تجلی هنر تذهیب و ترصیع در قرآن خطی قرن دوازدهم
کد خبر: 3467980
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
مروری بر قرآن‌های نفیس در گذر زمان/ 16

تجلی هنر تذهیب و ترصیع در قرآن خطی قرن دوازدهم

گروه ادب: قرآن خطی قرن دوازدهم از ج‍ن‍ب‍ه‌ه‍ای‌ ج‍ل‍د، ت‍ذه‍ی‍ب‌ و ت‍رص‍ی‍ع‌ ن‍ف‍ی‍س‌ بوده و در جلدی زیبا و پرکار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نسخه خطی مربوط به قرن دوازدهم که در گنجینه کتابخانه ملی ایران آرام گرفته، قرآنی نفیس است که تقسیمات کامل اجزای آن در حاشیه ذکر شده.
‏رم‍وز س‍ج‍اون‍دی‌ ن‍ی‍ز به صورت‌ م‍ن‍ف‍ص‍ل‌ ب‍ا ش‍ن‍گ‍رف‌ ن‍گ‍ارش‌ ی‍اف‍ت‍ه‌ان‍د. ب‍ا وج‍ود ن‍ف‍اس‍ت‌، ب‍ی‍ش‍ت‍ر اج‍زای آن‌ از ج‍م‍ل‍ه‌ ج‍ل‍د ب‍س‍ی‍ار زی‍ب‍ای‌ روغ‍ن‍ی‌ و ت‍ذه‍ی‍ب‌ و ت‍رص‍ی‍ع‌ و ک‍ت‍ی‍ب‍ه‌ه‍ای‌ ب‍ازوب‍ن‍دی‌ ظری‍ف‌ در م‍طل‍ع‌ س‍ور، از ج‍ن‍ب‍ه‌ خ‍وش‍ن‍وی‍س‍ی‌ حائز ارزش‌ بسیاری نیست.
‏درباره مشخصات ظاهری این نسخه خطی می‌توان گفت؛ این نسخه دارای 326 ب‍رگ، 17 س‍طر، ان‍دازه‌ س‍طور ۱۴۰x۹۰ و ق‍طع‌ ۲۱۵x۱۵۰ است و نوع کاغذ آن نیز فرنگی شکری و خ‍ط ن‍س‍خ‌ ک‍ت‍اب‍ت‌ خ‍وش‌ و رق‍اع‌ خ‍وش‌ است.



ت‍زئ‍ی‍ن‍ات‌ ج‍ل‍د این نسخه نفیس روغ‍ن‍ی بود و در وس‍ط ی‍ک‌ دس‍ت‍ه‌ از گل‌های‌ ش‍اه‌ع‍ب‍اس‍ی‌ زری‍ن‌ و ال‍وان‌ روی‌ م‍ت‍ن‌ ش‍ی‍م‍ی‌، چ‍ه‍ارل‍چ‍ک‍ی‌ زری‍ن‌ و رن‍گ‍ی‍ن‌ ب‍ا طرح‌های‌ اس‍ل‍ی‍م‍ی‌ و پیچک‌های‌ س‍روی‌ و گل‌های‌ ان‍اری‌، ح‍واش‍ی‌ م‍ذه‍ب‌ م‍رص‍ع‌ ن‍ف‍ی‍س‌ ب‍ا گل‌های‌ ری‍س‍ه‌ای‌، ان‍درون‌ ی‍ک‌ ب‍وت‍ه‌ از گل‌های گ‍ون‍اگ‍ون‌ ب‍ا ح‍واش‍ی‌ و چ‍ه‍ارل‍چ‍ک‍ی‌ م‍ذه‍ب‌ م‍رص‍ع‌ ال‍وان‌ ب‍س‍ی‍ار ن‍ف‍ی‍س‌ و پ‍رک‍ار وجود دارد.
دو ص‍ف‍ح‍ه‌ آغ‍از آن ت‍م‍ام‍اً م‍ذه‍ب‌ م‍رص‍ع‌ ن‍ف‍ی‍س‌ پ‍رک‍ار، م‍ک‍ت‍ب‌ ت‍ب‍ری‍ز، ک‍ت‍ی‍ب‍ه‌ه‍ای‌ طلاپ‍وش‌ ب‍ازوب‍ن‍دی‌ در ص‍در و ذی‍ل‌ ک‍ه‌ اس‍ام‍ی‌ س‍ور ف‍ات‍ح‍ه‌ ال‍ک‍ت‍اب‌ و ب‍ق‍ره‌ در ص‍در و ت‍ع‍داد آی‍ات‍ش‍ان‌ در ذی‍ل‌ به ق‍ل‍م‌ رق‍اع‌ ب‍ا س‍ف‍ی‍دآب‌ در م‍ی‍ان‌ آن‍ه‍ا ت‍ح‍ری‍ر ش‍ده‌ان‍د. طرح‌ ت‍ذه‍ی‍ب‌ و ت‍رص‍ی‍ع‌ ف‍وق‌ال‍ذک‍ر ش‍ش‌ ب‍ار دی‍گ‍ر در ف‍واص‍ل‌ پ‍ن‍ج‌ ج‍زء ت‍ک‍رار ش‍ده‌ اس‍ت‌.
ت‍م‍ام‍ی‌ ص‍ف‍ح‍ات‌ م‍ج‍دول‌ ب‍ا ح‍اش‍ی‍ه‌ داخ‍ل‍ی‌ طلاپ‍وش‌ و طرح‌های اس‍ل‍ی‍م‍ی‌ ب‍ا ب‍رگ‌ و گل‌های ال‍وان‌ ری‍س‍ه‌ای‌ و ج‍داول‌ زری‍ن‌، م‍ش‍ک‍ی‌ و س‍رخ‌، ک‍م‍ن‍دان‍دازی‌ دوخ‍طه‌ م‍ی‍ان‌ زر، ه‍م‍ه‌ ص‍ف‍ح‍ات‌ طلاان‍دازی‌ ب‍ی‍ن‌‌ال‍س‍طور دن‍دان‌م‍وش‍ی‌ م‍ح‍رر، رم‍وز س‍ج‍اون‍دی‌ ب‍ه‌ ش‍ن‍گ‍رف‌، خ‍ت‍م‌ آی‍ات‌ دوای‍ر ک‍وچ‍ک‌ زری‍ن‌، س‍ر س‍وره‌ه‍ا در م‍ی‍ان‌ کتیبه‌های م‍ذه‍ب‌ م‍رص‍ع‌ به قلم رق‍اع‌ ب‍ا س‍ف‍ی‍دآب‌ ت‍ح‍ری‍ر ش‍ده‌ان‍د. ه‍م‍چ‍ن‍ی‍ن‌ در ح‍واش‍ی‌ طرح‌های زی‍ب‍ای‌ ش‍م‍س‍ه‌ه‍ای‌ م‍ذه‍ب‌ م‍رص‍ع‌ در م‍واض‍ع‌ اج‍زاء و ن‍ص‍ف‌ اج‍زاء زی‍ن‍ت‌ب‍خ‍ش‌ ن‍س‍خ‍ه‌ اس‍ت.
‌این نسخه خطی از ج‍ن‍ب‍ه‌ه‍ای‌ ج‍ل‍د، ت‍ذه‍ی‍ب‌ و ت‍رص‍ی‍ع‌ ن‍ف‍ی‍س‌ اس‍ت و علاقه‌مندان می‌توانند آن را در گنجینه نسخ خطی کتابخانه ملی ایران مشاهده کنند.
captcha