایش مشخص نیست فقط چون شهرت شده او هم می رود و این زبان حتی بدردش هم نمی خورد،زبان عربی و قرآنی بلد نیست اما می رود زبان انگلیسی یاد میگیرد،بدانید این کلاس ها این کارها که دارید از عمرتان وقت می گذارید و صرف آن می کنید باید روز قیامت جواب بدهید که این وقتی که گذاشتید برای چه بود؟

وی ادامه داد:انسان باید معقول عمرش را صرف کند، عمر را به ما داده اند تا به جاودانگی  برسیم یکی از سوالات روز قیامت این است که عمرت و جوانی ات را چگونه استفاده کرده اید؟

سوال مهم قیامت درباره قرآن

شجاعی بیان کرد:عمرتان را درست صرف کنید از ساعت ساعت آن از شما می پرسند، یکی دیگر از سوالات مهم قیامت درباره قرآن است، سوال می شود شما با قرآن چه کرده اید؟آیا با قرآن اُنس داشتید؟ آنرا فهمیدید؟ در آن تدبر نمودید؟آن را به کار بردید؟ اما فرد رفته زبان ، کامپیوتر یاد گرفته اما با قرآن بیگانه است قرآن را نمی فهمد اما قرآن می گوید خدایا این بنده تو در دنیا با من انس نداشت مرا ضایع کرد تو هم ضایعش کن.

وی در ادامه گفت:باید برنامه ریزی زندگی شما به فهم و انس قرآنتان لطمه نزند،چه کسی گفته است که سرت را آنقدر شلوغ کنیدیا دانشگاه بروید اینقدر واحد بردارید که تمام وقتتان را بگیرد و کل وقت و زندگیتان درس خواندن بشود و بگوید دیگر وقت قرآن خواندن ندارم صبح تا شب نمره؛ درس درس درس بعد بگوید باید فقط درس بخوانم همه اش که درس نیست.

شجاعی در پایان اظهار کرد:در آخر الزمان از فتنه ها اکراه نداشته باشید، اصلا فتنه را بخواهید از فتنه نترسید چون شما تصور می کنید که این خواص خاص که پشت بی تقوایی خود با لباس ظاهری تقوا مخفی شده اند افراد خوبی هستند اما فتنه چهره ها را نمایان می کند و عضو لشکر دشمن را نشان می دهد که ابوموسی اشعری های که به نفع دشمن رای می دهند و بی بصیرت هستند.غفلت امروز یعنی اینکه امام زمان(عج ) را با این آوارگی و تردشدگی نبینیم و غصه اش را نخوریم هر چه کار مقدس هم انجام دهیم بی فایده است، حال ما که به سمت چادر حضرت حرکت نمی کنیم و در چادرش هم نیستیم.

امیرمحسن سلطان احمدی

captcha