مسابقات سراسری قرآن در گام اول تغییرات توقف نکند/ دفاع از سطح‌بندی
کد خبر: 3468200
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
موسوی‌بلده:

مسابقات سراسری قرآن در گام اول تغییرات توقف نکند/ دفاع از سطح‌بندی

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان با بیان اینکه سطح‌بندی مسابقات سراسری قرآن، گام اول برای تغییرات بوده است، گفت: نباید در این گام توقف کرد.

سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد تأثیر تغییرات صورت گرفته در مسابقات سراسری قرآن بر روی شرکت کنندگان و کاهش اضطراب‌های آنها برای حضور در مسابقات، گفت: این تغییرات با اینکه مفید بوده است، اما باعث نشده تا اضطراب‌ها به صورت کلی از بین برود، کما اینکه در اعتراض برخی شرکت‌کنندگان آمده است که اضطراب‌های جدیدی افزوده شده است.
وی افزود: به اعتقاد من، تغییرات صورت گرفته کار مفیدی بوده، البته این قدم اولیه خوبی بوده است که باید تداوم داشته باشد. بحث مفید بودن نیز در این است که فعلاً همه چیز از سبد نفر اول مسابقات خارج شده و به تعداد نفرات بیشتری داده شده است.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن تصریح کرد: برای به نتیجه رسیدن این مورد نیز سازمان اوقاف به تنهایی نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد؛ چرا که یک کار بین بخشی است و باید نهادهای دیگر همچون صدا و سیما نیز پای کار باشند و دستگاه‌های مختلف که طرح‌هایی مانند تحصیل رایگان حفاظ و قاریان و ورود به دانشگاه بدون کنکور و ... را ارائه داده‌اند تنها محدود به نفرات اول محدود نکنند و سایر نفرات را نیز در زمره چنین طرح‌هایی قرار دهند.
موسوی‌بلده با بیان اینکه از طرح سطح‌بندی دفاع می‌کنم و نمی‌گویم کار اشتباهی است، بیان کرد: اما اگر در نهایت این سطح‌بندی باز هم منجر به این شود که اردویی برگزار شود و در آنجا یک نفر برای حضور در مسابقه‌‌ای انتخاب شود، مجدداً اضطراب را به شرکت‌کنندگان به نحوی دیگر وارد کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع باید در مسابقات یک نفر اول شود، حالا به هر روشی که می‌خواهد باشد، اما حرف اصلی این است که امتیازاتی که در نظر گرفته می‌شود نباید تنها برای نفر اول باشد، بلکه باید سایر افرادی که به لحاظ امتیازی فاصله‌ای با نفر اول ندارند نیز از مزایا سهمی داشته باشند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با طرح این سؤال که چرا وقتی قاری رتبه در مسابقات قرآن کسب می‌کند به یک‌باره تلاوت‌هایش از صدا و سیما پخش می‌شود، اظهار کرد: چطور می‌شود که این قاریان، پس از کسب رتبه حتی تلاوت‌های قبلشان به یکباره شرایط و استانداردها را پیدا کرده و به جهش می‌رسد؟! این قاریان تا زمانی که بدون رتبه بودند تلاوت آنها پخش‌ نمی‌شد، اما به محض پر گشودن، تلاوت‌های آنها در بخش‌های مختلف پخش می‌شود!
موسوی‌بلده همچنین در مورد اطلاق لفظ قاری بین‌المللی به قاریان،‌ اذعان کرد: با اطلاق بین‌المللی به قاریان به شدت مخالفم و به اعتقاد من این اشتباه است. البته قرار است کم کم این اصطلاحات عملاً کم رنگ شود. قطعاً با بخشنامه نمی‌شود این القاب را برداشت؛ چرا که همه‌گیر شده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه باید به جای قاری بین‌المللی معادل‌هایی همچون قاری ممتاز کشوری و ... را استفاده کرد، افزود: البته به جای قاری بین‌المللی می‌توان کلمه قاری مسابقات بین‌المللی را نیز به کار برد. قاری بین‌المللی به افرادی همچون استاد شحات، عبدالباسط و... گفته می‌شود که در سطح کشورهای اسلامی کاملاً شناخته شده هستند.
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ۱۳:۱۰
0
1
مشکل اینه که الان برای نفرا اولم پول نیست بنیاد نخبگان چند سال تعطیله هیچ کی هم کاری نمیکنه ایکنا جان برو سراغ بنیاد
فعال قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ۱۴:۱۷
1
2
چرا اساتید قرآنی کشور که خودشون صاحب نظرن با این اتفاق موافقند؟!واقعا جای تعجب داره! آخه مگه حالا که تو مسابقات کشوری با این طرحشون هی میگن تغییرات اساسی چه تغییری؟این همون نمراتو دوباره به عنوان ممتاز و عالی معرفی کنیم یعنی تغییر اساسی؟ باید کل مسابقات تعطیل بشه هروقت تمام مسابقات کشور تعطیل شد اونوقت میشه گفت تغییر اساسی...
خادم قران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ۱۵:۲۴
1
1
عزيز فعال قرانى ، دوستانى كه خودشان دست اندركار داورى مسابقات هستند با مسابقات مخالفت نمى كنند. حرف خوبى زديد ، مسابقات بايد تعطيل شود. استاد سيد مجتبى سادات فاطمى در مشهد هم نظرشان همين است و طرحى نو دارند كه به افراد درجه بدهند و حقوق ماهيانه و هرسال ازمون بدهند و نتيجه ازمون بشود حقوق كمتر يا بيشتر. اين طورى افراد به دنبال افزايش معلومات و حفظ و مفاهيم خواهند رفت و رقابتى هم نيست كه استرس داشته باشد. ولى كسانى كه منافعى دارند قبول نمى كنند.
هاشم سلطانی نژاد
|
United States of America
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ۱۵:۵۷
0
2
باسمه تعالی.متاسفانه ماها یاد گرفتیم هرموقع جایی وارد شویم همه چیز را بهم بریزیم و بگوییم هرچه تا حالا بوده همه اش خراب بوده.در صورتی که اگر کمی متانت وصبر در کار باشد و به سنتهای صالحه پایبند باشیم زمینه را برای اعمال نفوذ سایرین در امور خودمان کم میکنیم. این چه مرامی است که مرتب باید تغییرات داشته باشیم.مگر سایرین که میخواهند به قرآنیها خدمات بدهند بیکارند که هر روز طرح جدید بدهیم تا آنها قوانین و خدماتشان را بر اساس طرح های ما تغییر بدهند وبروز کنند.اگر کسی دلسوز است باید صبور هم باشد و اجازه دهد یک قانون حداقل 5 یا 6 سال اجرا شود و بعد نقایص آن را برطرف کند.همین الآن که اوقاف رتبه بندی ها را تغییر داده دست رتبه داران به جایی بند نیست.باید قبل از هر اقدامی همه جوانب را سنجید.میخواهید حرفهای ما را تایید کنید سری به قانونگزاران یا مجریانی مثل بنیاد نخبگان بزنید.به شما خواهند گفت دلیل اصلی عدم خدمات به قرآنیها تعدد و تنوع تصمیم گران درباره نخبگان قرآنی است و اینکه هرکس سنگ تعلقات خود را به سینه میزند.اصلا هرکس در جایی رتبه آورده با زحمت زیاد به این مرحله رسیده و نباید زحمتش به راحتی تخطئه شود.قرار نیست که همه قاری برتر باشند.خدا کریم است وراه خدمت به قرآن هم فراوان.پس بسم الله
خادم قران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ۱۸:۲۳
0
0
ببخشيد دوست عزيز ، كجاى مسابقات سنت صالحه است ؟ ما همه قران خواندنمان را از مصريها ياد كرفتيم انوقت مسابقات را از خودمان ابداع كرديم.
سید مجتبی فاطمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ۱۹:۳۸
0
1
دوست عزیز ، بهتر نیست احترام پیشکسوتان و اساتید را نگه داریم . استاد موسوی حالا وارد نشده اند که همه چیز رو به هم بریزند . اولا کدام سنت صالحه ؟ اگر منظورتان مسابقات است که من درآوردی ما ایرانی هاست . ما قرائت قرآنمان را وامدار مصریها هستیم ولی به روش دیگری قاریان و حافظانمان را به جان همدیگر می اندازیم تا مثلا رقابت کنند . منظورتان از نفوذ سایرین را متوجه نشدم ، مگر اساتید قرآنی سایرین هستند . این سایرین که میخواهند به قرآنیها خدمات بدهند چه کسانی هستند که ما بعد از چهل سال فعالیت قرآنی ایشان را نمی شناسیم و فقط تعدادی مثل شما آنها را می شناسند ؟ دوست عزیز ، مگر یک حافظ و قاری قرآن چقدر عمر مفید جهت فعالیت های قرآنی دارد که می فرمایید هر طرحی را پنج شش سال اجرا کنند تا نقایصش پیدا شود ؟ اصلا این مسابقات سر تا پا نقص است . آنقدر استرس به شرکت کنندگان وارد می کند که بیست سال نگذشته باید عطایش را به لقایش بخشید و بعضا قرائت و حفظ را کنار گذاشت . نمونه اش استاد پرهیزکار در حفظ و استاد مجتهدزاده در قرائت . بهتر نیست همه در کنار هم باشند و بدون استرس ، هر کسی به اندازه اطلاعات و معلومات قرآنی اش حقوق ماهیانه دریافت کند . آنوقت هیچکس از دیگران ناراحتی نخواهد داشت چون نان از عمل خویش می خورد و منت هیچ کسی را هم نمی کشد . هم اکنون این قاری برتر را چه کسی مشخص می کند ؟ آیا ظلم نیست که چند داور مشخص هر ساله با سلیقه شخصی شان چند نفر را برگزینند و بقیه بروند تا سال آینده ؟ تازه همان ها که مقام می آورند چه چیزی عایدشان می شود ؟ جایزه مختصر و بعد هم هیچ ! پس بهتر است به روش ارزیابی اهمیت داده شود و به جای ریختن بیت المال به جیب هتل دار و راننده اتوبوس و آژانس هواپیمایی و قطار ، کرایه سالن و سیستم صوتی و ... این پول را هزینه ارتقاء حافظان و قاریانمان کنیم .
captcha